1 688 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ändrade förutsättningar för LVP placering - måste elen dras om helt och hållet?
Hej!
Under renoveringen av huset så lät jag elektrikern dra fram en säkerhetsbrytare till en framtida luftvärmepump.
Nu har vi bestämt en ny mer värme-optimal position av inne-delen och därmed flyttar vi även ute-delens tänkta position till den heldragna röda rutan.
Fråga 1: Kan / får säkerhetsbrytaren sitta kvar där den sitter och att vi drar el enligt den röda linjen? (huset är målat med silikatfärg efter att säkerhetsbrytaren sattes upp och det blir inte snyggt att bättringsmåla silikat.
Fråga 2: Eldragningen fram till säkerhetsbrytaren är förberett för 16A (2,5mm2) men den LVP som ska installeras Toshiba Horai 35 nöjer sig med 13A, men det är väl inte ett problem att ha för kraftig kabel? Bör jag tillkalla elektikern för att ta ned säkringen till 13A eller går det att ha kvar en 16A säkring?
Under renoveringen av huset så lät jag elektrikern dra fram en säkerhetsbrytare till en framtida luftvärmepump.
Nu har vi bestämt en ny mer värme-optimal position av inne-delen och därmed flyttar vi även ute-delens tänkta position till den heldragna röda rutan.
Fråga 1: Kan / får säkerhetsbrytaren sitta kvar där den sitter och att vi drar el enligt den röda linjen? (huset är målat med silikatfärg efter att säkerhetsbrytaren sattes upp och det blir inte snyggt att bättringsmåla silikat.
Fråga 2: Eldragningen fram till säkerhetsbrytaren är förberett för 16A (2,5mm2) men den LVP som ska installeras Toshiba Horai 35 nöjer sig med 13A, men det är väl inte ett problem att ha för kraftig kabel? Bör jag tillkalla elektikern för att ta ned säkringen till 13A eller går det att ha kvar en 16A säkring?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsbrytaren ska sitta vid aggregatet så den som arbetar med aggregatet lätt hittar det och har brytaren under uppsikt. Finns svart installationskabel också vilket bättre passar fasadens färg. Går bra att säkringen är på 16A om ledningarna är dimensionerade för det.
Du lär väl fortfarande skarva från där säkerhetsbrytaren nu sitter så kan du inte hitta en dosa för externt bruk som matchar i storlek och täcker där det saknas målning? Går ju även att måla dosan i matchande färg om du vill att den ska smälta in bättre. Om det nu inte är väldigt enkelt att dra nytt och köra obrutet hela vägen för då kan du ju strunta i min lösning =)
Klicka här för att svara