Jo, men den värmen ska väl helst inte komma från acktanken.. Men den lilla energi som avges från tanken kommer ju rummet tillgodo.
 
Dessutom måste man ta hänsyn till uppstartsförluster (innan pannan blir varm)
 
Majgårdarna
Förlusterna blir inte större.
Ex. Du värmer 2000L vatten till 80 grader i en tank som är på 3000L.
Då är det väl 2000L vatten som läcker värme.

Om du laddar en tank som är 10 000L är det fortfarande 2000L som läcker värme.
Det förutsätter att du har ett ladomat som fixar bra skiktning
 
Varför skulle nån ha 10 000l ack om bara 2000l används!?
 
Majgårdarna
Det var ett exempel..
Med bra skiktning spelar det ingen roll hur stor tank du har. Det är bara det uppvärmda vattnet överst i tanken som ger förluster.
 
M
Andreas_Hansson skrev:
Det var ett exempel..
Med bra skiktning spelar det ingen roll hur stor tank du har. Det är bara det uppvärmda vattnet överst i tanken som ger förluster.
Det är vä snarare ytans storlek på det som strålar /leder som avgör. Rund tank bäst om hela är uppvärmd, annars konisk/spetsig om du vill ha det varma i toppen.
 
Majgårdarna
Micke64 skrev:
Det är vä snarare ytans storlek på det som strålar /leder som avgör. Rund tank bäst om hela är uppvärmd, annars konisk/spetsig om du vill ha det varma i toppen.
Ja den uppvärmda ytan av tanken
 
Micke64 skrev:
Det är vä snarare ytans storlek på det som strålar /leder som avgör. Rund tank bäst om hela är uppvärmd, annars konisk/spetsig om du vill ha det varma i toppen.
En sfärisk tank är bäst om den är full.
 
Andreas_Hansson skrev:
Det var ett exempel..
Med bra skiktning spelar det ingen roll hur stor tank du har. Det är bara det uppvärmda vattnet överst i tanken som ger förluster.
D var ju en intressant sätt att se på det. Tummen upp.
 
jensaro skrev:
Varför skulle nån ha 10 000l ack om bara 2000l används!?

Det är vju det som är det fina med stor tank.
Med liten tank måste den maxasas varenda kväll för att man inte ska frysa dan efter.
Med stor tank är det skitsamma hur mycket man värmer bara man har värme fram tills nästa eldningstilfälle.
Sen om det innebär att man kommer hem sent o eldar en brasa som räcker till nästa kväll eller om man eldar en 2-3 brasor och klarar sig en 3-5 dagar det är skitsamma. tanken behöver inte fyllas jämt!!
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Elffors skrev:
Det är vju det som är det fina med stor tank.
Med liten tank måste den maxasas varenda kväll för att man inte ska frysa dan efter.
Med stor tank är det skitsamma hur mycket man värmer bara man har värme fram tills nästa eldningstilfälle.
Sen om det innebär att man kommer hem sent o eldar en brasa som räcker till nästa kväll eller om man eldar en 2-3 brasor och klarar sig en 3-5 dagar det är skitsamma. tanken behöver inte fyllas jämt!!
Givetvis är det så, jag vet mycket väl hur det förhåller sig och skulle själv utan att tveka välja en stor tank om jag satte vedeldning. Men att rakt av påstå att en större tank omöjligen kan innebära ökad vedförbrukning är fortfarande fel.
 
jensaro skrev:
Givetvis är det så, jag vet mycket väl hur det förhåller sig och skulle själv utan att tveka välja en stor tank om jag satte vedeldning. Men att rakt av påstå att en större tank omöjligen kan innebära ökad vedförbrukning är fortfarande fel.
Jo det går väl mer ved till att fylla den än en liten tank. Eller vad menar ni?:what:
 
Majgårdarna
Om botten på tanken håller rums temp så blir det ju inga förluster från den delen
 
M
Izvek skrev:
Jo det går väl mer ved till att fylla den än en liten tank. Eller vad menar ni?:what:
Ja, men färre gånger. Dessutom om du håller elden vid liv längre tid än att köra många korta gånger kommer du minska förslusterna att värma upp själva brännaren - den väger ju ett par kg, eller hur? Alla dessa kg suger energi från elden innan vattnet kan värmas.

Andreas_Hansson skrev:
Om botten på tanken håller rums temp så blir det ju inga förluster från den delen
Stämmer, därför vore det bättre med avsmalnande tank om man vill att det varmaste vattnet ska minst förlust.
 
  • Gilla
Elffors
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Ja, men färre gånger. Dessutom om du håller elden vid liv längre tid än att köra många korta gånger kommer du minska förslusterna att värma upp själva brännaren - den väger ju ett par kg, eller hur? Alla dessa kg suger energi från elden innan vattnet kan värmas.

Stämmer, därför vore det bättre med avsmalnande tank om man vill att det varmaste vattnet ska minst förlust.
Det är du det jag menar med uppstartsförluster( några kg ved bara för att pannan ska bil varm innan den levererar värme)
samt när förbränningen är klar så är pannan varm och det är ett naturligt drag från skorsten så far en del av värmen från pannan till kråkorna
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.