Håller på att ska dra in lite spottar och har köpt amp-kontakter som ska kopplas ihop på en plint som går till trafon. Är det någon som har anslutit själva stiftet som sen ska in i
AMP-kontakten någon gång?Ska det lödas eller bara klämmas och i sånt fall hur?
tack på förhand
//
M

Att pressa dom är bäst, tyvärr är sådana tänger inte gratis, löda funkar också hyfsat.

De ska egentligen klämmas med ett speciellt verktyg, som tyvärr brukar kosta tusentals kronor. I ditt situation skulle jag först klämma med något annat verktyg, inte för hårt, och sedan löda. Det är bara om man använt rätt verktyg som man kan lita på enbart klämningen.

/Hasse

Jag har ingen bra erfarenhet av amp-kontakter...
Satte hide a lite möbelspottar med sånna på övervåningen. Typ 15 amp-grenar och det har glappat i en tredje del iaf.

Kompisen hade också fått sånna installerade och även där har det glappat...

Jag brukar klippa bort dem och koppla direkt in på skruvplint i t.ex. kulodosa om det inte finns skruvplint på trafon.

//Patrik

har både löd och kläm-cert så det bör inte bli något problem, kändes nog seriösast att
både klämma och löda eftersom stiften känndes så "klena"...:)
Tack för hjälpen

Har en universalklämtång. Vilken del av tången ska man försöka klämma de där *** stiften till hide-a-lites AMP-kontakter med? Får kabeln att fastna men får inte i stiften i plasthylsan, misstänker att det är för att den krimpas på fel sätt.

Det är inte säker att det fungerar med en universaltång. Som någon ovanstående skrev skall det vara en specialtång som liksom "rullpressar". Om inte crimpstiftet inte fastnar i plasthylsan har du klämt in den lilla plåtflärpen som skall låsa fast det i plasthylsan. Jag brukar ta en skalpell och böja ut det igen så fungerar det.

Köp en kabelskotång för oisolerade kabelskor på biltema eller swedol typ. Kostar inte många kronor.

De har ingen som passar de här storlekarna. Denna tråd handlar om kablar som kanske är 0,22 mm2 eller något. Biltema har en presstång som klarar 1,5 mm2 och vad Swedols klara framgår inte i webshoppen tyvärr.

Min tång är en Abiko Nr 51. Den har rullpressning 0,5-1,0, 1,0-2,5 och ISOL. Kabeln är 2x0,75 mm2 H03VVH2-F (det är 12v halogen armaturer).

Hullingarna har jag bänt ut, men problemet är att jag inte får i stiften tillräckligt långt ner i plasthylsan. Det blir ingen kontakt helt enkelt. Hur ska jag lägga stiftet i tången? Jag måste väl crimpa först där kabeln går inne i stiftet och dels isoleringen.
bild(3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ja den där tången är gjord för oisolerade kabelskor. Crimphylsor kräver en annan tång som pressar anslutningen och kabelns isolering samtidigt. Om du inte får ner stiften tillräckligt långt kanske de har blivit tillplattade så att de inte går ner i plasthylsan. Kanske bättre du gör som Patrik_Hed föreslog i tidigare inlägg?

Elektrikern fixade biffen med old school näbbtång. :)

Jag är glad ägare av dylig tång ja den kostade långt över 1000 lappen nån gång på 80 talet...
Näbbtång tror jag inte på utan den klämningen skall ha en specifik profil för att sitta
stiften går dock att löda, ibland gör jag det när tången är på avigvägar..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.