Vikande orderingång gör att hustillverkaren Obos varslar en stor andel av sina anställda.

Du kan läsa artikeln här: Ännu en hustillverkare varslar

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
F
Detta är bara början. Vi är många som drar oss från att bygga nytt nu i denna nya räntemiljön med osäkerheter med energipriser och annat och håller oss till tryggt bo.
Det kommer bli blodigt för många hustillverkare och bostadsutvecklare

S
Räntehöjningarna ger önskad effekt alltså, även om det är en blygsam effekt än så länge.

G
Och då har vi de som bygger nya bostadsrätter, hoppsan:thinking:

S
F fixarmicke skrev:
Detta är bara början. Vi är många som drar oss från att bygga nytt nu i denna nya räntemiljön med osäkerheter med energipriser och annat och håller oss till tryggt bo.
Det kommer bli blodigt för många hustillverkare och bostadsutvecklare

Men då tar dom väl av de extrema vinster de gjort under senaste åren för att släta ut va? :D

F
S SueCia skrev:
Men då tar dom väl av de extrema vinster de gjort under senaste åren för att släta ut va? :D
Extrema vinster vet jag inte om jag kallar det.
De gick med förlust 2020, och en knapp vinst 2021.
Blir nog bra det här (y)

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
CHolden och 3 till
  • Laddar…
F
J Jaggatagga skrev:
Var får du de ifrån?

Obos gjorde vinst på 4 miljarder NOK 2021 och 3 miljarder NOK 2020.

[länk] Relations (IR)/PDF-er/OBOS/2021/Kvartals- og årsrapporter/OBOS_Årsrapport_2021.pdf

Dvs. runt 1 miljoner NOK i vinst per sålt hus. Vilket är ganska absurda marginaler.
Räknade snabbt på den Svenska verksamheten där varslen nu sker.
Marginalerna skiljer rejält på andra sidan gränsen

F fixarmicke skrev:
Räknade snabbt på den Svenska verksamheten där varslen nu sker.
Marginalerna skiljer rejält på andra sidan gränsen
Det beror ju hur de bokför. Fabriken i Sverige interndebiterar väl för lågt pris. Eller så finns det någon skattefördel att lägga vinsten i Obos Bank istället, osv.

F fixarmicke skrev:
Extrema vinster vet jag inte om jag kallar det.
De gick med förlust 2020, och en knapp vinst 2021.
Blir nog bra det här (y)
Det beror ju på hur de väljer att deklarera. Det bolag jag jobbar för gjorde en vinst under pandemiåret med nästan 2 miljarder kr. Efter lite uppköp och annat så hamnade "finansnettot" på plus minus noll. Så där fanns inte rum för något extra.

Nu är det snart nytt år och en ny avtalsrörelse med löneförhandlingar så då sänker man arbetarnas förväntningar långt innan med hot om uppsägning. Det har man gjort i alla tider.

Vi får se om det blir strejk snart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.