Bufle
Hej,

Området är Stockholm, vi ska bygga på vår tomt och letar husleverantör.
Vi har kollat med Rörvikshus som har gett oss offert på ca 7,5 msek för nästan 250 kvm + 25 kvm penthouse på takterassen.

Är detta rimligt?! Varför känns det nästan "för bra för att vara sant".

Ni som har haft kontakt med arkitekter, är antalet kvm möjligt att uppnå med arkitekt + totalentreprenad för samma kostnad?

• Gilla
Makondele
  • Laddar…
30 000 kr per kvm är väl ganska rimligt? Helt beroende på vilken standard ni vill ha naturligtvis.

Om det är ett rimligt pris eller inte vågar jag inte ha en åsikt om. Det finns väl en del trådar om Rörvikshus här på forumet som varnar för dem.

Redigerat:
Bufle
Bart Bart skrev:
30 000 kr per kvm är väl ganska rimligt? Helt beroende på vilken standard ni vill ha naturligtvis.
Tack för svar!

Bufle
H hempularen skrev:
O mdet är ett rimligt pris eller inte vågar jag inte ha en åsikt om. Det finns väl en del trådar om Rörvikshus här på forumet som varnar för dem.
Jo jag har faktiskt sett det, och är så osäker kring hur jag ska ställning till det! Ska höra av mig till någon i en ny tråd, många är äldre.

Vi har byggt hus två gånger. Jag vet, vi är självplågare.

Enklast är att ta fram en modell på hus, typ av grund, utseende, fasadtyp, planlösning, materialval mm och ange en önskad standard. Sedan höra av er till de tillverkare som erbjuder lösningar med att tillverka hus efter andras planlösningar. Antingen återkommer de med pris på exakt ert eget förslag. Eller så återkommer de med ett anpassat förlag byggt på en av deras egna husmodeller.

Det kan skilja mycket i pris på ganska lika förslag. Därefter börjar ni förhandla med de som ger bäst intryck och vad ni kan Googla fram om dem.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bufle
Bart Bart skrev:
Vi har byggt hus två gånger. Jag vet, vi är självplågare.

Enklast är att ta fram en modell på hus, typ av grund, utseende, fasadtyp, planlösning, materialval mm och ange en önskad standard. Sedan höra av er till de tillverkare som erbjuder lösningar med att tillverka hus efter andras planlösningar. Antingen återkommer de med pris på exakt ert eget förslag. Eller så återkommer de med ett anpassat förlag byggt på en av deras egna husmodeller.

Det kan skilja mycket i pris på ganska lika förslag. Därefter börjar ni förhandla med de som ger bäst intryck och vad ni kan Googla fram om dem.
Oj då det var ett riktigt självplågeri 😂 Ja du har helt rätt & tack för din input! Har fått offert från Fiskarheden också men där fick vi ”bara” 170-180 kvm för ungefär samma peng. Kan det verkligen skilja sig så mycket?! Då undrar man ju varför Rörvik är så ”billiga”…

Hur stort hus behöver ni och vilken typ av planlösning, utforming, men även material, utrustning, osv.
Att enbart utgå från kvm tycker jag blir ett tokigt val.

Bufle Bufle skrev:
Oj då det var ett riktigt självplågeri 😂 Ja du har helt rätt & tack för din input! Har fått offert från Fiskarheden också men där fick vi ”bara” 170-180 kvm för ungefär samma peng. Kan det verkligen skilja sig så mycket?! Då undrar man ju varför Rörvik är så ”billiga”…
Nu är det väl så att vissa hustillverkare satsar på att vara lite dyrare än andra, men kanske tillhandahålla lite stadigare produkter. Fiskarheden är lösvirkestillverkare. Det vill säga att de levererar en hög med färdigkapat virke och en ritning. Sen anlitar du som kund, eller de som leverantör, en entreprenör som bygger på plats. Generellt blir det lite dyrare med den metoden, men kanske bättre slutresultat? Det blir mer flexibelt att göra förändringar och anpassningar under arbetets gång. Men tar lite längre tid att få klart.

Rörvikshus är som jag förstår det en leverantör som t ex Myresjöhus, d v s att de bygger de olika huselementen färdiga i en lokal. De elementen skickas sen till er tomt där de sätts ihop på plats. Ni kommer då ha ett färdigt skal på två eller tre dagar. Sedan byggs resten av huset klart invändigt. Det håller ofta ned kostnaden för ett färdigt klimatskal, men ger liten eller ingen möjlighet till förändringar efter avropsprocessen är klar.

