Byggahus.se
M Mathias01 skrev:
plocka bort vinklarna och slangarna och sedan tar du med dig dom till nån butik som säljer VVS prylar exempelvis hornbach och väl där så säger du att du vill ha nya slangar och istället för vinklar så köper du vinkelventiler så du i framtiden kan stänga av vattnet lokalt vid behov.
Lycka till
Läser du lite längre upp i tråden så ser du att det är kranarna/armaturen som läcker, inte slangarna i sig...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Läser du lite längre upp i tråden så ser du att det är kranarna/armaturen som läcker, inte slangarna i sig...
läste lite hastigt.
Men att byta vinklarna till ventiler gör iallafall att han kan stänga vattnet lokalt och fixa armaturen i lugn och ro
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Boss89 Boss89 skrev:
Tackar ska göra det imorgon! Hur får man reda på om läckaget är i väggen om det nu skulle va det?
hämta brandkåren nån här på sajten vänta, tills nån svarar
 
Boss89 Boss89 skrev:
Hej!

Blandaren på vårt badkar slutade funka så vattnet sprutade överallt i badrummet. Har varit tvungen att stänga av inkommande vattnet i hela huset för att inte det skulle bli översvämning. Så nu står man i akutläge :(
Har någon en aning om hur jag gör för att enbart stänga av vattnet på de två rören på bilden? Så vi kan ha igång vattnet i huset åtminstone. Finns det någon slags avstägningsventil man kan köpa?
Uppskattar all hjälp!!
Du kan sätta dit en ballofix (liten kulventil) så kan du stänga av när du vill. Finns i olika utförande, även för vatette koppling, som du har här. Bara att lossa slangen, sätta dit ballofixen oså dit med slangen igen
 
  • Gilla
Christerols
  • Laddar…
Tack för alla svar jag
M mojjen skrev:
Den och kranen bredvid verkar vara en komplett enhet. Dvs du behöver skruva ner båda samtidigt och byta båda som en. Mitt ”kina kar” har separata kranar med slangar motsvarande dom du hade från väggen mellan kranarna. Då kan man ta ut dom 1 i taget. Hittar du ingen tillverkare så kan det big bli knepigt hitta exakt rätt. Men om du tar ut båda och lägger ihop delarna då kan man nog relativt lätt utreda vad du behöver. Det som styr är cc avståndet mellan de två kranarna. Och hur många funktioner kranen som man skiftar vattenflödet med har, Jag hade också satsat på pm-hem. Eller idogt letande på ebay/amazon . Alternativt ta med delarna till en kvalificerad vvs butik. Det kan nog dock vara svårt att få hjälp i butik då de brukar vilja veta exakt vad man har. Bildexempel hur en komplett ebhet ser ut.

[bild]
tack för alla svar jag har fått i tråden, kollar runt med olika VVS firmor nu för att se om någon av de har denna blandaren
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Verkar va svårt att hitta en blandare som passar..
Någon som vet någon väggmonterad blandare som man hade kunnat reglera varifrån vattnet ska komma ut. Behöver koppla den mot röret för duschen samt röret som leder till hålen i badkaret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.