Hej,

Jag har en timer, direkt kopplad på el, som driver mig till vansinne. Jag reder inte ut att få rätt på att ställa in den. Den styr belysningen på gårdsplanen.

Den har två 24 h urverk och blå samt gröna skruvklämmor i metall som fästes på urverken. Jag vill egentligen inte ha den aktiv för jag har en skymningslampa i armaturen.

Men tydligen måste den ställas in? Om någon förstår sig på denna så snälla hjälp...

(Jag är tjej och bor ensam, don't judge)

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Du kan ta bort den blå ryttaren och väntar ett dygn så är den ständigt till den gröna slår till brytaren i uret och blå slår från. Men har du ingen nytta av funktionen är det bättre att du kopplar om i dosan så kan du ta bort det och kabelsnutten helt om du vill.

GK100 GK100 skrev:
Du kan ta bort den blå ryttaren och väntar ett dygn så är den ständigt till den gröna slår till brytaren i uret och blå slår från. Men har du ingen nytta av funktionen är det bättre att du kopplar om i dosan så kan du ta bort det och kabelsnutten helt om du vill.
Ok, så blå bort och oavsett var den gröna sitter så är alltid lampan på sen? Ska genast testa.

E emelie8411 skrev:
Ok, så blå bort och oavsett var den gröna sitter så är alltid lampan på sen? Ska genast testa.
Ja när skivan gjort ett varv också så gröna passerat punkten där brytaren ställs om.

GK100 GK100 skrev:
Ja när skivan gjort ett varv också så gröna passerat punkten där brytaren ställs om.
Kanon, den är borta så då får vi se imorgon efter 17. Tack så länge, har hållit på med denna i 1 års tid från o till.

GK100 GK100 skrev:
GK100 GK100 skrev:
Är det förresten enkelt att koppla bort den helt o hållet? Om jag skulle ge mig på att ta bort den själv. Tänker att själva timern säkert drar en del onödig el?

Eller så vrider du bara fram klockan ett dygn redan nu så den gör förbi den gröna så har du ständig ström redan från nu.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
E emelie8411 skrev:
Är det förresten enkelt att koppla bort den helt o hållet? Om jag skulle ge mig på att ta bort den själv. Tänker att själva timern säkert drar en del onödig el?
Ja det är enkelt men det kan du ta som steg två förbrukningen är helt försumbar på den. Bäst är att du kopplar om i den vita dosan. Är du osäker på eljobb får du be om hjälp av någon mer kunnig eller börja med lite bilder under locken här så kan du nog lotsas rätt och säkert framåt.

Tack för era tips. Jag testade skriva fram klockan o hörde att den slog till, men lampan lyser inte.. Jag satte i en ny idag. Kanske är det något annat då som gör att jag aldrig lyckas få den att lysa.

Har testat säkringarna, den som är märkt belysning inne/ute (länga o gårdsplan) funkar, timern stannade när jag skruvade ur den. Nu vet jag inte vad jag ska testa. Äger tyvärr ingen multimeter.

E emelie8411 skrev:
Har testat säkringarna, den som är märkt belysning inne/ute (länga o gårdsplan) funkar, timern stannade när jag skruvade ur den. Nu vet jag inte vad jag ska testa. Äger tyvärr ingen multimeter.
Då vet du vilken säkring som går dit och kan lättare göra omkopplingen så att uret säkert är borta. Det kan ju vara fel på kontakten i det och då hjälper inte det du testat förut. Kan också vara fel på vägen ut eller i stolpen osv men har du kopplat bort det så en felkälla mindre.

Öppna locket på den vita dosan och det svarta bakelitlocket nere på uret och ta en bild så är det nog enkelt gjort.

GK100 GK100 skrev:
Då vet du vilken säkring som går dit och kan lättare göra omkopplingen så att uret säkert är borta. Det kan ju vara fel på kontakten i det och då hjälper inte det du testat förut. Kan också vara fel på vägen ut eller i stolpen osv men har du kopplat bort det så en felkälla mindre.

Öppna locket på den vita dosan och det svarta bakelitlocket nere på uret och ta en bild så är det nog enkelt gjort.
Fixar strax. Uret på timern var svagt strömförande märkte jag innan. Fick en liten stöt. Kanske är den skiten som är kass på nåt vis.

Video

• Gilla
PontusLi
  • Laddar…
Bilder

• Eluttag under installation med synliga anslutna trådar och kopplingar mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med kablar i en kopplingsdosa och genomföring i vägg, installationsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

E emelie8411 skrev:
Bilder
Då kan du göra det enkelt för dig genom att koppla samman den bruna på timern som sitter på 4 med den svarta på 3 dvs använd plint 3 för båda. Lossa först säkringen och var säker på att uret stannar innan du skruvar med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.