Överväger att göra vår TV-möbel 60 cm djup istället för 37 cm, för att få mer förvaring. När det gäller tv-bänken och högskåpet bredvid så känns 60 cm djup bra. Men jag tänkte även ha 60 cm djup på väggskåpen ovanför TV:n, högst uppe i taket. Underkanten på dom hamnar 45 cm under tak, och 205 cm ovan golv.

Till vänster om tv-möbeln finns ingen vägg, utan det är en öppen planlösning mot hall. Således ser man hela möbeln från sidan när man går in i vardagsrummet från hallen.

Vad tror ni, skulle det funka eller se konstigt ut?

Ungefär såhär skulle det se ut, men i annan färg:

3D-modell av ett vitt kök utan bänkskiva och handtag, spartanskt designat med skåp och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pucco
  • Laddar…
K
Jag tycker du gör som du själv vill! Jag personligen skulle tycka att 60cm djup är för mycket, tycker 40cm räcker gott och väl.
 
K Kirre2021 skrev:
Jag tycker du gör som du själv vill! Jag personligen skulle tycka att 60cm djup är för mycket, tycker 40cm räcker gott och väl.
Problemet är att jag har extremt svårt för att faktiskt visualisera det, även med en 3d-modell. Det är egentligen först när allt är installerat på plats som jag fullt ut kan avgöra om det känns bra. Så jag försöker se vad andra känner. Om dom flesta verkar tycka att det blir fult/konstigt så är sannolikheten stor att jag också skulle tycka det när det väl är på plats.

Men men... Jag har ändå bestämt mig för att inte köra så djupa skåp ovanför TVn. Det är egentligen mest förvaringen i tv-bänken och högskåpen där jag vill ha ett större djup. Men då blir istället frågan om det blir fullt att blanda djup sådär.
 
O
B BostadsBubbel skrev:
Problemet är att jag har extremt svårt för att faktiskt visualisera det, även med en 3d-modell. Det är egentligen först när allt är installerat på plats som jag fullt ut kan avgöra om det känns bra. Så jag försöker se vad andra känner. Om dom flesta verkar tycka att det blir fult/konstigt så är sannolikheten stor att jag också skulle tycka det när det väl är på plats.

Men men... Jag har ändå bestämt mig för att inte köra så djupa skåp ovanför TVn. Det är egentligen mest förvaringen i tv-bänken och högskåpen där jag vill ha ett större djup. Men då blir istället frågan om det blir fullt att blanda djup sådär.
Jag tror det skulle kunna bli toppenbra! Hade du kört 40-skåpen djupa så tycker jag då att du ska köra 40 på allt. Jag tror det kommer se märkligt ut att blanda. Men, att köra Metodskåp som tv-bänk fungerar jättebra!

Missa inte heller att sätta täckskivor på sidan av högskåpen och under de hängande väggskåpen! Det gör det lilla extra. Sen hade jag även satt belysning under som lyser ner där tvn hänger.

Lycka till!
 
K
B BostadsBubbel skrev:
Problemet är att jag har extremt svårt för att faktiskt visualisera det, även med en 3d-modell. Det är egentligen först när allt är installerat på plats som jag fullt ut kan avgöra om det känns bra. Så jag försöker se vad andra känner. Om dom flesta verkar tycka att det blir fult/konstigt så är sannolikheten stor att jag också skulle tycka det när det väl är på plats.

Men men... Jag har ändå bestämt mig för att inte köra så djupa skåp ovanför TVn. Det är egentligen mest förvaringen i tv-bänken och högskåpen där jag vill ha ett större djup. Men då blir istället frågan om det blir fullt att blanda djup sådär.
Jag förstår! Om du utgår från lösningen på bilden hade jag eventuellt satt en täckskiva till vänster för att rama in det.

Men som sagt innan, allt är tycke och smak så tycker du ska göra som du själv vill.
 
B BostadsBubbel skrev:
Överväger att göra vår TV-möbel 60 cm djup istället för 37 cm, för att få mer förvaring. När det gäller tv-bänken och högskåpet bredvid så känns 60 cm djup bra. Men jag tänkte även ha 60 cm djup på väggskåpen ovanför TV:n, högst uppe i taket. Underkanten på dom hamnar 45 cm under tak, och 205 cm ovan golv.

Till vänster om tv-möbeln finns ingen vägg, utan det är en öppen planlösning mot hall. Således ser man hela möbeln från sidan när man går in i vardagsrummet från hallen.

Vad tror ni, skulle det funka eller se konstigt ut?

