Uppe i stugan första gången för året, naturligtvis går inte åkgräsklippare igång...
Servades hos ÅF förra sommaren och gick hyfsat efteråt, förgasaren flödade dock. Fixade förgasaren under vintern. Men nu låter det så här:
Trodde på dåligt batteri men den startade inte med kablar från bilen. Hittade ingen tändstifts nyckel så kan inte uttala mig om gnista.
Hur felsöker jag vidare?
Servades hos ÅF förra sommaren och gick hyfsat efteråt, förgasaren flödade dock. Fixade förgasaren under vintern. Men nu låter det så här:
Trodde på dåligt batteri men den startade inte med kablar från bilen. Hittade ingen tändstifts nyckel så kan inte uttala mig om gnista.
Hur felsöker jag vidare?
Laddade batteriet över natten, nu hoppade den igång. Märkligt, borde det inte gått med startkablarna?
Men den går ojämnt i uppförsbacke. Startar jag på plan mark går den jämt men kör jag upp för en backe börjar den gå ojämt för att sedan dö. Här startar jag plant och kör i uppförsbacke:
Det funkar dock bra att backa uppför.. 🤨
Kan det ha med regulatorn att göra? Visst är det den jag pillar på här:
Fjädern verkar uttöjd, kan det vara orsak?
Motorn är en Briggs Stratton 31E777 2439 B1
Men den går ojämnt i uppförsbacke. Startar jag på plan mark går den jämt men kör jag upp för en backe börjar den gå ojämt för att sedan dö. Här startar jag plant och kör i uppförsbacke:
Det funkar dock bra att backa uppför.. 🤨
Kan det ha med regulatorn att göra? Visst är det den jag pillar på här:
Fjädern verkar uttöjd, kan det vara orsak?
Motorn är en Briggs Stratton 31E777 2439 B1
Hade samma problem med ojämn gång i höstas så gick igenom förgasaren (Nikki) under vintern. Var nästan säker på att det var en kass o-ring som var orsaken men den går alltså lika illa nu. Får gå igenom den igen och se om jag missat något.
Plockade isär och ihop förgasaren tio gånger minst, med olika kombinationer av original- och eftermarknadsdelar. Landande i något som funkar hyfsat, men ska beställa original "main jet", packningen på min originaldel är kass och den i eftermarkadskitet är för stor.
Det är uppenbart att det är förgasaren som krånglar, alltid gött att veta vad som är fel.
Tack för guidning!
Det är uppenbart att det är förgasaren som krånglar, alltid gött att veta vad som är fel.
Tack för guidning!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Åkgräsklippare Jonsered LT2115 cmac
Trädgårdsmaskiner -
Startknapp ( Jonsered åkgräsklippare)
Trädgårdsmaskiner -
letar reservdelar till Peerless växellåda (åkgräsklippare Jonsered)
Trädgårdsmaskiner -
Jonsered åkgräsklippare rostar i förtid samt andra fel
Trädgårdsmaskiner -
Funderingar runt Jonsered åkgräsklippare (LT2116)
Trädgårdsmaskiner