Så mitt råd är dessa.

1. Sätt er in i vilka olika hustyper det finns. Med det menar jag vilken grundläggning ni vill ha. Fasadtyp. Stomuppbyggnad. Takmaterial. Väggmaterial. Isoleringstyp och tjocklek. Uppvärmningsmetod. Ventilationstyp. Alla dessa detaljer påverkar priset enormt mycket upp och ned.

2. Ta fram en modell ni vill ha som jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

3. Skicka ut till de tillverkare ni Googlar fram som verkar kunna tillhandahålla det ni vill ha. Ta även med lokala byggföretag som bygger lösvirke.

4. Jämför, förhandla, kolla upp företag. Ta er tid. Hasta inte fram. Detta blir ert största ekonomiska åtagande någonsin. Ju mer arbete ni lägger på förberedande planer och förbereder er på misstag, förseningar och fördyringar, desto mindre stressande blir processen.

Bufle
Ok då hänger jag med, jag har mycket att sätta mig in i märker jag… tusen tack för dina svar, det var mycket till hjälp!!

Jag har haft en första kontakt med Myresjöhus bara för att se var ungefär var priserna ligger och vad vi kan förvänta oss då vi planerar att börja bygga i slutet av 2026 när vi får kommunalvatten till vår sommarstuga, också i Stockholm.

240m2 suterränghus kostar 5.5 miljoner nyckelfärdigt, då är det utan några som helst tillval men ganska generös standard som parkettgolv, fönster från Elitfönster, kök från HTH mm... Inget lyx men inte det billigaste heller.
Vi tänker att det kanske blir ca 1 miljon i tillval då bör det landa runt 6.5 miljoner exklusive markarbete men inklusive grund. Jag tycker det låter ganska prisvärt sen finns det nog ingen övre gräns beroende på vilka material man vill ha...

MVH
Daggen

Det är väl möjligen ett tredje badrum som ökar på kostnaderna.

Generellt sett så är är det våtrum och kök som kostar stora pengar.

Att gå från 180kvm till 250kvm innebär oftast att köket är snarlikt och minst två våtrum redan är minimum.

Bara väggar, golv och tak är inte dyra ytor att plussa på med och väldigt prisvärda kvm

P Pligg85 skrev:
Det är väl möjligen ett tredje badrum som ökar på kostnaderna.

Generellt sett så är är det våtrum och kök som kostar stora pengar.

Att gå från 180kvm till 250kvm innebär oftast att köket är snarlikt och minst två våtrum redan är minimum.

Bara väggar, golv och tak är inte dyra ytor att plussa på med och väldigt prisvärda kvm
Det har du rätt i! Vår första offert var 4.9 miljoner i grundutförande då är huset 166m2 men eftersom vi vill förlänga huset kostar 70m2 extra ca 600.000kr, ganska prisvärda m2 för att komma upp i 240m2 men då är det bara väggar, golv och tak... Kan tänka mig att ett extra badrum i de 70m2 blir runt 500.000kr till.

MVH
Daggen

Daggen84 Daggen84 skrev:
Det har du rätt i! Vår första offert var 4.9 miljoner i grundutförande då är huset 166m2 men eftersom vi vill förlänga huset kostar 70m2 extra ca 600.000kr, ganska prisvärda m2 för att komma upp i 240m2 men då är det bara väggar, golv och tak... Kan tänka mig att ett extra badrum i de 70m2 blir runt 500.000kr till.

MVH
Daggen
Badrum kan ju bli hur dyra som helst men med en totalentreprenad på nybyggnation så finns inga överraskningar att ta höjd för så nyproduktion ska vara billigare än renovering av gamla badrum.

Att lägga en halv miljon på ett extra badrum låter extremt dyrt dock om det inte är 20kvm med marmor.

• Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Det kostar inte en halv miljon extra för badrum när man bygger nytt hus. Förutsatt att man inte väljer de mest exklusiva plattorna som finns eller om badrummet är mycket stort. När vi byggde vårt 200m2 Myresjöhus som blev klart förra året så önskade vi ha en extra liten gästtoalett utöver de två helkaklade badrummen det blev knappt någon merkostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.