Ungefär såhär skulle det se ut, men i annan färg:

[bild]
Hur stort är rummet?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror det skulle kunna bli toppenbra! Hade du kört 40-skåpen djupa så tycker jag då att du ska köra 40 på allt. Jag tror det kommer se märkligt ut att blanda.
Problemet är att vi har dåligt med garderobs-förvaring, så jag tänkte använda högskåpet som just garderob. Och då blir 37 cm djup lite för lite för en ordentlig garderob där man kan hänga kläder (dvs inte bara hyllor). 60 cm skulle bli perfekt.
O Ossian K Olsson skrev:
Lycka till!
Tack!
 
Redigerat:
K Kane skrev:
Hur stort är rummet?
Ca 3.5 x 5.5 m. TV-möbeln ska stå på en av långsidorna, dock har den sidan inte vägg hela vägen pga öppen planlösning. Så av 5.5 m är det vägg ca 4 meter, och öppet dom sista ca 1.5 meterna.
 
B BostadsBubbel skrev:
Ca 3.5 x 5.5 m. TV-möbeln ska stå på en av långsidorna, dock har den sidan inte vägg hela vägen pga öppen planlösning. Så av 5.5 m är det vägg ca 4 meter, och öppet dom sista ca 1.5 meterna.
Då skulle jag personligen föredra 40 cm djup på skåpen då rummet är 3,5 m djupt.
 
O
B BostadsBubbel skrev:
Problemet är att vi har dåligt med garderobs-förvaring, så jag tänkte använda högskåpet som just garderob. Och då blir 37 cm djup lite för lite för en ordentlig garderob där man kan hänga kläder (dvs inte bara hyllor). 60 cm skulle bli perfekt.

Tack!
Jag skulle kört på 60 då!

Jag har 40-skåpen men de står 10-15 cm ut från väggen för att Receivern ska få plats inne i skåpen och tycker inte de sticker ut förmycket. Hade inte heller uppfattat det som utstickande om jag hade haft skåp över.
 
K Kane skrev:
Då skulle jag personligen föredra 40 cm djup på skåpen då rummet är 3,5 m djupt.
Du menar att dessa ca 20 cm extra tar för mycket av utrymmet, och att rummet kommer upplevas som trångt? Vi har en liten soffa som står direkt mot väggen på andra sidan, och det enda däremellan är ett litet soffbord.

Vi har i dagsläget en TV-bänk som sticker ut nästan 50 cm från väggen. Jag tycker inte att lite drygt 10 cm till skulle kännas för mycket. Men som sagt, det är svårt att visualisera hur det kommer se ut när hela stora möbeln är på plats.
 
Tänk på att TVn kommer lysa upp sidorna och underdelen av överskåpet. Mer om du har djupa skåp. Det beror såklart på hur du använder TVn osv. Personligen vill jag ha det helt mörkt när jag ser på serier och film och gillar inte när det blänker i saker runt omkring. Mörka täcksidor i hålet för TVn kan vara en lösning.
 
H Hasse C skrev:
Tänk på att TVn kommer lysa upp sidorna och underdelen av överskåpet. Mer om du har djupa skåp. Det beror såklart på hur du använder TVn osv. Personligen vill jag ha det helt mörkt när jag ser på serier och film och gillar inte när det blänker i saker runt omkring. Mörka täcksidor i hålet för TVn kan vara en lösning.
Hela möbeln kommer vara matt och svart, jag tror inte det blänker jättemycket då. Dessutom har vi sällan helmörkt när vi tittar på TV. Men helt klart ska jag ta i beaktande avståndet mellan TVn och högskåpet bredvid.
 
Jag hade kört på 60cm om ni behöver platsen. Tvn går alltid att ställa fram en aning så den inte är mot väggen.

Eller bygg en extravägg bakom med en lucka från sidan så får du plats för svårförvarade saker (tavlor och annat platt) samt utrymme för kabeldragning.

Vi byggde med 60cm skåp under tvn, men kapade ner dem på höjden till 60cm. Överdelen hos oss är en öppen bokhylla med vitrindel överst men bara 30cm djupt.
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
B BostadsBubbel skrev:
Du menar att dessa ca 20 cm extra tar för mycket av utrymmet, och att rummet kommer upplevas som trångt? Vi har en liten soffa som står direkt mot väggen på andra sidan, och det enda däremellan är ett litet soffbord.

Vi har i dagsläget en TV-bänk som sticker ut nästan 50 cm från väggen. Jag tycker inte att lite drygt 10 cm till skulle kännas för mycket. Men som sagt, det är svårt att visualisera hur det kommer se ut när hela stora möbeln är på plats.
Japp, jag kan misstänka att dessa 20 cm skillnad gör en del på 3 meter. Men det är svårt att som du skriver att visualisera effekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.