aluminium kräver som tidigare sagt specialanslutningar som klarar av den större arean och att den rör på sig ganska mycket pga temperaturkänsligheten jämfört med koppar.

Matande nätet använder ofta aluminium för den är så mycket billigare när man skall ha stora mängder(och man har redan klämmor som klarar av både alu och koppar idag), men i ett hus så skippa det så slipper man bekymmer med att skaffa dyra specialklämmor etc i varje uttag som klarar alu.

Tror att alu börjar löna sig när man behöver 16mm2(i koppar area) och över.

Mikael_L
yxis skrev:
jag måste erkänna att om jag av någon anledning skulle vara tvungen att använda aluminium i nåt akut läge och inte kunde läsa på på internet hur man gör så skulle jag nog provat att löda, och ifall tennet inte fäster så skulle jag gett upp. Galet eller?

OBS, nu pratar vi hypotetiskt, jag har ingen tillgång till aluminiumkabel och inga planer på att skaffa tillgång heller :)
Aluminium är ej lödbart med lödpenn/kolv och vanligt bly/tenn lödtenn, inte heller med det blyfria tenn som finns idag.

Jag är inte bombsäker, men jag tror att de enda fungerande kontakteringsmetoderna är svetsning eller mekanisk koppling (skruvklämmor, nitning osv)

Snailman
för några decennier sedan och kanske frotfarande, så hade man skenor i aluminium som hade ett kopparlager runtom som strömledare då kopparen var extra dyr då.

Detta gällde ledare med väldigt stor area. användes av ABB kallades exconal http://trade.mar.cx/CA360517

Det första jag tanker på är om alla anslutningar I de olika strömbrytarna och uttagen är godkända för alu anslutning.
I större anläggningar får man I visa fall ha speciella övergångar Alu/koppar hylsor.

b2b2 skrev:
Det första jag tanker på är om alla anslutningar I de olika strömbrytarna och uttagen är godkända för alu anslutning.
I större anläggningar får man I visa fall ha speciella övergångar Alu/koppar hylsor.
jag skulle tro det är tvärtom, strömbrytare och uttag är så småa så det är inte anpassade för alu, medan stora kabelanslutningar kan vara anpassade för både koppar och alu. Tex moderna klämmor man använder ute på elnäten är idag anpassade för både alu och kopparkabel.

Offtopic: största kabeln jag har varit med om var 4, en för varje fas + nolla till ställverket, massiva kopparkablar som låg nergrävda i marken men behövde flyttas pga vägbygge. De vägde 36kg/m per styck och var fruktansvärt dyra, det är kablar som dessa som gör att folk väljer alu över cu.

En avgörande nackdel med alu-ledare är att metallen flyter. Det innebär att när man drar år skruvarna i en förbindning så sitter de bra. Men efter tid så flyter metallen och den tidigare goda förbindningen är plötsligt inte så bra längre. Stor risk för varmgång och eldsvåda. Aluminiumklämmor för stora areor är fjädrande just för att kunna ta upp den rörelsen i metallen. Sammantaget betyder det att, utöver vad som redan skrivits, aluminiumledare i små dimensioner skulle bli komplicerade att ansluta eftersom det ställer stora krav på hur anslutningsklämmorna tillverkas. Troligen dyra konstruktioner.

Till yttermera visso så bildas det ett oxidskikt utanpå aluminium. Detta oxidskikt har dålig ledningsförmåga. För att komma förbi det problemet så måste man använda speciell kontaktpasta vid anslutningarna.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det finns en gräns för när Al-kablar är bättre lönsamma än koppar. (Nu surfade jag lite väl snabbt men skillnaden i ledningsförmåga ligger väl ungefär 40-60 till kopparens fördel), vikt och kostnad för Al är dock 30% av Cu....men extra dyra anpassningar (som flytningskompensering) för Al , gör att Al är lönsamt/vettigt först när man kommer upp i rejäla strömstyrkor... (I kraftledningar i högspänningsnätet är det därför Al-med Fe förstärkning som används), glöm Al i en "villa-installation". Distrubitionsnätet är en annan sak....

Redigerat:
Vill minnas att det var en period under 1970-talet då skrotpriset på koppar var så högt att det lönade sig för nätbolagen att riva ner kopparledningar och sätta upp AL istället.

Jobbade på ett tillbygge av studentbostäder för något år sedan, där matades kåken med ett par mansarmsgrova ledningar som gick genom hela den 50-100m långa källaren innan de gick in i elrummet.

Hur jag vet att de var av alu? En natt bröt patrasket sig in i källaren ock skalade alla dessa ledningar för att komma åt någon form av skärm som satt runt aluminiumet. Denna skärm kan inte innehållt mycket mer koppar än vad en 4cm2 kabel innehåller, men jag gissar att det kostade hundratusentals kronor att ersätta den.

Värt att notera är att ledningarna gick in i ett låst elrum så det gick inte att veta om dom var i bruk eller ej utan lämplig utrustning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.