1 720 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Akut problem expansionskärl!
Eftersom trycket i vårt vattensystem varierar mycket beroende på utetemperatur tänkte jag justera förtrycket i expansionskärlet. Har tömt ur allt vatten ur expansionskärlet men när jag försöker att pumpa upp förtrycket händer inget på manometern som sitter på expansionskärlet. Däremot stiger manometern som sitter på pumpen till både en och två bar. Jag har provat att öppna vattenkranen upp till systemet och då stiger också manometern på expansionskärlet. Vad gör jag för fel? Jag har förstått att man ska fylla förtrycket när expansionskärlet är tomt men då händer som sagt ingenting. Eller är det manometern på pumpen jag ska gå på?
Bästa svaret
Manometern på expkärl ÄR vattentryck, för att fylla luft i exp kärl är som att pumpa ett bildäck dvs du ska gå på manometern på luftpåfyllarn. Vanligtvis så fyller man på 0.5 bar å då ska inte manometern på expkärl visa något tryck alls
Klicka här för att svara