Byggahus.se
AndersMalmgren skrev:
Lol, de bara stoppa ner pexen och gjöt, så fick den komma upp där den kom upp. Det enda som ska komma upp ur golvet är dessutom avlopp för toalett.
Vilka branschregler stödjer du ditt uttalande på om att bara WC-avloppet får komma upp ur golvet?
 
Säker Vatten.
2.7.1

Rörgenomföring med tappvattenrör
eller värmerör i golv
med tätskikt
Rörgenomforingar med tappvatten- eller värmerör ska
inte förekomma i golv med tätskikt i våtrum.
 
Så det är ok med avlopp, golvbrunn, wc-stos, avloppsrör för handfat.
 
När plattan gjöts så va det helt upp till den hantverkaren att lägga rören på korrekt plats. Han visste va toan skulle stå och var rören skulle komma in. Som jag ser det så är hans fel i det hela att det ena pexröret kom lite för långt ut på golvet samt att toalettavloppet skulle kommit några cm längre ut så det fanns plats att regla på väggen för att få in rören i väggen.

Inget av detta tänkte jag på eftersom jag inte är helt kunnig i våtrumsvärlden. Därav att jag nu anlitade en hantverkare för att jobba vidare. Håller helt med om att det är i detta skede som denne hantverkaren skulle "vägrat" göra jobbet eller fixat så det blivit rätt förutsättningar vilket ju hade gått allt lösa.

Istället har han ju jobbat på och kommer ge mig ett intyg att det är ok som jag kan vifta med till f-bolaget. Hade jag inte postat på forumet angående hur det ser ut rent estetiskt hade detta aldrig kommit på tal.....

tycker att det är helt självklart att sden senare hantverkaren har gjort fel! Det har ju även den första gjiort som gjöt plattan men jag tycker ju inte att det är ok för den andra hantverkaren att gå vidare och sedan skylla på honom....
 
Det är ju upp till en själv om man vill tumma på branschregler (vilka inte är lag).
Men om man gör det kan man åtminstone göra det snyggt.
Genom att sticka upp RiR'en vinkelrätt mot golvet, med ett avstånd från väggen som tillåter manschett.
Låta skyddsröret sticka upp längre.

Men nu är det som det är, och resultatet blir där efter.
Jag tycker resultatet är ok med tanke på förutsättningen.
 
JOW skrev:
Säker Vatten.
2.7.1
Nu diskuterar vi avlopp eftersom "AndersMalmgren" tar upp toalett-avlopp och då får du nog titta i samma dokumentation där det tydligt framgår att:

"Vid avsättningar för till exempel WC-stol, tvättställ eller andra avloppsenheter får mått mellan spillvattenrör och väggens tätskikt inte understiga 60 mm och mått mellan färdigt golv och spillvattenrörets överkant inte understiga 40 mm."

Dvs så får även avlopp för handfat komma upp ur golvet och inte "bara" toalett-avlopp.
 
Redigerat:
Jag tycker resultatet är ok med tanke på förutsättningen

Köper att det inte kunde bli så mycket snyggare antar jag och det va det som va grundfrågan... hur jag kan dölja detta på någto sätt. Det är ju inte OK att göra något tektiskt felaktigt... vliket gör mig alldeles matt.... och jag hade la mått bättre av att inte få höra det ens... .
 
JOW skrev:
Säker Vatten.
2.7.1
Nu ändrar du lite i inlägget ;)

Frågan till "AndersMalmgren" var avsedd att röra avlopp eftersom han tydligt omtalat att bara "toalett" fick förekomma och det är inte sant.

Men även vattenledningarna skulle man kunna klarat med en anmärkning i kvalitetsdokumentet med en uppgjuten klack som jag skrev i inlägget till TS. Men det hade inte blivit snyggare än det är nu men bättre sett ur ett tätskiktsperspektiv.
 
Så..oceanis vad är din åsikt nu då när det är som det är ?? gör om gör rätt?? kommer ju inte bli lätt att få till...

rören ligger ju ingjutna i plattan och dessutom kapade vid golvnivån så ska det göras "rätt" så måste man ju riva allt och göra om från grunden.... det kommer ju inte hända. ...
 
jag tycker både hantverkaren som göt golvet OCH hantverkaren som bara körde på med plattsättandet har brustit i sitt arbetsutövande.

edit: Jag är hyfsat säker på att det någonstans i säkert vatten står det att det inte rekommenderas att dra andra avloppsrör än toa i golvet, men kan minnas fel.

edit2: TS, för att göra rätt måste tyvärr hela skiten göras om :/ Dock eftersom du inte klagat på den första hantverkaren lär det bli svårt att få det utfört utan att betala igen
 
Arne999 skrev:
Så..oceanis vad är din åsikt nu då när det är som det är ?? gör om gör rätt?? kommer ju inte bli lätt att få till...

rören ligger ju ingjutna i plattan och dessutom kapade vid golvnivån så ska det göras "rätt" så måste man ju riva allt och göra om från grunden.... det kommer ju inte hända. ...
Just nu är det nog svårt att hitta på något bra utan att göra stora ingrepp. Hade man åtminstone inte kapat yttre skyddsröret på det i bilden vänstra röret utan låtit det gå upp 20 mm över golvnivå och satt en tätmanchett hade ju risken för läckage där minskat. Kanske har man manschetter det syns ju inte.
Röret som delvis sitter inne i väggen med silikon är ju ett problem för där vet man inte alls hur man fått tätskikt omkring skyddsröret för att skydda den skiva/regel som ligger bakom.

