Bilden är av taket. Taget nedifrån upp :) Vi började med taket.

Håller på och sammanställer en liten webbsida om hela projektet. Lägger ut debn under hussidan senare. Knackade hål för stosen i går och skall fara en repa och beställa hem abachi till lavarna i dag.
 
cpalm,Aluminium-folie finns på rulle (tunt) och så finns det på polyuretanskivor (tjocklek ca 30mm)...
 
Varför skall ni ha alu panel bakom? Är det som fuktspärr???

Är inte riktigt med på det hela.. :-/
 
Alumit är tjockt papper som är belagt med aluminimumfolie och plast. Fyller två funktioner:

- Reflekterar värmen
- Fuktspärr
 
aha..

olika skolor enl tylö skall man inte ha ngn fuktspärr

strange..
 
C
pete_01 skrev:
cpalm,Aluminium-folie finns på rulle (tunt) och så finns det på polyuretanskivor (tjocklek ca 30mm)...
OK, kanon. Något tips på inköpsställe i stockholmstrakten? Tittade lite på byggmarknader och ett par bastuaffärer, men kammade noll...
 
Ingen aning, sorry. Jag har för mig att man ofta använder hård träfiberskiva i Sverige, men du kan väl ringa runt??

Har inga bevis för att alumit är överlägset träfiber, men det är definitivt beprövat.

olika skolor enl tylö skall man inte ha ngn fuktspärr
Länk?? Enda fallet jag kunde tänka mig bastu utan fuktspärr är en fristående stockbastu eller stenbastu.
 
ClasseClas
AndersG skrev:
olika skolor enl tylö skall man inte ha ngn fuktspärr
Länk?? Enda fallet jag kunde tänka mig bastu utan fuktspärr är en fristående stockbastu eller stenbastu.
Tylö är väldig tydliga på att man inte ska ha ngn fuktspärr av typen plastfolie.
Se här:
http://www.tylo.se/filearchive/3/3058/Bastuvägg, isolering.pdf

Kruxet är här att det krävs liggreglar vilket inte är det vanligaste i Sverige vad jag vet. Har du ståreglar måste du trixa med träfiberskivor och liggande läkt för att åstadkomma motsvarande funktion som Tylö föreskriver.
 
Ev får man väl köpa en av deras byggsatser fast det lär ju vara betydligt dyrare än att göra det själv..
 
Hmm... Antingen vet Tylön något som ingen annan vet eller också är de ute och cyklar.

Problemet är ävenatt de bara säjer si eller så, utan att motivera?? I så fall tror jag mera på de finska RT korten.
 
ClasseClas
AndersG skrev:
Hmm... Antingen vet Tylön något som ingen annan vet eller också är de ute och cyklar.

Problemet är ävenatt de bara säjer si eller så, utan att motivera?? I så fall tror jag mera på de finska RT korten.
Förmodligen har Tylö dragit några slutsatser av sina erfarenheter under årens lopp. Det kan ha att göra med hur ofta vi svenskar badar bastu. Tvivlar starkt på att snittfrekvensen är över 1 gång i veckan, vilket gör att bastun hinner torka ur innan nästa bad. Kanske spelar ventilationslösningen roll också, finsk modell vs. svensk när det gäller fuktbelastning. Kanske har Tylö märkt av problem med att ha dubbla diffspärrar i bastu och i yttervägg.

Som synes så spekular jag friskt! :) Det skulle givetvis vara kul att få en formell motivering från Tylö.

Sedan skulle det vara guld om det gick att få de där RT-korten på svenska eller engelska.

När det gäller träfiberskiva så är det Svensk Trä som rekommenderar det. Kolla byggbeskrivning här:
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/ (/Invändigt/Bastu)
 
Förmodligen har Tylö dragit några slutsatser av sina erfarenheter under årens lopp. Det kan ha att göra med hur ofta vi svenskar badar bastu. Tvivlar starkt på att snittfrekvensen är över 1 gång i veckan, vilket gör att bastun hinner torka ur innan nästa bad. Kanske spelar ventilationslösningen roll också, finsk modell vs. svensk när det gäller fuktbelastning. Kanske har Tylö märkt av problem med att ha dubbla diffspärrar i bastu och i yttervägg.
Nej, dubbla fuktspärrar blir helt fel, men så är det ju inte heller i PDFen du postade.
 
Men om du har en vägg som angränsar mot ytterväggen (där det finns en fuktspärr) så skall du alltså inte ha en fuktspärr där??

Medans på de övriga två (inte den som angränsar till badrummet för där har du ju också fuktspärr, eller?) skall vara med fuktspärr? Sen så är jag fortfarande inte med på hur det isåfall skall gå till i praktien iom att den skall sitta närmast panelen så måste du ju till att spika igenom plasten när du fäster upp panelen. Och iom detta så performerar du ju plasten = taskig fuktspärr

Detta är en djungel :-X :-?
 
AndersG skrev:
Förmodligen har Tylö dragit några slutsatser av sina erfarenheter under årens lopp. Det kan ha att göra med hur ofta vi svenskar badar bastu. Tvivlar starkt på att snittfrekvensen är över 1 gång i veckan, vilket gör att bastun hinner torka ur innan nästa bad. Kanske spelar ventilationslösningen roll också, finsk modell vs. svensk när det gäller fuktbelastning. Kanske har Tylö märkt av problem med att ha dubbla diffspärrar i bastu och i yttervägg.
Nej, dubbla fuktspärrar blir helt fel, men så är det ju inte heller i PDFen du postade.

Dubbla fuktspärrar det hade de satt i min bastu. >:(

Det är därför den är urriven nu och håller på att torka upp från fukt. :P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.