om en funktion bidrar i ett system så är det underlättande för föraren, det är inte alls så att du som förare skall lägga över allt ansvar eller körning på systemen utan dessa skall underlätta för dig som förare.

Dessa bidrar till högre komfort och köregenskaper, men är lika mycket en falsk trygghet.

Kan man inte framföra ett fordon på väg oavsett väglaget utan att koppla in sådant här så har man väldigt lite på en väg att göra.
tillverkare och vägskötseln är 2 faktorer som spelar in..
Med breda däck kommer att surfa ovanpå asfalten och utan dubb som är så populärt samt dessa funktioner som tillåter att föraren hamnar i en falsk trygghet och höjer hastigheten radikalt emot vad väglaget egentligen tillåter... nä ta ert ansvar och lär er köra istället.
 
P
skoge skoge skrev:
om en funktion bidrar i ett system så är det underlättande för föraren, det är inte alls så att du som förare skall lägga över allt ansvar eller körning på systemen utan dessa skall underlätta för dig som förare.

Dessa bidrar till högre komfort och köregenskaper, men är lika mycket en falsk trygghet.

Kan man inte framföra ett fordon på väg oavsett väglaget utan att koppla in sådant här så har man väldigt lite på en väg att göra.
tillverkare och vägskötseln är 2 faktorer som spelar in..
Med breda däck kommer att surfa ovanpå asfalten och utan dubb som är så populärt samt dessa funktioner som tillåter att föraren hamnar i en falsk trygghet och höjer hastigheten radikalt emot vad väglaget egentligen tillåter... nä ta ert ansvar och lär er köra istället.
Eftersom du inte kan köpa en ny bil idag utan säkerhetssytemen så är det du som är lite förlegad.

Har du gjort halkbanan? Alla som inte gjort den har inget på vägarna att göra. Ta ansvar.

(ironi)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Eftersom du inte kan köpa en ny bil idag utan säkerhetssytemen så är det du som är lite förlegad.

Har du gjort halkbanan? Alla som inte gjort den har inget på vägarna att göra. Ta ansvar.

(ironi)
jodå jag har gjort den och lever och kör på sådant underlag varje år...
 
P
skoge skoge skrev:
jodå jag har gjort den och lever och kör på sådant underlag varje år...
Ja alla som kör på vintern i Sverige kör på sånt underlag varje år. Inget konstigt. Men innan 2000 var det iallafall inget tvång på halkbana. Bodde man för långt ifrån slapp man.
 
Rkarlsson skrev:
Ja alla som kör på vintern i Sverige kör på sånt underlag varje år. Inget konstigt. Men innan 2000 var det iallafall inget tvång på halkbana. Bodde man för långt ifrån slapp man.
Nja i höjd med Sveg så slutar man att salta vägen.. Så det blir väldigt lite av halkbekämpning där..
Det är en enorm skillnad mellan att köra på sådan väg och väg där saltning sätts in..
 
P
skoge skoge skrev:
Nja i höjd med Sveg så slutar man att salta vägen.. Så det blir väldigt lite av halkbekämpning där..
Det är en enorm skillnad mellan att köra på sådan väg och väg där saltning sätts in..
Ah. Här halkbekämpar de inte förrän efter ett par dagar. Norra skåne.
I samhällena har de slutat bekämpa inom 2 dygn.

Alltså plogar eller saltar inget alls.

Så visst är det vinterväglag under. Men ni över sveg tror vi har sommarväglag?
 
Rkarlsson skrev:
Ah. Här halkbekämpar de inte förrän efter ett par dagar. Norra skåne.
I samhällena har de slutat bekämpa inom 2 dygn.

Alltså plogar eller saltar inget alls.

Så visst är det vinterväglag under. Men ni över sveg tror vi har sommarväglag?
Nä men i Gävleborg så brukar de vräka på salt på riksväg 83..istället för att ploga..

Så det skiljer enormt.

Att ni skulle ha sommarväglag året om har jag inte antytt..
 
skoge skoge skrev:
Nej kraven ska ligga vid att kunna framföra fordonet utan dessa hjälpmedel och ha kontroll.
Ja, alla har ju rätt till en åsikt. Men det är ju trots allt bara en åsikt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, alla har ju rätt till en åsikt. Men det är ju trots allt bara en åsikt.
du verkar orolig för såna krav...
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
du verkar orolig för såna krav...
Nädu, jag kan allt köra bil utan både styrservo, bromsservo och elektronik. Jag tycker bara att det är töntigt att ha såna krav.

Ribban ska naturligtvis ligga vid din kompetens enligt dig. Alla som inte är lika skickliga som du ska hålla sig hemma.

Väx upp.
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
R
skoge skoge skrev:
Nej kraven ska ligga vid att kunna framföra fordonet utan dessa hjälpmedel och ha kontroll.
Sedan att utveckling gett oss hjälpmedel som underlättar är en annan sak helt.
Undrar fortfarande var du tycker gränsen går. Bromsservo?

Jag är inte emot att vi har krav på de som får köra bil i Sverige, men kraven bör vara anpassade efter verkligheten. Verkligheten är att bilar idag har rätt mycket hjälpmedel som sänker kraven på föraren.

När bilarna är självkörande hoppas jag inte att du har krav på att "förarna" ska klara att parera dieselsladd på isväg med en Volvo PV.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nädu, jag kan allt köra bil utan både styrservo, bromsservo och elektronik. Jag tycker bara att det är töntigt att ha såna krav.

Ribban ska naturligtvis ligga vid din kompetens enligt dig. Alla som inte är lika skickliga som du ska hålla sig hemma.

Väx upp.
du läser som fan tolkar bibeln..
jösses..
 
Mikael_L
R RoAd skrev:
Det tror jag definitivt att det gör. Precis som det finns personer idag som inte kan fickparkera utan närhetssensorer. Ser faktiskt inte något större problem i det. Hjälpmedel gör att vi behöver vara mindre kunniga inom många områden och kan koncentrera oss på annat.
Vare sig du eller skogen fattar.
De som inte kan hantera sin bil utan hjälpsystem skulle mycket snart sluta köra bil då de krockar eller går ner i diket direkt innan de ens hunnit lämna parkeringsplatsen, sen kommer de inte längre nästa gång efter de fått tillbaka bilen efter reparationerna.

Men nu menar någon här (skoge) att om denne förare får en bil med antisladd så skulle denne plötsligt klara av att hantera en bil.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
jaha.. Så äldre bilar som inte har antisladd eller abs de går inte att framföra på väg?

vilket bs.. det är föraren som är helt enkelt för dålig i sin kompetens isåfall..
Och är inte på den nivå som varken halkbana eller körkortet kräver.

alla veteran bilar som folk kör, de ligger i diket?
eller äldre typer av husbilar?

erkänn istället att det är nivån på kunskapen och erfarenheten samt mognaden hos föraren som är viktigast inte hjälpmedel som underlättar.
 
Redigerat:
skoge skoge skrev:
jaha.. Så äldre bilar som inte har antisladd eller abs de går inte att framföra på väg?

vilket bs.. det är föraren som är helt enkelt för dålig i sin kompetens isåfall..
Och är inte på den nivå som varken halkbana eller körkortet kräver.

alla veteran bilar som folk kör, de ligger i diket?
eller äldre typer av husbilar?

erkänn istället att det är nivån på kunskapen och erfarenheten samt mognaden hos föraren som är viktigast inte hjälpmedel som underlättar.
Vad vill du få fram egentligen? Vill du bara tala om hur duktig du är?
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.