30 225 läst ·
86 svar
30k läst
86 svar
Älvsbyhus. Problem, Problem, Problem...
Hade masonit från 70talet tidigare, gick bra det också.Jonatan79 skrev:
Bytte för några år sen till sån här trampsäker plast.
Hur bra som helst.
Lätt att lägga och det gick snabbt och var billigt.
Otroligt fräsht på vinden och tätt.
Att det skulle vara en sämre lösning av nå slag vill jag inte påstå, bara en annan lösning som gör sitt jobb väl.
@zirqua Plasten, eller den korrekta byggtekniska termen, "Lätt underlagstak", är inte speciellt svår att lägga. Processen ser ut så här lite grovt:
#1 Res och stabilisera takstolarna
#2 Rulla ut underlagstaket över takstolarna
#3 Vid varje takstol, kläm fast plasten mellan takstol och en spikläkt som läggs (parallellt, inte vinkelrätt) ovanpå takstolen. Sträck plasten så den flexar ca 2-3 cm mellan takstolarna.
#4 Spika fast bärläkt vinkelrätt över takstolarna och lägg yttertaket (betongpannor/plåt) ovanpå detta.
Vill du påvisa byggfel bör du kunna visa att monteringsanvisningen inte följts av bygglaget. Den hittar du här: https://vison.se/bison-underlagstak/
I monteringsanvisningen finns ett litet stycke, "Reparation av skador". Följer du de anvisningar som beskrivs där bör produkttillverkaren vara ansvarig för eventuella andra fel som uppkommer i framtiden. Hade jag varit dig, hade jag parallellt med att bråka med Älvsbyhus och besiktningsman själv ringt upp tillverkaren nere i Lomma (telefonnummer finns på deras website ovan), och diskutera med dom direkt. Då kan du få tips från personer med faktisk erfarenhet av produkten, och kringgå generiska egentyckare och kvalificerade killgissare.
#1 Res och stabilisera takstolarna
#2 Rulla ut underlagstaket över takstolarna
#3 Vid varje takstol, kläm fast plasten mellan takstol och en spikläkt som läggs (parallellt, inte vinkelrätt) ovanpå takstolen. Sträck plasten så den flexar ca 2-3 cm mellan takstolarna.
#4 Spika fast bärläkt vinkelrätt över takstolarna och lägg yttertaket (betongpannor/plåt) ovanpå detta.
Vill du påvisa byggfel bör du kunna visa att monteringsanvisningen inte följts av bygglaget. Den hittar du här: https://vison.se/bison-underlagstak/
I monteringsanvisningen finns ett litet stycke, "Reparation av skador". Följer du de anvisningar som beskrivs där bör produkttillverkaren vara ansvarig för eventuella andra fel som uppkommer i framtiden. Hade jag varit dig, hade jag parallellt med att bråka med Älvsbyhus och besiktningsman själv ringt upp tillverkaren nere i Lomma (telefonnummer finns på deras website ovan), och diskutera med dom direkt. Då kan du få tips från personer med faktisk erfarenhet av produkten, och kringgå generiska egentyckare och kvalificerade killgissare.
Jag tycker att det absolut bästa vore att lyfta på pannorna och se var det läcker. Kan ju vara en riktigt liten sak som löses med lite tejp och ev lyfta lite läkt med kofot. Att börja betala 23000 utan att själv kolla vad felet är känns bakvänt.
Lite som när jag var med i styrelsen i en BRF i nybyggt hus. En dam krävde att vi skulle ringa ut spolfirma på föreningens bekostnad då hon var tvärsäker på att det var stopp i stammen, kanske aktuellt efter 10 år, utan att de ens hade rensat/kollat sitt eget vattenlås. Tre långhåriga tjejer i familjen i en ett år gammal bostadsrätt...
Lite som när jag var med i styrelsen i en BRF i nybyggt hus. En dam krävde att vi skulle ringa ut spolfirma på föreningens bekostnad då hon var tvärsäker på att det var stopp i stammen, kanske aktuellt efter 10 år, utan att de ens hade rensat/kollat sitt eget vattenlås. Tre långhåriga tjejer i familjen i en ett år gammal bostadsrätt...
Det kan väl visst bli sk ”slow burn” och långsamma skador på ett råsponttak om pappen läcker. Tar väl bara längre tid och blir större sak att byta. En kollega, också i Stockholm, hade inte synat insidan av vinden på tre år efter köp och hade under tiden åkt på massor av mikrobiell påväxt. Såpass att de valde att lägga om hela taket för 250 000 kr, det här var kring 2006.Jonatan79 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
I detta fall borde det vara enkelt att kolla om de klämt plasten med någon ströläkt. Det går att kolla innefrån vinden om man inte vill gå upp på taket.
Är plasten ordentligt fäst med strö och det är lagom med slack på den mellan takstolarna skall det inte läcka vid takstolarna.
Är plasten ordentligt fäst med strö och det är lagom med slack på den mellan takstolarna skall det inte läcka vid takstolarna.
Men tror du att teknisk livslängd är uppnådd efter 8 år eller vad? Något litet är fel och jag tycker att TS borde ta stegen upp imorgon och lyfta på pannorna och kolla. Ser ju inte ut som någon större katastrof.Jonatan79 skrev:
Grundar du det på någon lång erfarenhet eller bara allmänt tyckande? Den är ju inte ovanlig alls den här varianten. Jag tycker att man ska ta en inspektionsrunda då och då för att just undvika att små problem blir stora skador. Tror dessvärre att många hoppar över den biten för att man inte kan/vill/orkar.Jonatan79 skrev:
Och det här grundar du på killgissning eller någon mer vetenskaplig bakgrund? Tycker inte att man kan extrapolera att TS har en liten vattenskada i denna tråd till att såna här undertak är dåliga och osäkra, men då är jag civilingenjör (dock ej inom bygg utan inom maskinteknik). Tycker såklart inte att man ska hoppa över inspektion på någon typ av hus utan det är ett sätt att undvika onödiga problem och kostnader.Jonatan79 skrev:
Det dök upp likande skador här på BH på senaste tiden. Har läst en del om detta innan också men tänker bara logiskt i detta fall. Självklart innebär olika byggmetoder olika risk, om än små skillnader.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag va lite orolig för mitt tak för ett par år sedan. Stenhård underlagspapp från 1951 och tegelpannor med glipor från 1928, kan bara se halva undersidan då det är brutet tak med kattvindar. Bytte tegel och papp, inte en läcka på över 60 år! Nu nytt vittinge och polyester förstärkt papp bör funka mitt liv ut alla fall. Känns som de nyare varianterna under pannorna kan var känsligare men antar att TS har betong pannor och de brukar ju passa varandra som lego och vara tätare än tegel i skarvarna.Jonatan79 skrev:
Vad är ”slow burn” ?nikasp skrev:
Det kan väl visst bli sk ”slow burn” och långsamma skador på ett råsponttak om pappen läcker. Tar väl bara längre tid och blir större sak att byta. En kollega, också i Stockholm, hade inte synat insidan av vinden på tre år efter köp och hade under tiden åkt på massor av mikrobiell påväxt. Såpass att de valde att lägga om hela taket för 250 000 kr, det här var kring 2006.