Man kan ju inte heller gjuta en klack för då kommer rörkopplingarna inne i den så det är uteslutet.....tyvärr och även om man kan dra i nya pex-rör så blir det inte bra.

Det är nog mer ett risktagande/bedömning du själv får ta. Om det är långt ifrån dusch så kanske du inte bedömer det som en större risk och kan leva med det. Ska du sälja snart så kommer du naturligtvis att få en anmärkning vid en besiktning.

Mycket svårt att råda, om det bara är utseendet så kan ju avloppsröret döljas med en vit kopp eller så bygger man en sockel under skåpet för att dölja det hela.
Om det var helt solklart, utan några som helst missuppfattningar eller otydlig beställning, att hantverkaren fått i uppdrag att leverera ett jobb enligt gällande normer och branschregler är det en sak men om det varit oklart med vad som gällde baserat på att du redan hade ett färdigt golv med felaktigt monterade rör så är det en helt annan sak.

Tvisten kommer att bli jobbig och att få det helt omgjort kommer att bli svårt då grundförutsättningarna inte var bra. Kanske du ska leva med det och möjligen försöka få till en viss ekonomisk kompensation eftersom det inte går att lämna ett kvalitetsdokument som är riktigt.

Problemet är som vanligt alla kan skylla på alla. Du tycker att hantverkare 1 gjort fel i grunden men att hantverkare 2 borde gjort något åt det. Hantverkare 2 skyller på hantverkare 1 och anser att han/hon gjort så gott som möjligt med de förutsättningarna du gav dom. Och på BH gnäller man om att alla hantverkare är kass och inte kan kommunicera ..........det är som vanligt alltså ;).
 
Rören är tätade med manchetter innan plattsättningen, sedan hur bra det blir när det är i ett hörn vettiii...

Personligen har jag väldigt svårt att se att det skulle kunna bli ett fuktproblem av detta och om jag visste att jag skulle bo kvar i 100år så hade jag inte brytt mig om det . MEN vem vet vad som händer och lägger man 100k på ett badrum för att få ett kvalitetsdokument så tycker jag ju att det ska uppfylla kraven. Så vitt jag vet utan att ha pratat med hantverkaren om detta än då det uppdagades typ för 4h sedan så kommer jag ju få detta dokument, annars har han ju inte uppfyllt offerten och då får han inte betalt.. .

Man undrar ju vad är det för vits att anlita någon som ger ett fint dokument om det ändå är jag som får all skit om det skulle bli fel? Intygar inte hantverkaren i och med dokumentet att allt är som det ska?

JAg kan fortfarande inte köpa att hantverkare 2 kan skylla på hantverkare 1...då hela grejjen med en våtrumsnisse är att säkerhetsställa att det blir rätt...
 
Plattsättaren borde som sagt ha gjort dig uppmärksam på felet, och antingen mot extra ersättning åtgärdat. Eller om du envisats, så borde han ha gått vidare men skrivit en avvikelse.

I praktiken tror jag att risken för skada är rätt liten. Om detta är långt ifrån duschen osv. Det som troligen är största risken är att vatten från en läcka på någon av kopplingarna till handfatet börjar läcka, och vatten följer röret. Det mesta av det vattnet borde då hamna inne i skyddsröret, men det som kommer utanför kan då orsaka en fukrskada om manschetten inte är tät. Och huruvida den är tät, kan troligen ingen yttra sig om. Det är ju just därför rör skall sitta längre från väggen så att det finns utrymme att jobba på, och att komma åt för inspektion.

I praktiken kan ju dock finnas risk för nedslag om du skall sälja huset någon gång medan det fortfarande finns något värde kvar i badrummet.
 
I grunden så ska hantverkaren om han jobbar efter Säkervatten och tex BKR.s regler

1. Informera och avråda kunden från att göra detta arbete (och egentligen inte ta det på sig)

2.Om kunden absolut ändå vill ha gjort arbetet eller det av skäl, som här, inte går att uppfylla kraven pga att befintlig installation inte medger ett riktigt arbete. Så skall hantverkaren göra en överenskommelse med beställaren om att man kommer göra jobbet med de brister som ev då kan uppstå och det skall vara dokumenterat innan arbetet startar. Sen skall en avvikelse skrivas i kvalitetsdokumentationen där det klart framgår att det är kunden som tar ansvaret för en sådan överenskommen avvikelse.

Det är grundförutsättningarna som skall uppfyllas. Sen är upp till dig att reda ut huruvida detta är gjort eller inte och vad ni kom överens om från början.

Utan att ta parti för den ena eller andra parten så är det nog det första ni måste ta en diskussion om och reda ut snarast.

Sen kommer det att, om det är en seriös firma, bli omöjligt att lämna ut ett kvalitetsdokument som inte har dessa avvikelser inskrivna. Då riskerar firman nog att missta sin auktorisering.

Mitt råd är att ta en diskussion om problemet omedelbart för att sen kanske nå en överenskommelse om antingen att göra om eller få en ekonomisk kompensation. Jag tror precis som "hempularen" att det är ganska liten risk för någon större vattenskada pga detta.
 
Angående avloppsrören så är det inget konstigt att komma upp i golvet, handlar bara om det estetiska att dra det i vägg. Följer du bara reglerna, 60 mm från vägg till baksida rör och 40 mm upp från golvet. Håller på med ett bygge på 85 nybyggda lgh där man valt att dra alla avlopp i golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.