A
I sommras när värmen steg upp över 30 grader hade vi obehagligt varmt inne i vårt Brf parhus på 120m2, extra jobbigt på natten tempen låg kvar på 30 i sovrummen. Att vädra som en tok är ingen bra ide då jag har hemsk pollenallergi.*

Min första tanke var att montera in en luftvärmepump för att kyla ner huset. Tyvärr gick Brf styrelse med på detta då de inte vill ha hål i fasad eller risken att grannar störs. Lite synd då jag hade förslag på att dölja och dämpa aggregatet på utsidan samt pratat med grannen.

Vad finns det för alternativ om inhomhus AC? Gärna nått som inte låter allt för mycket.

Det finns många. Men alla låter. Mer eller mindre! Vi har 3 olika RETRO (samma som COOLman) är värst!
Medan Honeywell är tystast. AV DEM VI HAR!
Problemet är att du fortfarande måste leda bort den varma luften. Vi löste detta först med ett rör kopplat till friskluftsventilen. Det ser inget vidare ut men fungerar. Detta året orkade jag inte plocka fram det stora röret och tejpade fast en svart säck till utblåset och spände i en springa i halvöppet fönster. Visst kom det in lite varm luft via denna. Men det blev riktigt kallt i sovrummet! 31 grader ute och 21 i sovrummet.
Vålj ett agregat med tystast kompressorn. För att den sitter i i burken.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=526

Edit. Det finns även s.k. split AC med två enheter. Mycket effektivare. Du hänger uteenheten utanför fönstret. Den låter men är TEMPORÄRT! Kan alltid tas in. MEN MYCKET DYRARE!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.