Efter tryckfall/läckage i en liten vattenförening och diverse mixtrande med serviceventiler är det nu oklart om ventilen är öppen eller stängd. Ventilen sitter ca 200 m från min avtappning (pem 32/ ca 100 l). Jag är längst ut på systemet. Min ”närmaste” granne hade vatten om än svagt flöde vid kontroll häromdan. Vi är inkopplade på ”stamledningen” bredvid varandra och grannens tappställe ligger avsevärt lägre än mig. Eftersom min ledning går i en svacka misstänker jag att det blivit en luftficka eftersom trycket just nu är svagt, som jag försöker påverka genom att pumpa in vatten från mitt håll. Nu är frågan om serviceventilen står öppen eller om den är stängd och jag pumpar ut vattnet genom ventilens avtappning. Ventilen byttes för 10-12 år sedan och vrids 90 grader vid manövrering. Det har inte kommit ut luft hos mig. Stänger denna ventil mot- eller medsols. Någon som vet? Just nu är ingen av de närmaste förbrukarna på plats så det går inte göra analys av vattenflödet hos dem.

• Gul ventil i grå ett-rörs-tub ovan jord, delvis omgiven av gräs och jord, visar en stängningsanvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel mexitegel skrev:
Så här står det i monteringsanvisningen för den ventilen:

[bild]

[länk]
Tack mexitegel för ett snabbt svar. Eftersom det saknas ett ”index” för kranen blev jag i tvivel om den skulle vtidas mot Ö ( medsols) för öppning. Tack!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.