Byggahus.se
Misstänker att cirkulationspumpen vid värmepumpen är trasig. Cirkulationspumpen är jättevarm och tyst oavsett om jag ställer den på 1, 2 eller 3. Och det varma vattnet orkar bara till hälften av radiatorerna. :thinking:

Har testat skruva av skruven och petat bort locket och då droppar det ut hett vatten. Inget händer när jag petar med en smal skruvmejsel.

Har ni något förslag på vad jag kan göra eller är det bara att köpa en ny cirkulationspump?

Och vilken bör jag i sånt fall köpa? Den jag har idag heter Grundfos type ups 25-40 och jag tror att den är lika gammal som värmepumpen dvs från 2007 (sedan dess har det kommit till 3 radiatorer). Läste någonstans att moderna cirkulationspumpar inte längre har tre fasta lägen utan ökar och minskar av sig själv, stämmer det?

Skickar med en skiss på vårt komplicerade värmesystem. Det har utvecklats och invecklats under de snart 100 år som huset har funnits och jag tycker att rören från värmepumpen i källaren påminner om vinjetten i Professor Balthazar.
 
  • Hand håller en skylt från en Grundfos cirkulationspump modell UPS 25-40 framför en värmepumps kontrolpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Grundfos cirkulationspump med avskruvat lock där hett vatten droppar ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett värmesystem med anmärkningar om zoner, radiatorer och cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Har du testat att hjälpa igång pumpen genom att vrida med skruvmejseln eller har du bara knackat? Förra året var vår cirkulationspump trögstartad efter ett långt sommaruppehåll, då hjälpte det att vrida igång den.
 
Jag har både knackat, petat och vridit men det är svårt att se och komma åt så jag lyckas inte vrida igång något. Jag får prova med fler skruvmejslar.
 
Tack Dheri, jag får den att snurra runt ett halvt varv då och då men den vill inte fortsätta. Kanske har det fastnat något eller så vill den inte mer.

 
Det ser ju ut som om motorn ändå funkar, men att det fastnar. Med en sån manöver gick min pump igång, och därmed är min felsökningslista inte längre än så här, men förhoppningsvis nappar nån med mer erfarenhet och ger en bra lösning.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Den verkar fungera dåligt. Har du ställt varvtalet på 3:an?
Det finns tre lägen på pumpen. Ställ den på tre och se om du får i gång den. Men troligen behöver du en ny.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Går den inte igång när du ger den en liten skjuts skulle jag bytt den och satt dit en Grundfos Alpha 2 25-40 med byggmått 130, tar inte många minuter och då har du en ny pump som kommer snurra i många år.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Med en blyertspenna och lagom hårt tryck lyckas jag få den att snurra halvhjärtat i några få varv men sedan lägger den av igen. Jag har den på högsta läget, på 3an, annars är cirkulationpumpens snurr för dålig.

Jag får nog införskaffa en ny. Har ni några tips? Vill gärna ha bra grejer som är tillräcklig kraftfull för att orka cirkulera runt varmvatten till våra 14 radiatorer som är anslutna till samma slinga. Jag har räknat ut att varmvattnet behöver förflytta sig 11 våningar upp och ner i vårt gamla 1,5-plans hus med källare.

Önskemålet är också att cirkulationspumpen inte kräver att man ska behöva komma ihåg att sänka den på sommaren och att den låter så lite som möjligt.

Jag har en annan cirkulationspump också i huset (till en annan slinga) och den väsnas ganska mycket när den går på 3an.
 
Jippi!! Nu funkar cirkulationspumpen. ”Nu är husets alla element varma igen”, ropar @Marlen Eskilsson från övervåningen.

Jag vet inte exakt vad det var som gjorde att cirkulationspumpen började snurra igen men det måste varit motionerande av cirkulationspumpen, lagom mycket tryck med blyertspennan i värsta MacGyver-anda och att jag skruvade fast skruven ganska hårt som gjorde susen.

Jag är jätteglad. Bland annat för att vi kan stänga av de lokala värmeelementen som drar en hel del och avboka rörmokaren. Tack alla för hjälpen!
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Staffans2000
Det här låter som om "kondensatorn" till pumpen håller på att paja. Skruva loss locket till hastighetsvredet. Det brukar vara svart och fastsatt med en skruv i mitten. Därunder hittar du en rund spole, som en fingertjock ölburk ungefär. Lossa den och läs av texten. Googla och köp en ny. De är billiga och inget att snåla på, så byter du i onödan, slipper du förhoppningsvis att bli föremål för en offentlig kastration på torget.

Staffan

P.s.
Glöm inte att stänga av strömmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
matssoderlindh och 2 till
  • Laddar…
Vi har en ups 25-40 i källaren som driver golvvärme. Har varit kallt ett tag i golvet. Pumpen har varit varm dock. Beställde en kondensator 2 uf på amazon.se, nu är golvet varmt igen! Kollade på lite klipp på Youtube innan. Grundfos är ju ett kvalitetsmärke och pumpen ska vara underhållsfri.
 
S samheino skrev:
Vi har en ups 25-40 i källaren som driver golvvärme. Har varit kallt ett tag i golvet. Pumpen har varit varm dock. Beställde en kondensator 2 uf på amazon.se, nu är golvet varmt igen! Kollade på lite klipp på Youtube innan. Grundfos är ju ett kvalitetsmärke och pumpen ska vara underhållsfri.

Hade du kallt eller ljummet golv?

Det låter lite som problemet vi har, fast vi har ljummet golv.
Pumpen snurrar men det kommer inte ut lika varmt vatten som förut, så det kanske är ett av våra problem?
 
Vårt golv var nog åt det kalla hållet, möjligt att det är lite självcirkulation i systemet? Eller att er pump håller på att lägga av. Jag skulle nog testa att byta kondensatorn, den har ju en begränsad livslängd.
 
Vår Thermia ECO Classic började larma på högtryckssidan strax efter att jag ställt den i läget att bara producera varmvatten. Cirkulationspumpen som snurrar konstant under vintern startar och stoppar hela tiden när den går i det läget. CP var kokhet och det kändes inte som den snurrade. När jag skruvad bort locket var det inga problem att snurra pumpen. Öppnade lilla lådan där hastighetsvredet sitter och kollade kondensatorn. Skickade efter en 5uf på Amazon. Fick hem den efter två dagar, bytte den och nu går VP som en klocka igen. Kondensatorn fick inte plats i lådan så den får sitta utanpå men det spelar ju ingen roll. Cirkulationspump med utbytt kondensator monterad utanpå i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.