Byggahus.se
K
Har precis lyckats släpa upp ett Heru 130S genom vindstrappen upp på kallvinden och såg något märkligt när jag skulle montera tillbaka fläktarna..

Ska det verkligen stå att de drivs av 230 VAC på fläktmotorerna när tillverkaren slagit på stora trumman om att det är EC fläktar i ventilationsaggregatet?
 
  • Bild på en fläktmotor med etikett som visar specifikationer inklusive "230VAC 50/60Hz" på ett ventilationsaggregat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står ju VSD på etiketten så någon form av varvtalsstyrning har den, det är säkert riktigt. Du får titta på inkopplingen i något datablad/manual så det klarnar.
 
K
Jag har suttit och stirrat lite i elscheman som jag fick med i manualen. Det ser ut som att EC-fläktarna ska ha två kontakter precis som mina, medan AC fläktarna bara har en.

Jag kanske rör ihop det på grund av att jag tänker på växelström AC och likström DC. EC går kanske att använda med växelström? Eller kan man köra AC fläktar på likström?

Vad står EC för?
 

Bästa svaret

EC brukar tydas som "electronically commutated" och de skulle kunna drivas via både AC och DC nät eftersom driften kräver elektronik i princip en frekvensomformare fast med återkoppling av rotorläget för just"kommuteringen" i förkortningen EC.

I ditt fall då säkert matat 230 VAC i ena kontakten för kraft och sen ett börvärde för varvtal i andra tex via 0.10 VDC eller en potentiometer.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Håller på att ladda mentalt för knöla upp ett FTX-aggregat till kallvinden. Antar att du plockade ut fläktarna för att få ned vikten på aggregatet. Gjorde det stor skillnad på vikten?

Jag har inte hittat någon information vad aggregaten väger utan fläktar. Jag har dessvärre ingen trappa utan endast en vindslucka utan stege. Så att få upp en klump på 84 kg låter inte så enkelt :(
 
Bara fjärmande av locket gör märkbar lättnad.Sedan får stegen agera slädramp
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Snailman
Nån som ser vad det är för fabrikat på fläkten?
 
K
Jag uppskattar att locket och fläktarna vägde ca 8-10 kg styck.

Aggregatet hade lite vassa kanter och hakade i stegen flera gånger och gjorde fula märken.

Vi var bara två pers som drog upp aggregatet (jag drog med sele och armar uppifrån och pappa sköt på) och jag har ont i rygg och armar idag. Detta var det absolut jobbigaste jag gjort i husbygget hittills...
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
K
Snailman Snailman skrev:
Nån som ser vad det är för fabrikat på fläkten?
Jag kunde inte hitta något som avslöjade fabrikatet. Letade lite eftersom det varit diskussioner kring detta tidigare.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Nån som ser vad det är för fabrikat på fläkten?
Hamnade på detta inlägg när jag sökte fabrikat. Lyckades härleda det till en EcoFIT RREG9 225x63R fläkt med EC-styrning.

/Jocke
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.