Byggahus.se

Är detta ett ok slutresultat..

1. A
    Medlem Nivå 12
    Renoverar badrummet och har hantverkare som gör jobbet. Innan har jag låtit en platta gjutas så rören upp ur plattan va där dom va.... vilket delvis kan ursäkta att det ser ut som det gör....

men.. kan man inte göra detta snyggare???

på avloppsröret kommer tvättmaskinen vilket har gjort att det är ett 50rör som går ner till 75röret i golvet. FInns det nått att täcka detta med??? ( Pexrören kommer upp ur golvet som synes och man ser ju även skyddsröret.... Säga vad man vill om att de kommer ur golvet... ret fuktspärrsmässigt men det är lååångt ifrån duschen)

som tur är sitter det under kommoden och syns bara när man städar men....ändå slarvigt utseende tycker jag..

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1417.JPG

2. I
    Medlem · Nivå 13
    PEX med RiR upp ur golvet på det där viset är nog inte någon vidare bra idé... En översvämning leder ju till att allt vatten går rakt ner till rörens kopplingspunkt! Jag skulle dragit prisol. Tål lite fysisk åverkan också.

3. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Lol, de bara stoppa ner pexen och gjöt, så fick den komma upp där den kom upp. Det enda som ska komma upp ur golvet är dessutom avlopp för toalett.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Nu verkar det ju som att det är TS som gjort det jobbet med rören.

5. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Med tanke på förutsättningarna så ser det väl väldigt bra ut. Det är ju svårt att göra något annorlunda när PEX-rören kommer upp på tvären ur golvet. Är det någon som du ska klaga på så är det ju den som drog PEXen och gjöt in dem i golvet på det där viset.

6. A
    Medlem Nivå 12
    japp det är ju illa såhär i efterhand... det va andra hantverkare som gjorde det för ett år sedan.. inte mycket att göra nu och inget jag tänkte på förrän jag såg hur det blev efter kaklingen. Nuvarande hantverkare har ej heller påpekat detta.....

I vilket fall som, som det är i nuläget vad kan man göra för att göra det bästa av situationen??

7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    så sjukt, "Nej man jag tror jag bara slänger ner PEXen här och gjuter", kommunicera med kund först? Nejdå

8. A
    Medlem Nivå 12
    Jag håller la med dig Janus82 vill bara får lite åsikter...

9. A
    Medlem Nivå 12
    Det kan ju tilläggas att det hade gått att rädda detta... pexen går ju upp alldeles vid väggen. Hade man bara byggt på väggen x antal cm hade rören kunnat gå att få upp i vägg och ut inne i badrumsskåpet istället.....

MEn problemet hade då blivit att avloppsröret till toan kommit för nära vägg så.... vet ii...

10. A
    Medlem Nivå 12
    Vad gäller översvämning så vad gör det om vattnet rinner ner i skyddsröret???? då kommer det ju ner i källaren där det finns en golvbrunn. Det är la bättre än att det rinner ut i hall och kök ?

11. H
    Moderator · Nivå 25
    När rören kommer upp så där nära väggen, så går det inte att få till en godkänd anslutning mellan tätskikt och rör. Så det där är inte OK ur tätskiktssynpunkt. Du kan få in vatten i bjälklaget.

Men det är ju inget som plattsättarfirman egentligen kan lastas för, om nu rören fanns de fanns. Det skulle troligen varit en rätt enkel operation att bila upp lite och antingen fått in rören i väggen, eller fått ut dem litelängre på golvet. Så att tätskiktet kan monteras enl. reglerna.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Avloppsröret ser också lite konstigt ut, är det ett gammalt gjutjärnsrörsom inte är utbytt?

13. A
    Medlem Nivå 12
    Avloppsröret är ett nytt 70rör som är lite skitigt av fog och annat.

Hmmm men jag har ju anlitat en hantverkare med våtrumslicens så han ansvarar väll för att det är OK ?? det är väll ändå därför han har licensen?? Om det skulle bli ett problem med detta (hur nu fukt ska vandra bort i det hörnet och förståra nått...är ju en gjuten platta som sagt ) är det då mitt fel????

14. A
    Medlem Nivå 12
    menar 75mm rör :)

15. O
    Medlem Nivå 12
    Det enda man kan säga är att de som utfört plattsättning/tätskikt samt rörarbete skulle vägrat att utföra jobbet med de förutsättningarna. Det hade varit bäst för hantverkaren och bäst för dig.
    För nu börjar det som vanligt skyllas på olika parter där kunden står oförstående och menar att det är hantverkarens fel.

Hantverkaren har fått skitförutsättningar och som alla vet så blir det då "skit in skit ut......."

Oavsett vad "AndersMalmgren" säger så är väl avloppet inga problem för det får komma upp ur golvet men dock inte vattenledningarna. Det skulle gått att lösa med en gjuten klack och en avvikelse i protokollet. Men som PEX rören kommer upp så hade det då blivit att det vänstra röret hade kommit mycket längre till vänster och utanför det skåpet man ser på bilden och det hade blivit ännu fulare.

Tråkigt att se. Men kan du inte förklara vad de som gjöt plattan hade för förutsättningar och mått att gå efter för det normala är ju att rören skall komma upp inne i väggen. Och om man skall klaga skulle väl detta gjorts redan för ett år sedan när golvet gjöts, det är ju lite sent att komma och lägga skulden på de sista hantverkarna.

Det stora felet är att dom inte vägrade att utföra jobbet för det kunde bara gå fel och till allas stora förtret. Du är missnöjd och hantverkarföraktet kan fortsätta frodas här på BH.

Redigerat 11 feb 2015 13:48