Hej, min Husqvarna AC220 årsmodell 2014 visar fel vänster krocksensor defekt i displayen. När jag startar klipparen roterar den åt vänster tills den snurrat ett varv och ger sedan larmet Fel, vänster krocksensor defekt i displayen. Klipparen stannade på vägen ut ur laddstationen en dag.
Jag googlade felet och det skulle troligtvis vara en magnet som ställt sig på högkant inuti klipparen. Plockade isär klipparen och kontrollerade magneten som det inte var något fel på men möttes av fukt inuti klipparen, det regnade dagen innan den stannade och det har läckt in vatten inuti klipparen, troligtvis genom vänster pelare till krocksensorn då elektronikkontakten på vänster sida var ärjig och mest vatten var samlat under vänster pelare.
Det har förmodligen varit på detta sätt en tid då det dels hunnit ärja och ett av benen på krocksensorn har ärjat av. Övertygad om att felet var hittat beställde jag en ny krocksensor, Husqvarna original och bytade ut den defekta idag men får fram samma larm fortfarande.
Jag tänkte att stiften från kontakten man ansluter kanske inte var rena, alternativt att sladdarna ärjat av i kontakten, så jag rengjorde kontaktytorna och mätte om kablaget hade kontakt mellan de 2 ändarna vilket de har. Kopplade ihop på nytt men samma fel kvarstår.
Provade då att koppla in höger sladd på vänster krocksensor och vänster sladd på höger krocksensor för att utesluta kablage och se om felet "flyttade sig" men fick fram samma larm igen, vänster krocksensor defekt. Den enda skillnad jag kunde märka var att klipparen roterade åt höger istället för åt vänster när jag försökte starta upp den.
Så, hur går jag vidare med felsökningen, vad kan det vara som är fel? Kan det vara det stora moderkortet mitt i klipparen som blivit vattenskadat som kablaget går till/från och gått sönder eller finns det fler möjligheter att undersöka?
Mvh Jörgen
Jag googlade felet och det skulle troligtvis vara en magnet som ställt sig på högkant inuti klipparen. Plockade isär klipparen och kontrollerade magneten som det inte var något fel på men möttes av fukt inuti klipparen, det regnade dagen innan den stannade och det har läckt in vatten inuti klipparen, troligtvis genom vänster pelare till krocksensorn då elektronikkontakten på vänster sida var ärjig och mest vatten var samlat under vänster pelare.
Det har förmodligen varit på detta sätt en tid då det dels hunnit ärja och ett av benen på krocksensorn har ärjat av. Övertygad om att felet var hittat beställde jag en ny krocksensor, Husqvarna original och bytade ut den defekta idag men får fram samma larm fortfarande.
Jag tänkte att stiften från kontakten man ansluter kanske inte var rena, alternativt att sladdarna ärjat av i kontakten, så jag rengjorde kontaktytorna och mätte om kablaget hade kontakt mellan de 2 ändarna vilket de har. Kopplade ihop på nytt men samma fel kvarstår.
Provade då att koppla in höger sladd på vänster krocksensor och vänster sladd på höger krocksensor för att utesluta kablage och se om felet "flyttade sig" men fick fram samma larm igen, vänster krocksensor defekt. Den enda skillnad jag kunde märka var att klipparen roterade åt höger istället för åt vänster när jag försökte starta upp den.
Så, hur går jag vidare med felsökningen, vad kan det vara som är fel? Kan det vara det stora moderkortet mitt i klipparen som blivit vattenskadat som kablaget går till/från och gått sönder eller finns det fler möjligheter att undersöka?
Mvh Jörgen
Jag fixade med mina föräldrars gamla Husqvarna klippare. Den hade samma problematik med fukt på kretskort. Jag skaffade en extra reserv klippare och rengjorde från fukt och oxidation Klippare och kretskort är välgjort , men om man får in vatten på grund av rengöring eller mycket regn så kommer nog detta att hända. Jag tror det enda att göra är att rengöra ordentligt och se till att alla packningar är täta. Nya packningar finns att köpa för ganska lite pengar har jag För mig vi hade inte exakt den modellen du har.
Ok, tack. Provade lite idag igen, kopplade bort höger krocksensor och startade, fick då larm att höger sensor var defekt så visade nytt fel.J JohanLun skrev:Jag fixade med mina föräldrars gamla Husqvarna klippare. Den hade samma problematik med fukt på kretskort. Jag skaffade en extra reserv klippare och rengjorde från fukt och oxidation Klippare och kretskort är välgjort , men om man får in vatten på grund av rengöring eller mycket regn så kommer nog detta att hända. Jag tror det enda att göra är att rengöra ordentligt och se till att alla packningar är täta. Nya packningar finns att köpa för ganska lite pengar har jag För mig vi hade inte exakt den modellen du har.
Plockade loss huvudkretskortet och synade det efter skador, hittade ett misstänkt parti och skrubbade av det partiet extra noga och sedan hela kortet med elektronikrengöring och tandborste men utan resultat, fortfarande vänster krocksensor defekt.
Provade nu även att ta isär kontakten som man ansluter till krocksensorn, trots att jag mätt upp att det fanns kontakt med multimeter. Visade sig att 1 stift inuti kontakten samt sladden i princip ärjat bort och de rester som var kvar försvann när jag rengjorde kontakten, så jag tror nu att en ny kontakt eller ett komplett kablage löser problemet.
Bifogar bilder på kretskort, kontakt och kablage!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Problemet löst, lyckades få tag på ett begagnat kablage och bytte ut det gamla, klipparen startade direkt upp som den skulle, inga problem. Nya packningar monterade runt locket med knappsatsen och själva klipparen.P PJDW skrev:Ok, tack. Provade lite idag igen, kopplade bort höger krocksensor och startade, fick då larm att höger sensor var defekt så visade nytt fel.
Plockade loss huvudkretskortet och synade det efter skador, hittade ett misstänkt parti och skrubbade av det partiet extra noga och sedan hela kortet med elektronikrengöring och tandborste men utan resultat, fortfarande vänster krocksensor defekt.
Provade nu även att ta isär kontakten som man ansluter till krocksensorn, trots att jag mätt upp att det fanns kontakt med multimeter. Visade sig att 1 stift inuti kontakten samt sladden i princip ärjat bort och de rester som var kvar försvann när jag rengjorde kontakten, så jag tror nu att en ny kontakt eller ett komplett kablage löser problemet.
Bifogar bilder på kretskort, kontakt och kablage!
Funderar nu på hur fukten tagit sig in? Var mest vatten i klipparen rakt under vänster sensor, så förmodligen har vattnet tagit sig in där. Krocksensorn och joysticken var dessutom båda blöta och hade ärjat så har varit vatten en tid där.
Läste i en annan tråd att om man tar loss joysticken för att kontrollera magneten så ska den fettas in vid montering för att vara vattentät. Men när jag plockade isär fanns det inget fett alls på någon av delarna, GPL shop har även en film där de visar ett byte av joystick och där visas ingen infettning.
Provade innan montering att hälla på vatten men då läckte inget vatten igenom, kanske vid häftiga regn som det kan bli problem men känns inte sannolikt då karossen är ovanför och det inte kan regna rakt på joysticken.
Någon som vet vad som faktiskt är praxis på märkesverkstad?
Och jag kan avslutningsvis konstatera att ett väderskydd i form av ett litet hus kan göra enorm nytta för att förebygga detta problem, om det inte regnar på klipparen går det inte in fukt i den!
Får hoppas att tråden blir till nytta även för någon annan.
//Jörgen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden