Byggahus.se
Jo, vi har bilat upp ett tjock källargolv, isolerat, lagt vattenvärmeslang och flytspacklat ända ut till väggarna och nu undrar jag om det var dumt ? Om golvet är en del av den bärande konstruktionen och väggarna riskerar att sjunka ner ? Jag har tänkt göra det i hela källaren men har lite ångest om det är lämpligt. Två våningar ovanpå och sand under.
 
Hur såg det ut när ni bilade? Stod väggarna på betonggolvet, eller på betongsyll så att golvet var gjutet i efterhand?
Och hur djupt bilade ni, hur såg väggarnas nederkant ut då; hur djupt ner gick de i förhållande till hur djupt nu grävde ut?
 
B b8q skrev:
Hur såg det ut när ni bilade? Stod väggarna på betonggolvet, eller på betongsyll så att golvet var gjutet i efterhand?
Och hur djupt bilade ni, hur såg väggarnas nederkant ut då; hur djupt ner gick de i förhållande till hur djupt nu grävde ut?
Vi tog bort allt golv. Väggarna har stenar under sig, dom stod inte överdrivet djupt. vi grävde till under vägghöjd kanske? Kommer inte riktigt ihåg. Vi tog även bort någon sten för att komma åt med isolering, men inte ända in till väggarna. Det nya golvet är ju inte alls lika tjockt som det gamla, biter på knogarna ...Men, det är några år sedan nu och jag har inte märkt någon sättning. Men kan man göra så i hela källaren ? Huset är en funkislåda från 42.
 
Står väggarna på stenar och ni inte grävt UNDER dem riskerar de nog inte att sjunka ner. Möjligen finns en risk att de pressas åt sidan av jordtryck, och om ert nya golv bara är flytspackel och inte en armerad gjuten platta, skulle det väl teoretiskt kunna ske. Så om ni fortsätter ta bort golv i resten av källaren skulle jag rekommendera ett stabilare golv.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
B b8q skrev:
Står väggarna på stenar och ni inte grävt UNDER dem riskerar de nog inte att sjunka ner. Möjligen finns en risk att de pressas åt sidan av jordtryck, och om ert nya golv bara är flytspackel och inte en armerad gjuten platta, skulle det väl teoretiskt kunna ske. Så om ni fortsätter ta bort golv i resten av källaren skulle jag rekommendera ett stabilare golv.
Japp, det motsvarar nog min oro. Men vad för slags golv då, ett cementgolv ? Ja det skrev du ju. Kan man ha värme i en armerad gjuten platta ?
 
Oveja skrev:
Kan man ha värme i en armerad gjuten platta ?
Absolut! Så byggs ju nästan alla moderna betonggolv; ca 10 cm tjock armerad betongplatta med ingjuten golvvärmeslang. Och isolering under plattan förstås.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Jag skulle gissa att källarens ytterväggar är av armerad betong. Att de står på naturstenar istället för en betongsula tyder på en stabil undergrund. Källarens ytterväggar bildar en väldigt styv konstruktion.Det ska mycket till innan den sätter sig. Golvet som du har bilat upp var väl oarmerat? Så länge som du håller dig innanför ytterväggarna och deras grundstenar (samt ev innerväggar med liknande utförande) kan du bila upp, isolera och gjuta igen. Schakta inte under grundstenarnas lägsta nivå.
 
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag skulle gissa att källarens ytterväggar är av armerad betong. Att de står på naturstenar istället för en betongsula tyder på en stabil undergrund. Källarens ytterväggar bildar en väldigt styv konstruktion.Det ska mycket till innan den sätter sig. Golvet som du har bilat upp var väl oarmerat? Så länge som du håller dig innanför ytterväggarna och deras grundstenar (samt ev innerväggar med liknande utförande) kan du bila upp, isolera och gjuta igen. Schakta inte under grundstenarnas lägsta nivå.
Vi har sand, räknas det som stabil ? Ytterväggarna i källaren är av cement ja, men från -42 så vet inte om dom är armerade ? I före detta badrummet i källaren är ena väggen stenhård, på dom andra är det puts. Kommer inte ihåg om det var armerat, men tror inte det kanske. Tack för goda råd.
 
B b8q skrev:
Absolut! Så byggs ju nästan alla moderna betonggolv; ca 10 cm tjock armerad betongplatta med ingjuten golvvärmeslang. Och isolering under plattan förstås.
Ja, så gjorde vi, skillnaden är att vi la flytgolv, vi skulle alltså ha gjutit istället ? Flytgolvfirman gjöt med en öppning längs väggarna, som dom fyllde igen när jag bad dom. Fattar nu att flytgolv kanske inte lämpa sig för den typen golv ? Vi skulle ha fall det var därför. Tack för god hjälp.
 
Oveja skrev:
Vi har sand, räknas det som stabil ?
Hyggligt. Skilj på cement (bindemedlet) och betong (cement + ballast + vatten). Puts innehåller oftast också en viss mängd cement. Betongväggar från -42 är garanterat armerade. Betongen som du bilar upp och ersätter med ny betong har inget med husets bärande system att göra.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hyggligt. Skilj på cement (bindemedlet) och betong (cement + ballast + vatten). Puts innehåller oftast också en viss mängd cement. Betongväggar från -42 är garanterat armerade. Betongen som du bilar upp och ersätter med ny betong har inget med husets bärande system att göra.
Tack, det låter bra, väldigt bra :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.