1 451 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Ang försäkring av hus i köpekontrakt, fråga:
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Alla i forumet kanske inte anlitar jurist
ang att skapa köpekontrakt när ens hus säljs
Läst om många tråkiga onödiga situationer
i domslut när hus köpts pga kontrakten
inte var optimalt formulerade.
Ang försäkring av huset i köpekontrakt
mellan köpare säljare-
Betyder ' säljaren ansvarar för att huset är försäkrat på tillträdesdagen' samma sak som att köparen ansvarar för att huset är försäkrat fr o m tillträdesdagen ? Dvs är det mitt ansvar att se till köparen står på försäkringen from tillträdesdagen?
Antar svaret är nej
Andra kanske har samma utkast till köpekontrakt som mig, där risk finns att köparens hus inte följs på tillträdesdagen då de ej kan flytta in , det saknas villkorat fördäljnkngskjausul 7 mitt köpekontrakt med datum för när deras hus senaste dag ska säljas till visst pris
Ja - jag är din i huvudet. Frågar om råd och andra i gruppen lär sig framtiden om de är inlägget.
Tack.
*
ang att skapa köpekontrakt när ens hus säljs
Läst om många tråkiga onödiga situationer
i domslut när hus köpts pga kontrakten
inte var optimalt formulerade.
Ang försäkring av huset i köpekontrakt
mellan köpare säljare-
Betyder ' säljaren ansvarar för att huset är försäkrat på tillträdesdagen' samma sak som att köparen ansvarar för att huset är försäkrat fr o m tillträdesdagen ? Dvs är det mitt ansvar att se till köparen står på försäkringen from tillträdesdagen?
Antar svaret är nej
Andra kanske har samma utkast till köpekontrakt som mig, där risk finns att köparens hus inte följs på tillträdesdagen då de ej kan flytta in , det saknas villkorat fördäljnkngskjausul 7 mitt köpekontrakt med datum för när deras hus senaste dag ska säljas till visst pris
Ja - jag är din i huvudet. Frågar om råd och andra i gruppen lär sig framtiden om de är inlägget.
Tack.
*
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jag skulle nog säga att i stort sett alla i praktiken anlitar en jurist för att ta fram kontraktet. Detta eftersom det är jurister som tar fram olika kontrakt och ger till mäklaren, som sen väljer vilket av de juridiskt korrekta kontrakten som är bäst i just det aktuella fallet.Annn555 skrev:
Men om.min köpare måste få sitt hus först,yonna skrev:
så kommer han inte klara av tillträde säg 1 nov , ingen betalning kommer.
Ansvarar han för försäkringen ändå fast han inte hittat en köpare för sitt hus?
Detta har hänt flera gånger i de domstols fall jag googlat
Alla här skaffar inte jurist.BirgitS skrev:
Läst många domstols fall där det gått fel pga någon måste sälja sin bostad för att fixa bryggnadslån och sen klarar de ej hitta köpare till tillträde..
Enligt försäljningsklausulen så återgår köpet om köparen inte sålt sin bostad vid x datum. Om detta datum passeras så kan köparen ej fullfölja sina förpliktelser och köpet återgår då. Av den anledningen vill du inte ha diverse klausuler. Bättre att hitta en annan köpare.Annn555 skrev:
Självklart står du för försäkring om köparen inte har möjlighet att tillträda fastigheten.
Edit, köparen kan häva köpet, men måste inte nödvändigtvis utan kan självklart stå med dubbla boenden om hen så vill.
Jag har nu ett kontrakt som säger jag betalar ansvarar försäkring fram till tillträdet, det står inget tillträdesdatum!
Mäklaren uppger jag behöver inte oroa mig , han i stora mäklarkefkan som vägrar skriva in justera kontrakt med villkorad försäljnings klausul.
Hoppas nån lär sig om de köper i framtiden av svaren i tråden.
Vägrar mäklaren imorgon, igen ändra kontraktst, så låter jag avtalet 2 mån löpa ut.
Han ljög om sagan skulle kunna visa huset efteridsoar och framåt , istället var han borta 4 veckor tills nu,jobbade en vecka och nu ledig igen en vecka, har tappat massor av köpare pga han inte ens satte upp auto svar, ett par kom och knackade på och undrade varför han inte svarar persil,texx medauto svar.
Min lärdom-
Om ni ska välja mäklare i nzn sommarlovet, be honom ange vilka veckor han är ledig exakt.
Skulle valt nån som kunde jobba nån dag hit och dit under sommaren som min vän älare gjorde.
Mäklaren uppger jag behöver inte oroa mig , han i stora mäklarkefkan som vägrar skriva in justera kontrakt med villkorad försäljnings klausul.
