Så när systemen fallerar så är det tillverkaren eller funktionssystemen vi ska åtala inte föraren vid dödsolyckor?R RoAd skrev:Undrar fortfarande var du tycker gränsen går. Bromsservo?
Jag är inte emot att vi har krav på de som får köra bil i Sverige, men kraven bör vara anpassade efter verkligheten. Verkligheten är att bilar idag har rätt mycket hjälpmedel som sänker kraven på föraren.
När bilarna är självkörande hoppas jag inte att du har krav på att "förarna" ska klara att parera dieselsladd på isväg med en Volvo PV.
ansvar och kunnande från förare krävs...
Om en lampa skulle lysa för att bromsservon är trasig så klarar forfarande 99% att köra den till verkstan, även om antisladden skulle strula.skoge skrev:
Det gör absolut noll skillnad i upplevelsen av att köra bilen trots de gula lamporna lyser.
Så tar de bara sitt ansvar och kör och fixar felet så duger det gott.
Tror inte ens de flesta får prova på hur en abs fungerar efter körskolan ens.
Nä de finns många som inte skulle klara av detta.Rkarlsson skrev:Om en lampa skulle lysa för att bromsservon är trasig så klarar forfarande 99% att köra den till verkstan, även om antisladden skulle strula.
Det gör absolut noll skillnad i upplevelsen av att köra bilen trots de gula lamporna lyser.
Så tar de bara sitt ansvar och kör och fixar felet så duger det gott.
Tror inte ens de flesta får prova på hur en abs fungerar efter körskolan ens.
Och det jag skrev om visades tydligt i olyckan med Lars wilks..
När något går fel så har inte föraren en chans att fixa kontrollen då tillverkarna har försämrat bilens egenskaper så pass mycket att en massa hjälpfunktioner måste till för att framföra fordonet..
Det blir sämre trafiksäkerhet och sämre förare när man sänker kraven på förarna..
kraven skall öka inte minska på förarna oavsett vilken typ av fordon man framför.
Och vilka underlättande funktioner detta fordon har.
Om abs går sönder under färd så kommer inget kännas för föraren överhuvudtaget. Inte antisladden heller. Nu visade du din okunskap och borde sluta med ditt sketna tänk.skoge skrev:
Nä de finns många som inte skulle klara av detta.
Och det jag skrev om visades tydligt i olyckan med Lars wilks..
När något går fel så har inte föraren en chans att fixa kontrollen då tillverkarna har försämrat bilens egenskaper så pass mycket att en massa hjälpfunktioner måste till för att framföra fordonet..
Det blir sämre trafiksäkerhet och sämre förare när man sänker kraven på förarna..
kraven skall öka inte minska på förarna oavsett vilken typ av fordon man framför.
Och vilka underlättande funktioner detta fordon har.
ALLA som kan köra en bil KAN KÖRA den UTAN abs till verkstan. Läs för helvete och sluta raljera.
Enligt dig, tydligen ja. I alla fall för en massa förare du tydligen vet om.skoge skrev:
Jag själv vet absolut ingen med körkort som inte klarar av att köra bil som saknar ABS och antisladd.
Men du verkar vara omgiven av en ganska unik del av mänskligheten.
skoge skrev:
Nä de finns många som inte skulle klara av detta.
Och det jag skrev om visades tydligt i olyckan med Lars wilks..
När något går fel så har inte föraren en chans att fixa kontrollen då tillverkarna har försämrat bilens egenskaper så pass mycket att en massa hjälpfunktioner måste till för att framföra fordonet..
Det blir sämre trafiksäkerhet och sämre förare när man sänker kraven på förarna..
kraven skall öka inte minska på förarna oavsett vilken typ av fordon man framför.
Och vilka underlättande funktioner detta fordon har.
Men bilen kördes på vinterdäck med fel belastningsindex i mycket hög hastighet och fick en däck explosion.
Tror inte det spelar någon roll hur duktig du är som chaufför när det händer.
skoge skulle klarat det - lätt.A Argastesnickaren skrev:
Troligtvis dock ingen annan i världen.
Dessutom har det något med ABS, airbag och antisladd att göra också.
Det får ni försöka räkna ut själva hur det hänger ihop.
Jaså minsann...A Argastesnickaren skrev:
Det var inte det jag läste sist.
utan att en sensor för styrsystemet gett sig in i leken och utmanade förarens kontroll..
Vilka egenskaper skulle vara försämrade?skoge skrev:
Nä de finns många som inte skulle klara av detta.
Och det jag skrev om visades tydligt i olyckan med Lars wilks..
När något går fel så har inte föraren en chans att fixa kontrollen då tillverkarna har försämrat bilens egenskaper så pass mycket att en massa hjälpfunktioner måste till för att framföra fordonet..
Det blir sämre trafiksäkerhet och sämre förare när man sänker kraven på förarna..
kraven skall öka inte minska på förarna oavsett vilken typ av fordon man framför.
Och vilka underlättande funktioner detta fordon har.
göra sig lustig på andras bekostnad..Mikael_L skrev:
Och hålla på med början till personangrepp..
Har du dåligt med argument?
eller du kände dig kanske träffad i inkompetenta stadsfolk?
sett på vägens hjältar?
mycket från landsbygden där?
skoge skrev:
Däcken som monterats på Lars Vilks livvaktsbil borde ha varit kraftigare och haft ett högre belastningsindex. Det framgår av polisens och Trafikverkets utredningar, uppger DN.
Det var under en besiktning den 8 september i fjol som det upptäcktes att bilens sommardäck var slitna varpå vinterdäck sattes på. Varför de sattes på så tidigt, trots risken för att däcken skulle vara för mjuka, har utredarna inte något svar på. Inte heller varför bilen körde så fort. Vittnen uppger att farten var uppemot 180 kilometer i timmen, vilket är nära bilens maxhastighet, skriver DN.