Hej jag har isolerad garage på ena sidan av tvättstugan, utan värme. Mellan tvättstugan och garaget har jag en vägg med tjockleken 70mm. Frågan är bör jag lägga åldersbeständig plast mot garaget i tvättstugan? Nu när jag renoverar.

Ja. Givet att du gör det rätt; inget organiskt material inneslutet mellan två täta skikt.
Om du inte sätter plast så kommer fuktig inomhusluft att tränga in i konstruktionen och eventuellt ut i garaget där den riskerar att kondensera då garaget inte är uppvärmt.

Eller funkar det med gips och våtrumsfärg?

Det blir inte en tät vägg. Om det hade varit tillräckligt så hade ju badrum gjorts så. Det hade blivit våldsamt mycket billigare än dagens lösning med tätskikt.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja. Givet att du gör det rätt; inget organiskt material inneslutet mellan två täta skikt.
Om du inte sätter plast så kommer fuktig inomhusluft att tränga in i konstruktionen och eventuellt ut i garaget där den riskerar att kondensera då garaget inte är uppvärmt.
Titta på Elementhusen även kallade Mockfjärdshus, byggda på 60talet, de hade ingen plast i väggarna, det fungerar fortfarande efter 65 år utan felaktigheter.. De har en trävägg av spåntat virke, samt i badrummen en masonitskiva klädd med en plastfilm, dessa är spåkade med små rostfria spikar direkt på träväggen. Trävöggen är en kutterspånsfylld låda på högkant som ihåliga stockar men byggda med tunnt virke så de blir ett hål med plats för kutterspån. I badrummets ena hörn står ett grovt järnrör med luftspalt i nederkant och rakt upp genom taket med en skyddshuv uppe på tegeltaket. Ingen fläkt ingen ventil utan självdrag kontinuerligt. Funkar helt perfekt och det ger inga fuktskador eller andra problem i badrummet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.