Vägrar mäklaren imorgon, igen ändra kontraktst, så låter jag avtalet 2 mån löpa ut.
Han ljög om sagan skulle kunna visa huset efteridsoar och framåt , istället var han borta 4 veckor tills nu,jobbade en vecka och nu ledig igen en vecka, har tappat massor av köpare pga han inte ens satte upp auto svar, ett par kom och knackade på och undrade varför han inte svarar persil,texx medauto svar.
Min lärdom-
Om ni ska välja mäklare i nzn sommarlovet, be honom ange vilka veckor han är ledig exakt.
Skulle valt nån som kunde jobba nån dag hit och dit under sommaren som min vän älare gjorde.
Mäklarrn vägrade sätta in villkoraxförsäljn klausul så väntar ut mitt avtal med honom och väljer den annan mäklare.S Sthlm_ skrev:Enligt försäljningsklausulen så återgår köpet om köparen inte sålt sin bostad vid x datum. Om detta datum passeras så kan köparen ej fullfölja sina förpliktelser och köpet återgår då. Av den anledningen vill du inte ha diverse klausuler. Bättre att hitta en annan köpare.
Självklart står du för försäkring om köparen inte har möjlighet att tillträda fastigheten.
Edit, köparen kan häva köpet, men måste inte nödvändigtvis utan kan självklart stå med dubbla boenden om hen så vill.
Det är ju inte svårt om man inte försöker krångla till det!
Du har ditt hus försäkrat tills ägandet övergått till köparen.
När/om det sker så säger du upp försäkringen och elavtal och vatten/avlopp och sophämtning och vad du nu har mer.
Du har ditt hus försäkrat tills ägandet övergått till köparen.
När/om det sker så säger du upp försäkringen och elavtal och vatten/avlopp och sophämtning och vad du nu har mer.
Tack alla fina.Annn555 skrev:
Jag har nu ett kontrakt som säger jag betalar ansvarar försäkring fram till tillträdet, det står inget tillträdesdatum!
Min lärdom-
Mäklarrn vägrade sätta in villkoraxförsäljn klausul så väntar ut mitt avtal med honom och väljer den annan mäklare.
Jag har miigrän, Usch vad många stavfel, sorry!
Hoppas ni fattar ändå, orkar inte rätta.
Nån kanske lärde sig på mitt misstag, men trist behöva betala jurist som jag ej valt ännu då jag ej kan formulera villkor.adr fördäljnkngslausuler m
Somjag nämnt vägrar han justera kontraktet innan han vet vad jag ville skriva inBirgitS skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Men om köparen inte klarar att betala på den avtalade tillträdesdagen, då tillträder han ju inte, och du får fortstätta att ha huset försäkrat. Men det är väldigt viktigt att du inte låter köparen få någon form av tillträde till huset "i väntan på att kunna betala".Annn555 skrev:
Det låter märkligt om mäklaren vill att du skriver på ett avtal där tillträdesdagen inte har specificerats. Ibland har man lite flytande datum, men ändå någon formulering i stil med "dock senast 2025-xx-xx.". Om tillträdestiden är helt öppen är jag osäker på om avtalet överhuvudtaget gäller.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Du har fastigheten försäkrad så länge du äger den, det är i ditt eget intresse. Vad som händer sedan är inte ditt problem överhuvudtaget.
Om köparen inte betalar på tillträdesdagen blir hen inte ägare, och det fortsätter att vara din fastighet. Att inte betala ("erlägga slutlikvid" som det brukar heta) den överenskomna köpeskillingen på tillträdesdagen är kontraktsbrott från köparens sida. Vad som händer vid kontraktsbrott brukar vara en stående paragraf i ett köpekontrakt. Säkerligen även det kontrakt som din jätteinkompetenta mäklare (som du själv valt) utformat.
Jag frågar igen: vill du verkligen sälja fastigheten? Ditt handlande tyder inte på det.
Om köparen inte betalar på tillträdesdagen blir hen inte ägare, och det fortsätter att vara din fastighet. Att inte betala ("erlägga slutlikvid" som det brukar heta) den överenskomna köpeskillingen på tillträdesdagen är kontraktsbrott från köparens sida. Vad som händer vid kontraktsbrott brukar vara en stående paragraf i ett köpekontrakt. Säkerligen även det kontrakt som din jätteinkompetenta mäklare (som du själv valt) utformat.
Jag frågar igen: vill du verkligen sälja fastigheten? Ditt handlande tyder inte på det.
Specificerat tillträdesdatum står e
han visste vilka förslag justeringar vill ha, sa han nej
plåtrickard skrev:
plåtrickard skrev:
Jag skrev tydligt, INNANplåtrickard skrev:
han visste vilka förslag justeringar vill ha, sa han nej