Byggahus.se
Hej!

Har en fråga gällande huruvida den inringade väggen är bärande eller ej, ligger i en BRF, huset är byggt 1936.

Vet att forumet bombas med den här typen av frågor men tyvärr har jag väldigt svårt att tolka ritningen själv. Har försökt läsa på om vilka dokument som kan tänkas behövas och försökt leta fram dessa, säg gärna till ifall annat behövs.
På planritningen har jag markerat väggarna jag funderar över.

Tack på förhand!

/F
 
  • Planritning av en lägenhet med inringade väggar markerade för att diskutera om de är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal byggnadsritning med markerade väggar, troligtvis för granskning av bärande strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal svartvit arkitektonisk ritning av en byggnadssektion med inringade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en byggnad från 1936 med markerade väggar, inringat område frågeställare undrar över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle du lita på okända personer i ett internetforum i en fråga som denna? :)

Själv skulle jag konsulterat styrelsen i första hand.
 
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Själv skulle jag konsulterat styrelsen i första hand.
Som kommer att hänvisa till att du köper in tjänsten för 15 000 kr från en konstruktör som skriver ett utlåtande.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som kommer att hänvisa till att du köper in tjänsten för 15 000 kr från en konstruktör som skriver ett utlåtande.
Oftast inte så dyrt att bara få ett utlåtande.
Kolla med föreningen. Det kanske redan utretts för en annan lägenhet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Oftast inte så dyrt att bara få ett utlåtande.
Kolla med föreningen. Det kanske redan utretts för en annan lägenhet.
Krävs inget platsbesök så blir det ju billigare. Men annars brukar man faktureras kring 10000-15 000 kr (med moms inräknat) för ett platsbesök och ett protokoll här i Stockholm. Jag vet inte hur många sådana där räkningar jag har betalt för BRFens räkning och de ligger alltid i den häraden. Men hittar man någon som jobbar löpande bandet mot konsument så kan det nog ligga lägre, konsumenter brukar hålla hårdare i plånboken. Förr annonserade dessa i typ lokaltidningen och brukade vara en gubbe med egen firma på orten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Krävs inget platsbesök så blir det ju billigare. Men annars brukar man faktureras kring 10000-15 000 kr (med moms inräknat) för ett platsbesök och ett protokoll här i Stockholm. Jag vet inte hur många sådana där räkningar jag har betalt för BRFens räkning och de ligger alltid i den häraden. Men hittar man någon som jobbar löpande bandet mot konsument så kan det nog ligga lägre, konsumenter brukar hålla hårdare i plånboken. Förr annonserade dessa i typ lokaltidningen och brukade vara en gubbe med egen firma på orten.
Menar du att det är styrelsen som anlitat ? Tänker att de kanske saftar på mer när det är en styrelse som kan betala.
När jag som privatperson anlitade en firma så betalade jag 3000 kr tot. Detta var väl 2016/17 i stockholm. Men vissa andra firmor ville ha 10k.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J skrev:
Menar du att det är styrelsen som anlitat ? Tänker att de kanske saftar på mer när det är en styrelse som kan betala.
När jag som privatperson anlitade en firma så betalade jag 3000 kr tot. Detta var väl 2016/17 i stockholm. Men vissa andra firmor ville ha 10k.
Då har vi samma bild. 3 000 kr måste vara ett svårslaget fynd!
 
Jag uppfattat det gröna som din lägenhet?
De blå ser ut att vara bärande.
Det röda är det du vill ta bort. De är inte med på ritningen över husets bärande delar, så det ska inte vara något problem. Dock måste du kolla ventilationen, köket ska ju ha frånluft, men har tidigare legat där du har ett litet sovrum idag.
Arkitektonisk ritning av en lägenhet med markerade områden; gröna linjer visar upphovspersonens lägenhet, blåa påtänkta bärande väggar, röda föreslagna borttagningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har vi samma bild. 3 000 kr måste vara ett svårslaget fynd!
Ska man vara ärlig så gjorde jag mycket av jobbet åt honom. Jag tog fram ritningar, och underlag, borrade hål i väggen. Han tittade på väggen, tittade på ritningarna och förklarade hur det var byggt sedan kunder jag riva väggen. Känns som att det snabbt blir billigare om det är en icke bärande vägg och det snabbt går att avgöra.
 
Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ska man vara ärlig så gjorde jag mycket av jobbet åt honom. Jag tog fram ritningar, och underlag, borrade hål i väggen. Han tittade på väggen, tittade på ritningarna och förklarade hur det var byggt sedan kunder jag riva väggen. Känns som att det snabbt blir billigare om det är en icke bärande vägg och det snabbt går att avgöra.
Haha, ja det finns alltid en förklaring till vad som först verkar vara gratis luncher... En annan klassiker är att folk brukar missa att berätta att de har har dragit ROT från beloppet som de uppger här på BH. Förvisso det som de betalade men inte vad som firman tog betalt. Eller moms...

Men mina föreslagna 15 000 kr är nog överdrivet pessimistiska. Men jag la på lite till mina vanliga "kring 10 000 kr" eftersom vi har haft hyperinflation i Stockholm i byggmarknaden de senaste åren. Men det kanske inte gäller konstruktörerna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, ja det finns alltid en förklaring till vad som först verkar vara gratis luncher... En annan klassiker är att folk brukar missa att berätta att de har har dragit ROT från beloppet som de uppger här på BH. Förvisso det som de betalade men inte vad som firman tog betalt. Eller moms...

Men mina föreslagna 15 000 kr är nog överdrivet pessimistiska. Men jag la på lite till mina vanliga "kring 10 000 kr" eftersom vi har haft hyperinflation i Stockholm i byggmarknaden de senaste åren. Men det kanske inte gäller konstruktörerna.
Enig.

Som tillägg kan jag säga att det svårast är att hitta någon. Små firmor vill oftast inte ta jobbet, framförallt inte mot privatpersoner och stora firmor skiter i dig. Ganska konstigt, jag tycker det vore en super business för en byggingenjör att lägga 1 dag per uppdrag och dra in 5-10k per dag utan att behöva invetera en krona i maskiner eller likannde. :)
 
Hej!
@Claes Sörmland, @Staffan-N, @Viktor.J Tack för många kloka svar, helt enig i att man ska vara försiktig med råd från främlingar på nätet!
Här var min tanke att göra lite föranalys innan jag gör ett större projekt av det. Om det snabbt går att avgöra typ "Den väggen går absolut inte att ta ner", så kan jag väga in kostnad för att exv. sätta upp en balk där istället i kalkylen

@Anna_H Stämmer, grönt är lägenheten, rött bort. Vilken av ritningarna är det du ser att denna inte är bärande?
 
A anbl skrev:
@Anna_H Stämmer, grönt är lägenheten, rött bort. Vilken av ritningarna är det du ser att denna inte är bärande?
Sektionsritningen. Samt att det bara är de blå som är inritade på bjälklagsritningen.
Men @justusandersson kan säkert bekräfta eller dementera.
 
@Anna_H Tack för förtydligande, är total novis på detta. Vad är det man ser på markerade delar på den här ritningen?
 
  • Byggritning med markerade delar i rosa, indikerar en frågeställning om specifika konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A anbl skrev:
@Anna_H Tack för förtydligande, är total novis på detta. Vad är det man ser på markerade delar på den här ritningen?
Det är bjälklaget. Lite förenklat kan man säga att bjälklagets ändar läggs upp på bärande väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.