Vad tycker ni? Ska man "klämma" in det man vill ha eller satsa på större men färre ytor? Ett exempel är sovrum/dressing room. Säg att man kan välja mellan ett större sovrum med garderober i eller ett litet dressigrum och ett ganska litet sovrum? Vad skulle ni välja? Och hur ser ni på det rent principiellt?
Äsch. Jag vill inte ha en arkitekt. Jag VILL ju rita själv. Och är medveten om att jag kommer att göra misstag. Men då är de i alla fall mina misstag. Och jag kommer att reta mig klart mindre på dem än om de vore någon annans. 
Skojar du?!? När ett proffs gör det så vill jag att det ska vara perfekt. Annars kan jag ju lika gärna göra det själv, gratis.
Jag är ju amatör, då kan man ju inte räkna med perfektion. Om man däremot har haft ett halvt yrkesverksamt liv på sig att träna borde man väl skämmas för allt annat än perfektion? 
Strikt logisk låter allt du säger väldigt klokt. Men, jag retar mig lik f-bannat mer på de misstag jag gör. Kan gå omkring och sura räääätt länge. Hur f-n kunde jag vara så korkad, aaaarrrrg...:@:@:@Rebeckaf skrev:Skojar du?!? När ett proffs gör det så vill jag att det ska vara perfekt. Annars kan jag ju lika gärna göra det själv, gratis.Jag är ju amatör, då kan man ju inte räkna med perfektion. Om man däremot har haft ett halvt yrkesverksamt liv på sig att träna borde man väl skämmas för allt annat än perfektion?
![]()
Jag tycker att det beror på hur familjen som skall bo i huset ser ut. Har man ett litet hus, men är många i familjen, får man ju inte slösa med utrymmen, då är det ju väldigt praktiska lösningar som gäller och alla i familjen behöver en vrå som är bara deras och där de kan komma ifrån. Har man fem barn och fem sovrum, så är det väl inte speciellt juste att göra ett dressroom i ett av rummen även om det är lyxigt. Men att låta fem barn dela på tre rum när mor och far fått sitt sovrum och sitt dressroom är inte OK!? Har man bara tre sovrum och fem barn hade jag delat ett par av rummen om det hade gått och gjort rum till barnen. Maken och jag hade fått kinesa i vägghängd dubbelsäng (uppfällbar i vardagsrummet), med draperi framför dagtid. (precis det har hänt i vår sommarstuga!). Compack living får det bli i så fall. Men bor man stort och spatiöst och alla får plats lätt, är det väl jätte fint om man kan inreda ett dressroom.
Hellre fler mellanstora rum än få stora för mig. Det är ju väggarna man utnyttjar vid möblering och fler rum ger mer möbleringsbar vägg.
Sen hadde min far en bra regel, första året grubblar man, andra ritar man och tredje bygger man. Då har man hunnit ändra sig X antal gånger utan att det kostade mer än lite suddgummi och en penna
Sen hadde min far en bra regel, första året grubblar man, andra ritar man och tredje bygger man. Då har man hunnit ändra sig X antal gånger utan att det kostade mer än lite suddgummi och en penna
Mitt tips är att rita själv, rita om, rita om och rita om, när man tror sig vara färdig tar man det man ritat till en arkitekt som kan syna det man gjort och ge tips på förbättringar. Borde bli billigare och effektivare än att låta arkitekten göra hela jobbet och så har man fortfarande sin egna design i botten.
beror på hur mycket plats du har . Om du kan få en klädförvaring i ett separat rum med fönster, stora speglar, strykjärn alltid framme, sittplats osv så är det en vinst. Ett mörkt smal rum med en smal gång mellan skåp och hyllor är inget jag skulle längta efter
. Då är det bättre med en skåpsvägg i sovrummet där man kan har mer plats att röra sej på .
Om jag bestämde mej för en klädförvaring i separat rum så skulle jag vilja ha fler fördelar i sovrummet i stället typ plats för en sminkbord. Men har du bara plats för en dubbelsäng + sängbord och en trång korridor-garderob så tycker jag inte det är så lyckat.
Om ekonomi får bestämma så kanske kan man jämföra om en extravägg+dörr + hyllor+ ventilation är billigare än en traditionell garderob med skjutdörrar?
