Byggahus.se
Alla värmepumpar är väl minst klass A+? Skillnaden i potentiell energibesparing för en märkespump med fler + är nog inte så stor att det lönar sig.

På Jula får man köpa värmepump om man skriver på ett papper och intygar att man kommer låta en certifierad kyltekniker installera den. Hyckleri, javisst. Men inte mer hyckleri än nuvarande lagstiftning dikterad av branschlobbyn som kräver ett certifikat för 10-sekunderjobbet att sätta ihop två rör och fälla ner en metallbygel.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
Den här tror jag kommer funka hos mig
 
  • Ambista Electric luftkonditioneringsenhet med utedel och innedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Alla värmepumpar är väl minst klass A+? Skillnaden i potentiell energibesparing för en märkespump med fler + är nog inte så stor att det lönar sig.

På Jula får man köpa värmepump om man skriver på ett papper och intygar att man kommer låta en certifierad kyltekniker installera den. Hyckleri, javisst. Men inte mer hyckleri än nuvarande lagstiftning dikterad av branschlobbyn som kräver ett certifikat för 10-sekunderjobbet att sätta ihop två rör och fälla ner en metallbygel.
Hahaha! Är det så? Vad löjligt! Ja, bestämmelserna är sannerligen hyckleri och trams. I synnerhet när man sett yrkesmän släppa ut det sista köldmediat för att de inte orkar pumpa över det till flaskan...
 
jonastroms jonastroms skrev:
Den här tror jag kommer funka hos mig
Ja, men du kommer inte att kunna installera den själv...

Från Bauhaus hemsida:

"Vi kommer därför att, efter lagd beställning, kontakta dig via telefon för att skapa en offert på installationen av produkten med BAUHAUS Montageservice och att du som kund godkänner offerten innan denna produkt kan skickas från vårt lager."


Det är för övrigt precis samma pump som lilla Qliman på Jula.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
Vad kostar driften av värmefläkten går det säga på ett enkelt vis?
 
Ungefär en fjärdedel till en tredjedel av lokalens energibehov...
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Ungefär en fjärdedel till en tredjedel av lokalens energibehov...

Hur räknar man ut energibehovet på ”enkelt” vis för ett garage? ;)
 
Är lite fundersam på samma vis. Alla säger att en luftvärmepump sparar pengar, och det tvivlar jag inte på. Men hur långt är egentligen är det innan man går plus?
Har nyligen satt upp ett garage på ca 65 kvm, det är isolerat med 190mm i väggar och ca 300mm i tak. Just nu har jag satt in ett element för att ha underhållsvärme under tiden jag färdigställer. På ett ganska lågt effektläge så klarar ett element av att hålla en värme på ca 14 grader. Naturligtvis har vi inte ännu haft många dagar med större kyla, så det har inte ännu fått bekänna färg.

Men min fråga är om en luftvärmepump nu kostar ca 10tkr med installation så känns det som det skall användas rätt mycket extra el för ett element för att det skall löna sig.
Jag får sätta en effektmätare och se hur mycket el som förbrukas. Men har någon data eller uppgifter på hur stor skillnaden i besparing är? Hur stor roll spelar isoleringen i detta?
 
Mitt garage på ca 50m2 och liknande isolering (lite tjockare i taket) drar runt 1200kwh per år med värmepump med lägst temp på 8-12grader samt varmare när jag är där o skruvar
 
Shakula Shakula skrev:
Är lite fundersam på samma vis. Alla säger att en luftvärmepump sparar pengar, och det tvivlar jag inte på. Men hur långt är egentligen är det innan man går plus?
Har nyligen satt upp ett garage på ca 65 kvm, det är isolerat med 190mm i väggar och ca 300mm i tak. Just nu har jag satt in ett element för att ha underhållsvärme under tiden jag färdigställer. På ett ganska lågt effektläge så klarar ett element av att hålla en värme på ca 14 grader. Naturligtvis har vi inte ännu haft många dagar med större kyla, så det har inte ännu fått bekänna färg.

Men min fråga är om en luftvärmepump nu kostar ca 10tkr med installation så känns det som det skall användas rätt mycket extra el för ett element för att det skall löna sig.
Jag får sätta en effektmätare och se hur mycket el som förbrukas. Men har någon data eller uppgifter på hur stor skillnaden i besparing är? Hur stor roll spelar isoleringen i detta?
Jag har tre LLVP installerade (en för varje plan i huset). För att hålla 17-23 grader över hela huset drar de tre 6500-7000 kwh per år. 150 kvm, mitt i Skåne (inlandsklimat), byggt tidigt 50-tal, tilläggsisolerat vid renovering. Jag tror inte att det räckt med det dubbla om jag kört direktverkande el. Räknar du med att det kostar ca 1,75 kr per kwh (med nät och allt), så blir i mitt fall årliga besparingen 6500 * 1, 75 alltså 11375 kr. Med andra ord sparar jag in alla mina tre pumpar på 3 år. Det är svårt att hitta lösningar som är mer ekonomiskt effektiv än det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.