Förlusterna blir inte större.
Ex. Du värmer 2000L vatten till 80 grader i en tank som är på 3000L.
Då är det väl 2000L vatten som läcker värme.
Om du laddar en tank som är 10 000L är det fortfarande 2000L som läcker värme.
Det förutsätter att du har ett ladomat som fixar bra skiktning
Ex. Du värmer 2000L vatten till 80 grader i en tank som är på 3000L.
Då är det väl 2000L vatten som läcker värme.
Om du laddar en tank som är 10 000L är det fortfarande 2000L som läcker värme.
Det förutsätter att du har ett ladomat som fixar bra skiktning
Det är vä snarare ytans storlek på det som strålar /leder som avgör. Rund tank bäst om hela är uppvärmd, annars konisk/spetsig om du vill ha det varma i toppen.Andreas_Hansson skrev:
jensaro skrev:
Det är vju det som är det fina med stor tank.
Med liten tank måste den maxasas varenda kväll för att man inte ska frysa dan efter.
Med stor tank är det skitsamma hur mycket man värmer bara man har värme fram tills nästa eldningstilfälle.
Sen om det innebär att man kommer hem sent o eldar en brasa som räcker till nästa kväll eller om man eldar en 2-3 brasor och klarar sig en 3-5 dagar det är skitsamma. tanken behöver inte fyllas jämt!!
Givetvis är det så, jag vet mycket väl hur det förhåller sig och skulle själv utan att tveka välja en stor tank om jag satte vedeldning. Men att rakt av påstå att en större tank omöjligen kan innebära ökad vedförbrukning är fortfarande fel.Elffors skrev:Det är vju det som är det fina med stor tank.
Med liten tank måste den maxasas varenda kväll för att man inte ska frysa dan efter.
Med stor tank är det skitsamma hur mycket man värmer bara man har värme fram tills nästa eldningstilfälle.
Sen om det innebär att man kommer hem sent o eldar en brasa som räcker till nästa kväll eller om man eldar en 2-3 brasor och klarar sig en 3-5 dagar det är skitsamma. tanken behöver inte fyllas jämt!!
Jo det går väl mer ved till att fylla den än en liten tank. Eller vad menar ni?:what:jensaro skrev:
Ja, men färre gånger. Dessutom om du håller elden vid liv längre tid än att köra många korta gånger kommer du minska förslusterna att värma upp själva brännaren - den väger ju ett par kg, eller hur? Alla dessa kg suger energi från elden innan vattnet kan värmas.Izvek skrev:
Stämmer, därför vore det bättre med avsmalnande tank om man vill att det varmaste vattnet ska minst förlust.Andreas_Hansson skrev:
Det är du det jag menar med uppstartsförluster( några kg ved bara för att pannan ska bil varm innan den levererar värme)Micke64 skrev:Ja, men färre gånger. Dessutom om du håller elden vid liv längre tid än att köra många korta gånger kommer du minska förslusterna att värma upp själva brännaren - den väger ju ett par kg, eller hur? Alla dessa kg suger energi från elden innan vattnet kan värmas.
Stämmer, därför vore det bättre med avsmalnande tank om man vill att det varmaste vattnet ska minst förlust.
samt när förbränningen är klar så är pannan varm och det är ett naturligt drag från skorsten så far en del av värmen från pannan till kråkorna
Redigerat: