I mitt fall har jag ingen fuktspärr. Det är en lecavägg
Om du av någon anledning får två fuktspärrar måste du i stället öppna upp uppåt till ett ventilerat utrymme så att det kan torka ut mellan spärrarna.
Det är därför man spikar en spikläkt utanpå alumiten. Visserligen spikar amn igenom, men det blir ju läkt på så dfet blir rimligt tätt. Sedan spikar man panelen i läkten.
Japp, då var panel av al och lavar/ryggstöd av asp hemkört. "Hittade" det på en såg i norra Småland. Tack, för era bilder AndersG och Pete.
Klinkers på golvet ska fogas innan jag ger mig på att sätta stående läkt och sedan skruva fast liggande panel med clips.
Jag bygger enligt beskrivning som finns på http://www.byggbeskrivningar.se/ som liknar den finska, men träfiber (masonit) istället för aluminiumfolie och vanlig ventilation, in=under aggregat och ut diagonalt uppe vid taket.
Klinkers på golvet ska fogas innan jag ger mig på att sätta stående läkt och sedan skruva fast liggande panel med clips.
Jag bygger enligt beskrivning som finns på http://www.byggbeskrivningar.se/ som liknar den finska, men träfiber (masonit) istället för aluminiumfolie och vanlig ventilation, in=under aggregat och ut diagonalt uppe vid taket.
Anders,
vad kostade al/aspen?
Vad menar du med "clips", spikar du inte panelen med vanliga spik??
Den där hemsidan verkade ju grymt bra. Bra tips på flera saker.
Jag kommer att ha min bastu mot en yttervägg (snedtak) och där kommer jag ej att nyttja en fuktspärr, ej heller på den väggen som vetter in mot badrummet. Däremot kommer jag att ha det på de övriga väggarna. Hoppas att detta skall fungera?
Funderar däremot på att ha en rund framkant på lavarna, så att de liksom svängs där man kommer att ha benen. Har sett detta på dyrare basturum och det torde inte vara alltför svårt att ordna detta själv tycker jag..
vad kostade al/aspen?
Vad menar du med "clips", spikar du inte panelen med vanliga spik??
Den där hemsidan verkade ju grymt bra. Bra tips på flera saker.
Jag kommer att ha min bastu mot en yttervägg (snedtak) och där kommer jag ej att nyttja en fuktspärr, ej heller på den väggen som vetter in mot badrummet. Däremot kommer jag att ha det på de övriga väggarna. Hoppas att detta skall fungera?
Funderar däremot på att ha en rund framkant på lavarna, så att de liksom svängs där man kommer att ha benen. Har sett detta på dyrare basturum och det torde inte vara alltför svårt att ordna detta själv tycker jag..
2,58 euro/m, men det var utvalt virke, kvistfrtt och fint 95x12
Jag spikade med varmgalvad dyckert
Tack!
Om du inte har fuktspärr (alumit) får du in vatten i isoleringen..
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jo men jag kommer inte att ha isolering i bastun utan den väggen kommer att spikas mot 22*120 brädor som ligger utanpå plasten i snedtaket (detta enl preliminär plan alltså..). Iochmed detta så undviker jag ju dubbla fuktspärrar. Alternativt så spikas den i spånskiva som sitter monterad på dessa 22*120.. Om detta går :-/
Var priserna i , trodde vi bodde i Sverige ?
Var priserna i , trodde vi bodde i Sverige ?
OK. Det borde väl funka, det behövs dock mera energi att värma upp en oisolerad bastu. Ge bara akt på att det inte kryper ut fukt i konstruktionen.
Vem sade att jag bodde i Sverige?? Du hittar säkert biligare panel i Sveriga dock om du shoppar runt. Det är aldrig helt billigt på små orter..
Vem sade att jag bodde i Sverige?? Du hittar säkert biligare panel i Sveriga dock om du shoppar runt. Det är aldrig helt billigt på små orter..
Hej, kolla så ser du att det finns en AndersS och en AndersG som skriver ;D ;D
Jag blev inspirerad av AndersG och Pete snygga bastubyggen, men men de räknar ju allt i Euro då det inte längre är "mark"nad för annat
Jodå, jag köpte klibbal=finsk tjäral för 11:60:-/m, 15*70mm och asplav för 19:-/m, 22*55mm.
Panelen var packad och klar i förpackningar av 10st i 2400mm längder
Laven i finns i olika längder och packade i 5st, jag valde 1800mm längder.
Man hade startat en test med olika bastupanel förra året till bygghandeln, men inte hunnit med fullt ut pga av att den vanliga sågversamheten har gått på högtryck, så man har ett litet lager liggande. De sågar enbart lövträ.
Och jag använder dolda panelclips som skruvas, det finns en systermodell som spikas.
Jag blev inspirerad av AndersG och Pete snygga bastubyggen, men men de räknar ju allt i Euro då det inte längre är "mark"nad för annat
Jodå, jag köpte klibbal=finsk tjäral för 11:60:-/m, 15*70mm och asplav för 19:-/m, 22*55mm.
Panelen var packad och klar i förpackningar av 10st i 2400mm längder
Laven i finns i olika längder och packade i 5st, jag valde 1800mm längder.
Man hade startat en test med olika bastupanel förra året till bygghandeln, men inte hunnit med fullt ut pga av att den vanliga sågversamheten har gått på högtryck, så man har ett litet lager liggande. De sågar enbart lövträ.
Och jag använder dolda panelclips som skruvas, det finns en systermodell som spikas.
Produkter som diskuteras: "dolda skruvas"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
606 kr inkl moms
Läs mer
Snedtaket är väl yttertak? I så fall måste du köra med luftspalt + uppreglad isolerad mellanvägg! Viktigt! Det är samma situation som en yttervägg. Som fuktspärr går det att använda board (tycker jag) om bastun ventileras med frånluft i bastutaket. Boarden är tillräckligt fukttät men givetvis inte ångtät.Hobbysnickarn skrev:Jo men jag kommer inte att ha isolering i bastun utan den väggen kommer att spikas mot 22*120 brädor som ligger utanpå plasten i snedtaket (detta enl preliminär plan alltså..). Iochmed detta så undviker jag ju dubbla fuktspärrar. Alternativt så spikas den i spånskiva som sitter monterad på dessa 22*120.. Om detta går :-/
Var priserna i , trodde vi bodde i Sverige ?![]()
Nybyggda hus i Sverige ska ha enligt BBR i badrummen på minst 10 liter/s om jag minns rätt. Om bastuventilationen "kommunicerar" med den ventilationen på rätt sätt så bör ev problem med fukt bli minimala om bastun har frånluftsventil i taket + att bastun får torka med eftervärme efter avslutat bad eller att det finns annan uppvärmning i bastun mellan baden.
Men då kunde jag köpa direkt på sågverk och din panel var väl 95mm och den jag handlade 70mm så om man räkna m2 pris minskar skillnaden. Misstänker att ute i bygghandeln hade blivit ungefär samma prisnivå.AndersG skrev:
Ska matcha panelen med en dörr i al/glas, http://www.tylo.se/?id=658.