Om jag bestämde mej för en klädförvaring i separat rum så skulle jag vilja ha fler fördelar i sovrummet i stället typ plats för en sminkbord. Men har du bara plats för en dubbelsäng + sängbord och en trång korridor-garderob så tycker jag inte det är så lyckat.
Om ekonomi får bestämma så kanske kan man jämföra om en extravägg+dörr + hyllor+ ventilation är billigare än en traditionell garderob med skjutdörrar?
Goda planlösningar är oftast mycket, mycket enkla. Varje mellanvägg komplicerar, och de stjäl yta, ljus och volym. Även om du gillar öppen planlösning vill du avgränsa vissa ställen, om inte annat så åtminstone din toalett. Betrakta då mellanväggarna som ett "PRIS" du måste betala. Ty väggen som sådan har inget som helst egenvärde. Den är ett medel för att uppnå något (typ integritet när du sitter på toa).
Tänker helt tvärtom... Att ta bort en vägg är det pris jag betalar för att få öppet. Väggar fyller massor med funktion: bärande, möblerbarhet, möjlighet att gömma elinstallationer, vatten och ventilation osv. (det kan vara ganska komplicerat att bygga utan väggar). Ytan som väggen stjäl är bara yta för kommunikation (i de flesta fall) eftersom du sätter väggen där två funktioner möts så skulle du ändå bara gå mellan funktionerna där väggen står. Men visst vill även jag ha öppet ibland, men då ser jag förlusten av väggen som ett pris för öppenheten.billy_baver skrev:Goda planlösningar är oftast mycket, mycket enkla. Varje mellanvägg komplicerar, och de stjäl yta, ljus och volym. Även om du gillar öppen planlösning vill du avgränsa vissa ställen, om inte annat så åtminstone din toalett. Betrakta då mellanväggarna som ett "PRIS" du måste betala. Ty väggen som sådan har inget som helst egenvärde. Den är ett medel för att uppnå något (typ integritet när du sitter på toa).
Jag håller dock med om att en planlösning ska vara enkel, men det förutsätter inte få väggar.
Jag håller delvis med mats.mats_o skrev:
Men själv skulle jag passa mig väldigt noga för att ha alltför små rum. Dom har en tendens att inte alls fungera.
Som exempel har jag levt i en lägenhet med rum i måttet 1,9x3,5 meter.
Helknäppt. Den korta sidan var för kort för säng t.ex. så det fanns en enda möjlig position för en sådan i rummet.
Rummet hade fungerat mycket bättre om det varit 2,5x2,5 meter.
För att svara på frågan så hade jag valt ett större sovrum med garderober helt klart men smaken och värderingar är ju olika, beror ju på hur stor ytan är bl.a.
Skissade om en befintlig planlösning till det hus vi bor i nu och även om ytan är liten så är möjligheterna stora och velade länge bl.a frågat om synpunkter här om skissen.
I det stora hela så tycker jag det var skoj både planeringsmässigt och resultatmässigt, skulle man nu av förmodan ha en slant en större sådan över så skulle jag tveklöst skissa igen och då på det mesta alltså både utsidan(trädgård, garage,fasad ja allt) och förstås insidan med el,va planlösning ja rubbet där med
Och sedan diskutera igenom ritningarna med en konsult för att överskåda ev bättringar, missar.
Ett passiv hus modell stocktimmer med torvtak vore nått, med egen el,vatten, avloppsförsörjning alá ekomodell men det ingår kanske redan i passiv hus varianten.
Skissade om en befintlig planlösning till det hus vi bor i nu och även om ytan är liten så är möjligheterna stora och velade länge bl.a frågat om synpunkter här om skissen.
I det stora hela så tycker jag det var skoj både planeringsmässigt och resultatmässigt, skulle man nu av förmodan ha en slant en större sådan över så skulle jag tveklöst skissa igen och då på det mesta alltså både utsidan(trädgård, garage,fasad ja allt) och förstås insidan med el,va planlösning ja rubbet där med
Och sedan diskutera igenom ritningarna med en konsult för att överskåda ev bättringar, missar.
Ett passiv hus modell stocktimmer med torvtak vore nått, med egen el,vatten, avloppsförsörjning alá ekomodell men det ingår kanske redan i passiv hus varianten.