Hej alla smarta människor!

Vilket fantastiskt forum. Jag har köpt mitt första hus (radhus Brf) och många frågor har dykt upp och jag har kunnat lära mig mycket på detta forum och vill lära mig mer.

Det här med AC tycker jag verkar svårt dock, många faktorer och förutsättningar att väga in. Förra ägaren hade konverterat vinden till övervåning och då satt in ett 125mm rör som går ut till taket där han hade monterat en AC. Den tog han dock med sig i flytten så nu behöver vi fundera på hur vi kan använda detta uttag. På sommaren blir det tydligen väldigt varmt på övervåningen, vi märker det redan nu i maj. Hålet är i sovrummet och i anslutning till sovrum finns även en liten toalett men sedan framförallt vårt tv-rum med ett stort fönster som också värmer upp (tillfälligt blockat med mörkläggningsgardin, men ska kolla om vi kan montera något bra på utsidan, dock svårt med markis pga snedtaket). Mellan tv-rum och sovrum finns även trappen.

Vad kan man sätta in för AC? Har någon något tips på någon bra? Kommer det kunna sprida sig till tv-rum eller kommer kylan bara droppa ner vid trappen? Viktigaste är sovrummet men hade varit trevligt att kunna kyla tv-rum också. Titta gärna på bilderna för att förstå planlösning.

• Planskiss över övervåning med markerat AC-uttag i sovrummet, intill allrum och toalett/dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ett litet runt hål för ventilation eller AC-installation, bredvid ett fönster med en krukväxt.
    Skapa konto
  • Sovrum med snedtak, säng, skrivbord, och fönster; rött streck markerar AC-uttag i väggen.
    Skapa konto
  • Trappa som leder upp till ett vardagsrum under snedtak med stor soffa, soffbord, stort fönster och TV, mörkläggningsgardin delvis öppen.
    Skapa konto
  • Trappa och hall på övervåning i radhus med trägolv, sett mot sovrumsdörr. Inredning inkluderar babyhage och lekmatta, med snedtak och synliga takbjälkar.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Gissningsvis är det portabel ac du pratar om, och slangen är till för att leda ut den varma luften. Ungefär en sådan här:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-exp35u539cw-comfort-600-appstyrd-luftkylare/

En sådan har kompressorn inne i rummet och blir därför rejält bullrig.

Skaffar du istället en luftvärmepump kan du köra den på sommaren för kyla och på vintern för värme, men förstås dyrare.
Då sitter kompressorn på utsidan och den blir mycket tystare. Hur värmer du huset idag?

F fredrik.johansson skrev:
Gissningsvis är det portabel ac du pratar om, och slangen är till för att leda ut den varma luften. Ungefär en sådan här:
[länk]

En sådan har kompressorn inne i rummet och blir därför rejält bullrig.

Skaffar du istället en luftvärmepump kan du köra den på sommaren för kyla och på vintern för värme, men förstås dyrare.
Då sitter kompressorn på utsidan och den blir mycket tystare. Hur värmer du huset idag?
Wow, tack för snabbt svar, ja, det var nog något sådan portabelt de hade där nu när du säger det.

Vi har uppvärming via fjärrvärme och det ingår i hyran till brf, så det är mest kyla jag är ute efter, värme fungerar bra som det är idag.

Är det "klent" med en sådan portabel eller kan den klara av en övervåning på ca 50 kvm? Är trappen ett bekymmer? Jag vill inte vara dumsnål och köpa något som bara brummar och inte klarar av sitt uppdrag. Kan väl stå ut med lite buller tänker jag, brukar ju kunna köra lite starkare på kvällen och svagt på natten när man är utomlands t.ex.

Någon som har några goda erfarenheter med något som kan anslutas till 125mm rör?

Det är nog inte jätteviktigt att den kan anslutas till röret, utan bara slangen passar i hålet så kan du dreva med isolering eller något annat, en gammal handduk eller liknande så inte varmluften läcker in i rummet igen. De brukar ju vara gjorda för att släppa ut varmluften genom en fönsterspringa som det brukar följa med någon grej för att täta.
De tar ju en del plats så du kanske inte vill ha den framme under kallare årstider?

H
Köp en riktig ac i stället. Luft liftare med utomhusdel som en värmepump.

Det är svårt att flytta kyla mellan rummen. Jag provade med en storflält från där ac är till nästa rum med dåligt resultat.
Slutade med att jag fick montera en till inomhusdel i rummet brevid.

(Jag har frikyla så det var bara att T:a in sig och koppa vidare för en till inomhus del.
Men det är en annan teknik mot en luft luftare.)

LLVP som används som AC om du kan, men såg att det är en BRF vilket kan göra det mer knepigt med tillstånd att sätta upp utedelen på utsidan av huset då utsidan av huset är BRF:s domäner.

Du får prata med styrelsen och se om det fins möjlighet för sådana lösningar - bör vara mer flexibelt med en BRF-villa än om det är flerfamiljhus.

Med LLVP så kan du få lika mycket kyla på 150-200 Watt el-förbrukning och väldigt tyst att det nästan inte hörs något från innerdelen, som en portabel AC som drar 1 kW för samma kyla och bullrar högt inomhus både från kompressorn och fläktbrus i ventilationsgaller och slang.

Det är alltså enorm skillnad på en LLVP som används som AC¹ gentemot en portabel AC både i kylkapacitet, elförbrukning och ljudkomfort.

¹ alla LLVP är i grund och botten AC - värmepumpsfunktion är något som kom med tiden med Norden och Kanada som drivande i efterfråga för lösningar med luft-luft värmepumpar - först med rätt styltiga lösningar med ON/OFF-pump och kapillärer som strypdon, med klockstyrd avfrostning och ingen värmeslinga i tråget och det isade igen, till idag rätt så förfinade system

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.