Hej,

I nuläget sitter det ett avloppsrör på 75mm vid kommoden i badrummet. Håller på och renoverar och för att få det godkänt så måste jag bygga en "låda" runt avloppet så det kommer ut från väggen tillräckligt för att få på tätskiktet på ett korrekt sätt. När jag ändå behöver flytta avloppet, bör jag gå ner i storlek till 50mm avlopp eller är 75mm rekommenderat?

Har en Ikea kommod med deras vattenlås, och jag tror avloppsslangen är någonstans runt 40mm i diameter.

Antar att köra 75mm avlopp med en gumminippel är bra?

Avloppet får du ha genom golv om du vill, men vill du ha det genom vägg lär det räcka bra med 50mm.

Lulaua Lulaua skrev:
Avloppet får du ha genom golv om du vill, men vill du ha det genom vägg lär det räcka bra med 50mm.
Det kommer komma genom "golvet" fortfarande, måste bara bygga en "låda" runt det som kommer byggas på samma sätt som säker vatten väggen. Se nedan för lite förtydligande:

Skiss som visar flyttat avloppsrör i plan- och sidovy med markerat område för säker vattendräning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen expert men vet av erfarenhet att 75 mm är att föredra framför 50 mm i fasta installationer. Bättre och säkrare flöde, lättare att rensa om stopp ändå skulle uppstå.

hscn hscn skrev:
Ingen expert men vet av erfarenhet att 75 mm är att föredra framför 50 mm i fasta installationer. Bättre och säkrare flöde, lättare att rensa om stopp ändå skulle uppstå.
Då kör jag på det tillsammans med gumminippel!

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Krilleman
Du behöver inte bygga en låda för avloppet bara för det är en kommod.

Var har du läst det?

Avlopp får komma upp ur golv enligt säkervatten!

Krilleman Krilleman skrev:
Du behöver inte bygga en låda för avloppet bara för det är en kommod.

Var har du läst det?

Avlopp får komma upp ur golv enligt säkervatten!
Ja men du får inte sätta en rörmanchett om det inte är 6cm från vägg. I mitt fall är det 1cm från vägg. Därför ska jag sätta två 45g vinklar för att flytta röret från väggen. Har ingen möjlighet att bila golvet eller dra i väggen just här.

https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.