L
Snurrade pumpen ? det är tufft att koka vatten samtidigt som huset behöver värme , då tar det tid att få lite temp i en tank
Sen ser jag och vi här att du shuntar manuellt , en stark rekommendation är att skaffa en shuntmotor med reglercentral till din shuntventil där , då får du ett bättre klimat i huset och lite mer värme från tanken att använda , nu försvinner det ut i systemet för varmt eller kallt
Det är en Esbe och finns grejer som passar direkt på
Den kan återvinnas när du bygger om , inget som förgås senare

63-graders laddventil brukar göra susen. Hade pannan varit en modern med termostatstyrd förbränning hade problemet varit när termostaten strypt förbränningen mer o mer allteftersom pannan stiger i temp och pannan kommer inte upp i laddventilens öppningstemperatur.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Snurrade pumpen ? det är tufft att koka vatten samtidigt som huset behöver värme , då tar det tid att få lite temp i en tank
Sen ser jag och vi här att du shuntar manuellt , en stark rekommendation är att skaffa en shuntmotor med reglercentral till din shuntventil där , då får du ett bättre klimat i huset och lite mer värme från tanken att använda , nu försvinner det ut i systemet för varmt eller kallt
Det är en Esbe och finns grejer som passar direkt på
Den kan återvinnas när du bygger om , inget som förgås senare
Hej
Idag kollade jag och pumpen snurrar på iallafall. Men det återstår ju varför pannan kokar så ofta när tanken bara står på typ 40 i toppen. Och tempen verkar inte ens röra sig i botten? Tanken är iskall nertill och jättevarmt upptill. Kan jag prova att stänga av cirkulationen till elementen imorgon och elda och se om tanken går upp både nertill och upptill? Hoppas du kan svara mig för du verkar kunnig :)

Om det är som det ska så ska det bli varmt i toppen men botten ska hålla sig rellativt kall tills hela tanken är 70grader. Du har något fel på laddningen. Om pumpen går så är ett fel uteslutet. Termostaten i laddomaten är ett annat potentiellt fel. Vad har du för temperaturer på termometrarna på laddomaten när pannan tenderar att överhetta?

D Daniel 109 skrev:
Om det är som det ska så ska det bli varmt i toppen men botten ska hålla sig rellativt kall tills hela tanken är 70grader. Du har något fel på laddningen. Om pumpen går så är ett fel uteslutet. Termostaten i laddomaten är ett annat potentiellt fel. Vad har du för temperaturer på termometrarna på laddomaten när pannan tenderar att överhetta?
Det har jag faktiskt aldrig tänkt på att kolla, utan varje gång det kokar höjer jag shunten och vrider på varmvattnet i köket så slutar det sen. Har bara kollat på tanken när det kokar och funderat varför den kokar när den endast står på typ 40 grader. De understa och översta termometrarna brukar nästan jämt stå på 80 och den i mitten 40, ser aldrig ut som den rör sig varken upp eller ned.

D Daniel 109 skrev:
Vad står de tre olika termometrarna för förresten?

Det skrev jag tidigare, men jag kan ta det en gång till.

Den övre visar temperaturen från pannan.
Den vänstra visar temperaturen från tanken, det ska vara samma som i botten på tanken. Den högra visar temperaturen på vattnet till pannan. Det bör vara typ 70grader, beroende på vilken termostat som sitter i.

D Daniel 109 skrev:

Den vänstra visar temperaturen från tanken, det ska vara samma som i botten på tanken. Den högra visar temperaturen på vattnet till pannan. Det bör vara typ 70grader, beroende på vilken termostat som sitter i.
Ja just de, du hade skrivit det i nåt inlägg. Glömde helt bort det. Men är det alltså normalt att den vänstra eller som jag säger den i mitten står på 40 grader? Och att tempen på acc tanken inte rör på sig alls? Ska kolla riktigt imorgon men den står absolut inte på 40 grader. Vad är mitt nästa steg att göra?

D Daniel 109 skrev:

Eller jag menar att tempen i tanken i nedre delen inte stiger

Tempen i nederdelen av tanken stiger normalt sett inte innan hela tanken är het. Men pannan ska inte kunna koka så länge det finns kallt vatten i botten på tanken.

Hur är shunt och varmvattenberedare anslutna. Normalt sett sitter de mot tanken, men efter som du kan kyla pannan den vägen måste det ju vara kopplat på något annat sätt.

D Daniel 109 skrev:
Tempen i nederdelen av tanken stiger normalt sett inte innan hela tanken är het. Men pannan ska inte kunna koka så länge det finns kallt vatten i botten på tanken.

Hur är shunt och varmvattenberedare anslutna. Normalt sett sitter de mot tanken, men efter som du kan kyla pannan den vägen måste det ju vara kopplat på något annat sätt.
Det ska sitta en varmvattenberedare i tanken
På bilden ser man shunten. Kanske inte ser sp bra hur den sitter in i tanken. Kan ta bättre bilder imorgon

• Kopparledningar och en shuntventil i ett utrymme med ojämnt isolerat rör arbete och kablage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte att de borde påverka pannan alls.

D Daniel 109 skrev:
Jag tycker inte att de borde påverka pannan alls.
What to do? :thinking:

L
S Symphony skrev:
Hej
Idag kollade jag och pumpen snurrar på iallafall. Men det återstår ju varför pannan kokar så ofta när tanken bara står på typ 40 i toppen. Och tempen verkar inte ens röra sig i botten? Tanken är iskall nertill och jättevarmt upptill. Kan jag prova att stänga av cirkulationen till elementen imorgon och elda och se om tanken går upp både nertill och upptill? Hoppas du kan svara mig för du verkar kunnig :)
Shunten som du har , var kommer och går rören till upp , ned , sida , är det endast för värmen
och tas ut fråm tanken
Normalt går det ett rör från toppen på pannan till topp på tank och ett i botten på panna från tank har du laddomat så är det lite annat kopplat
Börja där och kom tillbaka

L Liteavvarje skrev:
Shunten som du har , var kommer och går rören till upp , ned , sida , är det endast för värmen
och tas ut fråm tanken
Normalt går det ett rör från toppen på pannan till topp på tank och ett i botten på panna från tank har du laddomat så är det lite annat kopplat
Börja där och kom tillbaka
Jag kan ta lite fler kort sen för att försöka förstå helheten bättre men vi hade en rörmokare här för nåt år sen och då nämnde han att nåt är felkopplat, tror han sa att shunten även går på retur vattnet vilket det inte skulle göra. Jag har idag stängt shunten och eldade på. Övre termometern gick upp fort till 80 och har hållet sig där i 2 och en halvtimma men det blir fortfarande inte varmt nere i tanken. Den termometern står bara på 20 och tanken är kall 60% av storlek ungefär. Även röret där retur vattnet går ut nertill i tanken är kallt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.