Hjälp vad är det som sker ?!

Ny ägare till en IVT airX 413 med E15 innerdel.

allt har funkat bra sedan i torsdags när den installerades. Idag hade jag rörmockaren över för vidare arbeten. Nu låter den väldigt skumt (se video)

detta gjorde vi.
Stängde av enligt manualen (så gott jag förstår). Höll inte knappen så frågan om avstängning kom upp. Efter det bröt jag brytaren.

lite rör kapades och kopplades om på fram och returledning. När vi skulle starta upp så såg vi att det läkte från den gammal sektion. Det satt redan ventiler så vi stängde av dom för att ha lite värme. Nu är det endast 2 radiatorer på övervåning och 1 på undervåningen som är inkopplade. Vanligtvis är det 4 st till.

Strax efter jag startat så tyckte jag det small lite/rörde sig i rören. Då fick jag följande felmeddelande

Digital skärm visar larmmeddelande om hög temperatur och instruktion att meddela någon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade att rensa filtret enligt instruktionen men såg sedan att ventilerna till utedelen var stängde, så jag öppnade dom. Trodde allt var bra.

men så här står den och tuggar nu.

vad gör jag ? Vill inte ha den på men är rädd för att stänga av den om något fryser sönder.

• Gilla
Totte lille och 1 till
  • Laddar…
5269 = "Dålig cirkulation i värmebärarsystem/värmesystem. Smuts i partikelfiltret på returledningen. Se instruktionsfilmer"

J Josth skrev:
5269 = "Dålig cirkulation i värmebärarsystem/värmesystem. Smuts i partikelfiltret på returledningen. Se instruktionsfilmer"
det var felmeddelandet jg fick när ventilerna var stängda. Det var efter jag öppnade dom som jg fick systemet på filmen.

Detta är den felkod som fortfarande verkar aktiv

• Digital skärm visar larmhistorik med en anläggningsstörning och starttid, i ett tekniskt system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
5246 = Antingen är systemtrycket i värmeanläggningen under 0,5 bar, eller så har överhettningsskyddet löst ut. Se instruktionsfilmer. [länk]
Tror det var överhettningsskyddet. Nollställde det. Men vet inte om det var därför den lät så skumt. Kanske var den kvar i någon typ av felläge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.