Hej!
Vi är eventuellt intresserade av ett superfint funkishus. Vi är i behov av tre sovrum, vilket finns i dagsläget, men det största är ett genomgångsrum. Vi har barn som växer och kommer att bli tonåringar inom några år. Ännu kan barnen använda ett sovrum utan att behöva stänga om sig men inom några år kommer båda barnen vara tonåringar. Vi vill gärna också kunna ha den möjligheten. Huset är i väldigt fint skick och har fina gamla detaljer så egentligen vill vi göra så lite åverkan som möjligt.
Är det någon som sitter på något bra förslag på alternativ planlösning? Eller tankar och idéer om hur vi bör fördela sovrummen emellan oss? Det här kommer i så fall bli vårt forever home så jag tänker att vi kommer vilja nyttja det stora sovrummet själva om många år när det är dags. Är mest mån om att barnen får det härligt och bra rum men vill gärna inte sova med barn eller tonåringar trippandes genom rummet om nätterna om det går att undvika.
Ej skalenlig bild och ritad ur minnet men ni hajar
Hjälp önskas med bra förslag!
Vi är eventuellt intresserade av ett superfint funkishus. Vi är i behov av tre sovrum, vilket finns i dagsläget, men det största är ett genomgångsrum. Vi har barn som växer och kommer att bli tonåringar inom några år. Ännu kan barnen använda ett sovrum utan att behöva stänga om sig men inom några år kommer båda barnen vara tonåringar. Vi vill gärna också kunna ha den möjligheten. Huset är i väldigt fint skick och har fina gamla detaljer så egentligen vill vi göra så lite åverkan som möjligt.
Är det någon som sitter på något bra förslag på alternativ planlösning? Eller tankar och idéer om hur vi bör fördela sovrummen emellan oss? Det här kommer i så fall bli vårt forever home så jag tänker att vi kommer vilja nyttja det stora sovrummet själva om många år när det är dags. Är mest mån om att barnen får det härligt och bra rum men vill gärna inte sova med barn eller tonåringar trippandes genom rummet om nätterna om det går att undvika.
Ej skalenlig bild och ritad ur minnet men ni hajar
Hjälp önskas med bra förslag!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Rent allmänt så är det vanligt att man gör en korridor genom genomgångsrummet bort till det inre rummet. I det här fallet kanske den vänstra garderoben kan utnyttjas för att inte använda lika mycket av det stora sovrummet.
Beroende på hur fönster och takhöjd ser ut kan man kanske göra ett sovrum i nedre högra hörnet där klädkammaren är, bort till trappan.
Nej, jag har tyvärr inte det. Kanske kan få dit någorlunda hur det sitter fönster men det finns ingen riktig.Centano skrev:
Däremot såg jag ditt förslag så det behövs nog inte mer info nu från mitt håll 😃
Vilket toppenförslag! Absolut genomförbart!
Om ni använder båda förslagen kan ni få 4 sovrum och kan då ha tex ett gästrum eller kontor.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Så bra tankar och idéer allihop. Visste att jag skulle få hjälp och nya perspektiv här. Tack!
Nu vet inte ni detaljerna, men det här skulle kunna vara ett riktigt toppenförslag utifrån hur det ser ut idag. Garderobsdörren som sitter idag är placerad precis där du ritat in den röda nya dörren och är fullstor som en vanlig innerdörr. Skulle egentligen "bara" krävas en ny innervägg, flytt av den ena dörren till nya väggen och ta bort lite garderobsvägg så skulle detta vara helt genomförbart och sovrummen skulle bli ungefär lika stora.R Räknenisse skrev:
Klicka här för att svara