Byggahus.se
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man ska ha elektriker till allt. Det är modernt.

Om tio år:
Byte av glödlampa
Framkörning 695 kr
Arbete 995 kr
Material 295 kr (40% rabatt)
Ja har man inbyggd belysning så..
 
K Kent Henell skrev:
Hej
Spontant skulle jag vilja säga att allt fast monterat ska ingå i köpet, så har jag fått höra.
Det finns såklart undantag i allt.
Sen kan jag tycka att det är oerhört sniket av säljaren att bråka om en sladdvinda!
Du/ni har ju ändå köpt huset av dom för x antal hundra tusen/miljoner kr!?
För mig vore det en ickefråga!
Är säljaren så gniden att han ska ha extra för den där vindan, låt han behålla den.
Antingen köper du en motsvarande vinda på Jula för 700kr, eller så tätar du hålen med något utomhus silikon?
Mvh
4.6M i ett område vart 4 ut av 5 inte sålt i år - dock är jag lite fast då det är 4min promenad avstånd till mama och 7min till systern och hennes familj...
 
Kan inte förstå att så många här hänvisar till vad mäklaren säger om vad som gäller.
Inte är väl mäklarna tillräckligt kunniga för att avgöra vad som ingår eller inte i ett husköp.
 
  • Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kling 1 skrev:
Kan inte förstå att så många här hänvisar till vad mäklaren säger om vad som gäller.
Inte är väl mäklarna tillräckligt kunniga för att avgöra vad som ingår eller inte i ett husköp.
De får lära sig sånt under sin utbildning. Dessutom har de stora kedjorna jurister som kan tillfrågas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De får lära sig sånt under sin utbildning. Dessutom har de stora kedjorna jurister som kan tillfrågas.
Tvivlar starkt på att alla mäklare har den kunskapen trots vad som ingår i den ”riktiga” utbildningen.
Jag har själv haft med mäklare att göra vid köp och försäljningar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
K Kling 1 skrev:
Tvivlar starkt på att alla mäklare har den kunskapen trots vad som ingår i den ”riktiga” utbildningen.
Jag har själv haft med mäklare att göra vid köp och försäljningar.
De bör ju kunna vad som Fastighetsmäklarinspektionen tycker om saken: https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
Om inte är det väl bra att anmäla dem så att de fräschar upp sina kunskaper.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De bör ju kunna vad som Fastighetsmäklarinspektionen tycker om saken: [länk]
Om inte är det väl bra att anmäla dem så att de fräschar upp sina kunskaper.
Anledningen till mitt inlägg är att jag tror att många antar att mäklarna har mer kunskap än de i verkligheten har.
Jag själv har naturligtvis anmält de som drabbat mig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden är definitivt stökig.

Det är ju lite skillnad på en slanghållare för 50 kronor och en slangvinda för betydligt mer. Är det en Gardena Roll up Li så kan du alltid komma med att de numer bara säljer den mekaniska varianten vad det verkar. Värdet av batteridrift kontra mekanisk inrullning är tveksam.

Vad gäller saker i övrigt. Se till att säljaren tömmer ALLT som ni inte kommit överens om. Visst, det kan va "bra med lite verktyg". Men sen står du där med grejer som fyller 4-5 flyttkartonger och ska gå igenom allt. Bättre köpa nytt när det väl behövs. Tro mig, det blev väldigt många vändor till tippen som jag gärna hade sluppit. Eftersom jag ändå inte hade koll på vad som låg i källaren har jag också vid flera tillfällen köpt in verktyg jag ändå hade i källaren. UT MED ALLT!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P PetRinAhl skrev:
Allt som är fastskruvat ingår i fastighetsköpet. Inte svårare än så.

Exempel:
Elfa hyllsystem. Skenor som är skruvade i vägg skall ingå i fastighetsköpet. Däremot så kan säljaren plocka med sig konsolerna och hyllplanen.
Vi lämnade våra skenor kvar på väggen (bokhylla som täckte hela väggen) och fick sk*t från köparna som hade tänkt sig en hel, vit vägg - utan hål. Hur nu det skulle gått till?
 
  • Gilla
PetRinAhl och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De bör ju kunna vad som Fastighetsmäklarinspektionen tycker om saken: [länk]
Om inte är det väl bra att anmäla dem så att de fräschar upp sina kunskaper.
Hm, står inget om diskmaskin där. Sen står det stege för sotning, men om man inte har någon skorsten? Då behövs ju ingen stege för sotning. Mangel? Har folk ens det nuförtiden?
 
R
elpaco elpaco skrev:
Ja. Det är klart att en sladdvinda fast förankrad i huset och fast inkopplad med el tillhör fastigheten.

Jag har grävt ner en ganska stort bevattningssystem. Tänkte ta med mig det om jag
B Bengt Svejdur skrev:
Varför har inte säljaren presenterat den listan du nämner innan kontrakt skrevs kan jag undra? Allt som han/hon kommer med efteråt anser jag försök till bedrägeri eller något sådant för du som köpare måste ju få veta innan vad du betalar för.
B Bengt Svejdur skrev:
Varför har inte säljaren presenterat den listan du nämner innan kontrakt skrevs kan jag undra? Allt som han/hon kommer med efteråt anser jag försök
B Bengt Svejdur skrev:
Varför har inte säljaren presenterat den listan du nämner innan kontrakt skrevs kan jag undra? Allt som han/hon kommer med efteråt anser jag försök till bedrägeri eller något sådant för du som köpare måste ju få veta innan vad du betalar för.
K Kent Henell skrev:
Hej
Spontant skulle jag vilja säga att allt fast monterat ska ingå i köpet, så har jag fått höra.
Det finns såklart undantag i allt.
Sen kan jag tycka att det är oerhört sniket av säljaren att bråka om en sladdvinda!
Du/ni har ju ändå köpt huset av dom för x antal hundra tusen/miljoner kr!?
För mig vore det en ickefråga!
Är säljaren så gniden att han ska ha extra för den där vindan, låt han behålla den.
Antingen köper du en motsvarande vinda på Jula för 700kr, eller så tätar du hålen med något utomhus silikon?
Mvh
Slangvinda v
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Hm, står inget om diskmaskin där. Sen står det stege för sotning, men om man inte har någon skorsten? Då behövs ju ingen stege för sotning. Mangel? Har folk ens det nuförtiden?
Stegen är inte bara för sotning utan för den återkommande tillsynen utav sitt egna hus med…
 
M MrsForest skrev:
Hur nu det skulle gått till?
Spackel och färg?
 
R Rejäl skrev:
Slangvinda v


Stegen är inte bara för sotning utan för den återkommande tillsynen utav sitt egna hus med…
Du läste uppenbarligen inte listan? Det var själva poängen.....
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Mangel? Har folk ens det nuförtiden?
Har man ingen så är det ju inget problem men jag skulle inte lämna en bänkmangel av den typ som bilden visar och jag skulle heller naturligtvis inte förvänta mig att en sådan lämnades kvar. Då borde ju lika gärna sen symaskin ingå.

Modern, vit väggmonterad babybytbord på en grå vägg. Designad för offentliga toalettutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rejäl skrev:
Hej,

Det var jag som skrev att stegen bör ingå vid köp av hus..
Det är inte bara pga. sotning utan man behöver stege till att sköta sitt hus med årliga tillsyner mm. Har sålt två st hus med olika mäklare båda sa likadant stege ska följa med.
Stege ingår absolut... om den finns.

Om man faktiskt inte har någon stege vid visning och försäljning så kan det ju inte rimligen ingå någon stege.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.