I mitt 70 tals hus går det 90mm avloppsrör i en ISO vägg på 145 mm..
Eftersom allt är utrivet kan jag regla om med 195mm och dra 110 men då "förlorar" jag 5 cm i ett badrum som är ~160 cm brett idag.
Dock så har jag aldrig haft problem med avloppet så det bör ju fungera lika bra med nya 90 rör kan man ju tycka..
Lite kluven på vad man ska göra det handlar ju inte om extra jobb utan snarare om 5 cm och kunna handla rör över disk..
Vad skulle ni gjort?
Kanske kan trycka in en förvaringsnisch också om man kör med 195mm hmm ännu mer att tänka på 🙃
Eftersom allt är utrivet kan jag regla om med 195mm och dra 110 men då "förlorar" jag 5 cm i ett badrum som är ~160 cm brett idag.
Dock så har jag aldrig haft problem med avloppet så det bör ju fungera lika bra med nya 90 rör kan man ju tycka..
Lite kluven på vad man ska göra det handlar ju inte om extra jobb utan snarare om 5 cm och kunna handla rör över disk..
Vad skulle ni gjort?
Kanske kan trycka in en förvaringsnisch också om man kör med 195mm hmm ännu mer att tänka på 🙃
Standard är ju 110mm för WC idag så jag skulle absolut bygga vidare med rätt dimension och inte tänka mer på det.
Är det däremot bara en luftning så räcker 75mm i varmt utrymme, men ska dimensioneras upp till 110mm i kallt utrymme.
Är det däremot bara en luftning så räcker 75mm i varmt utrymme, men ska dimensioneras upp till 110mm i kallt utrymme.
Eftersom avloppsröret går i väggen, i det badrum som du renoverar. Så måste det ju vara luftning till avloppet. Om så är fallet, så behöver det, som sagt, inte vara mer än 75mm.
Eller har du även ett badrum på ovanvåningen, rakt ovanför det du renoverar?
Eller har du även ett badrum på ovanvåningen, rakt ovanför det du renoverar?
Nej badrummet på övervåningen ligger lite längre bort och det avloppet kopplas ihop några m innan det går ut från huset.A AG A skrev:
Fanns ingen befintlig avlopps ventilation i detta badrum.
Enda ventilationen är på taket rakt ovanför muggen på övervåningen.
Stämmer bra men vill tillägga att detta med avlufting gäller framförallt kommunalt / större avloppsanläggningar. Vid enskilda anläggningar / slutna tankar starkt rekommenderas 110mm hela vägen. Detta pga trycket i slutna tankar / mindre avloppsanläggningar är högre och vid vissa väderförhållanden kan skapas tryck i avloppsledningar och man kan få avloppslukt i huset. Har inträffat / hanterat några sådana tillfällen i praktiken.Krilleman skrev:
Men det här badrummet måste ju också ha kontakt med luftningen. Därför kan vi nog slå fast att detta rör bara är luftning. Luftning har man för att det annars blir ett vakum i avloppsröret när man spolar i toaletten. Utan luftning så sugs allt vatten ur vattenlåsen, i toa, handfat, och golvbrunn.G Greger_08 skrev:
Då kan du alltså byta röret mot 75mm istället för 90mm.
Redigerat:
Det var kopplat till en vägghängd toalett.A AG A skrev:Men det här badrummet måste ju också ha kontakt med luftningen. Därför kan vi nog slå fast att detta rör bara är luftning. Luftning har man för att det annars blir ett vakum i avloppsröret när man spolar i toaletten. Utan luftning så sugs allt vatten ur vattenlåsen, i toa, handfat, och golvbrunn.
Då kan du alltså byta röret mot 75mm istället för 90mm.
Det fanns ett grenrör men det var pluggat i väggen. (där röda muggen står)..
Golvbrunnen gick direkt till huvudstammen
Mugg och handfatet gick först till höger för att göra en 180* graders sväng och sedan ut till stammen i rummet intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, jag tror att det klarnar. Röret går alltså horisontellt i väggen. Jag, och de flesta andra tror jag, har förutsatt att röret har gått vertikalt.
Men om du nu inte ska ha en vägghängd toalett där, så tar du ju bara bort röret, och bygger väggen som du vill.
Om du döremot ska ha toaletten där, så måste du gå upp till 110mm.
Men om du nu inte ska ha en vägghängd toalett där, så tar du ju bara bort röret, och bygger väggen som du vill.
Om du döremot ska ha toaletten där, så måste du gå upp till 110mm.
Klicka här för att svara