Hej!

Vår rörspis genomgår en renovering och vi upptäckte att originalfärgen från 1910 inte varit vit, utan ådringsmålat så att det sett ut som täljsten (alltså blå/grå).

Vet någon hur man gör sådant? Muraren håller på att renovera den och putsen är nu nedknackad. Efter att den är tätad och har bränt färdigt, så blir det ju aktuellt med någon typ av färg. Det skulle vara kul att återskapa originalutseendet, men jag har aldrig jobbat med den typen av målning, så tänkte mest kolla praktiska detaljer som "Vilken typ av färg?" och "Är det svårt?".

/ama

Bild! Det blir enklare att tipsa då :)

Läckert!, Är ingen expert på muralt måleri men jag har kört matt linoljefärg på alla våra putsade ytor med mycket gott resultat. Då har man ju tillgång till pigmentering. Hur det fungerar rent penseltekniskt får man prova sig fram men det går ju att dra färgen och få lite vått-i- vått effekter om än under en kortare tidsrymd.

Hah, hittade högen med lossknackad puts!

Nu har jag åtminstone grävt fram ett halvdussin bitar puts med den blåaktiga marmoreringen. Någon vacker dag ska jag ta bitarna och kolla med t ex Nääs byggnadsvård ifall de har idéer.

/ama

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.