Byggahus.se
Hej,
Vi har just anlitat hantverkare för att renovera badrum, varav det ena badrummet (wc) byggdes på ny plats. Hantverkarna satte avluftningen bakom den nya väggen bakom toalettstolen istället för att leda upp avluftningen till taket. Tanken är att vi sedan ska sätta gipsvägg här, men då kommer vi ju isåfall bygga in avluftningen.

Är det korrekt av hantverkarna att göra denna lösningen till avluftningen (se bild)?
Eller kan jag begära att de gör om det och leder ut röret upp över taket?
Jag kommer snart få fakturan för hela jobbet..
 
  • Installation av grå plastavloppsrör i en oavslutad vägg, med träreglar och fiberduk synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du redan har en luftning genom taket så behövs inga fler.

Men att bygga in en vakuumventil så där är en extremt dålig idé. Om 10 år har gummit i ventilen hårdnat så den börjar läcka och då har du mögelodling de luxe inne i väggen.

Om man ska ha vakuumventil så är det bättre att sätta den på ett avstick under handfatet.
 
useless useless skrev:
Om du redan har en luftning genom taket så behövs inga fler.

Men att bygga in en vakuumventil så där är en extremt dålig idé. Om 10 år har gummit i ventilen hårdnat så den börjar läcka och då har du mögelodling de luxe inne i väggen.

Om man ska ha vakuumventil så är det bättre att sätta den på ett avstick under handfatet.
Jag har ingen annan avluftning genom taket mig veterligen. Utan den tidigare revs i samband med att den gamla toan revs. Så den här avluftningen är nog till båda toaletterna, som är ovanpå varandra i planlösningen. Den andra toaletten är dessutom på nedervåningen så det är väl troligast att detta är den avluftningen som finns… 😦
 
Kommunalt eller eget avlopp?
 
useless useless skrev:
Kommunalt eller eget avlopp?
Eget
 
N NiSim skrev:
Jag kommer snart få fakturan för hela jobbet..
Du betalar väl inte innan jobbet är klart?
 
N NiSim skrev:
Eget
Då behöver du en öppen luftning, så det är bara be dom fortsätta upoåt.
 
  • Gilla
NiSim
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du betalar väl inte innan jobbet är klart?
Jag är ganska missnöjd med denna firman över lag då resterande renovering inte är klar ännu, så jag tänker inte acceptera faktura innan det är klart. Men jag har påpekat att jag inte är nöjd med lösningen av avluftningen men bara fått till svar att det då kommer bli mer försenat. Så jag funderar på att bestrida del av fakturan med hänvisning till att jag behöver ta in en annan hantverkare för att göra det korrekt. Men då vill jag kolla först om jag har rätt i min sak…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.