4 671 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
400kv strålning
Sida 1 av 2
De planerar att bygga en ny ledning på samma ställe som en gammal står intill mitt hus. 33m ifrån centrum på ledningen och ca 22m från kanten på ledningen börjar väggen på mitt hus.
Har fått hem en beräkning från Svk. Den hamnade på 0,89 uT.
Värdet på 400kv var idag 0,59 står de.
Nämdes något om att 0,4 uT är något slags gränsvärde innan de måste få dispens eller något.från energimarkadbyrån.
Svk säger de finns ingen anledning att jag inte kan bo kvar.
Vet någon mer om detta?
Har fått hem en beräkning från Svk. Den hamnade på 0,89 uT.
Värdet på 400kv var idag 0,59 står de.
Nämdes något om att 0,4 uT är något slags gränsvärde innan de måste få dispens eller något.från energimarkadbyrån.
Svk säger de finns ingen anledning att jag inte kan bo kvar.
Vet någon mer om detta?
Mycket.
Kortfattat, det är inga problem alls. 0,4 µT är otroligt lite och inte gränsvärdet är inte verklighetsanknutet. Det finns en del forskning som visade på vissa risker med barnleukemi vid de nivåerna, men dessa studier har sedan motbevisats eller inte kunnat återupprepas varför slutsatsen var att det var någon okänd faktor som spökade i den ursprungliga studien.
Gränsvärdet som behöver understigas är 100 µT och detta har vetenskaplig förankring, och det är du också klart under. Jag skulle inte vara det minsta orolig för att bo där med hänsyn till magnetfältet. Eller elfältet för den delen.
Kortfattat, det är inga problem alls. 0,4 µT är otroligt lite och inte gränsvärdet är inte verklighetsanknutet. Det finns en del forskning som visade på vissa risker med barnleukemi vid de nivåerna, men dessa studier har sedan motbevisats eller inte kunnat återupprepas varför slutsatsen var att det var någon okänd faktor som spökade i den ursprungliga studien.
Gränsvärdet som behöver understigas är 100 µT och detta har vetenskaplig förankring, och det är du också klart under. Jag skulle inte vara det minsta orolig för att bo där med hänsyn till magnetfältet. Eller elfältet för den delen.
Vad bra! Nä jag har ju redan bott här i 28 år och mina farföräldrar bodde här i 60 år...intill den gamla kraftledningen. Så det är inget nytt jag kommer gå och tänka på. Men man blir bara tveksamt till att de blir mer strålning än den gamla trots samma volt.
Jag har två hus och de ena ligger 55m från centrum och den skulle gå 0,38 ut så där är det ju ingen fara.
De nämde också de skulle byta från en portal stolpe till en kompakt stolpe som var 10~15 högre
Jag har två hus och de ena ligger 55m från centrum och den skulle gå 0,38 ut så där är det ju ingen fara.
De nämde också de skulle byta från en portal stolpe till en kompakt stolpe som var 10~15 högre
Om jag var du och ändå lite orolig skulle jag inte ställa sängen närmast den väggen, om det går ha sovrummet på andra sidan huset, då finns liksom ingen ens en liten risk kvar. I sängen är man ju typ 7 timmar varje dag så.
Det står i några böcker jag har att man enligt försiktighetsprincipen inte ska utsätta sig för mer strålning än 0,2 mikrotesla.
En läckström på 1A på ett vattenrör ger teoretiskt 0,2 mikrotesla 1m från röret ges som exempel.
Frågan är hur långt ifrån du är för att inte uppnå 0,2 mikrotesla då. Du kanske aldrig är nog nära det magnetiska fältet.
Fältstyrka avtar med kvadraten på avståndet.
En läckström på 1A på ett vattenrör ger teoretiskt 0,2 mikrotesla 1m från röret ges som exempel.
Frågan är hur långt ifrån du är för att inte uppnå 0,2 mikrotesla då. Du kanske aldrig är nog nära det magnetiska fältet.
Du får tänka på att fältet i kraftledningsfallet med trefas är i stort balanserat och därför ganska små bidrag som snabbt avtar med avståndet. Bara för att det är stora och påtagliga anläggningar betyder det inte att de är värre i detta avseendet än många andra mer närbelägna källor med stor ström och/eller läckfält.
Nu är ju trots allt det viktigaste i de här frågorna att fälten i allt väsentligt normalt kan ses som helt ofarliga med försvinnande små eventuella risker kopplade.
Nu är ju trots allt det viktigaste i de här frågorna att fälten i allt väsentligt normalt kan ses som helt ofarliga med försvinnande små eventuella risker kopplade.
Det är dumpuckat med 200 nT som gränsvärde av många anledningar, den främsta att det inte är farligt men även för att det kan bidra till att folk upplever större påverkan än vad man kan påvisa vid dubbelblindtest. Energiforsk har bra och framförallt aktuell information på sin hemsida, till skillnad från den skriften från fem myndigheter om magnetfält och försiktighetsprincipen som är mer än 20 år gammal och inte tar hänsyn till det aktuella forskningsläget (den var propagandaskrift redan när den kom).A avh67f skrev:Det står i några böcker jag har att man enligt försiktighetsprincipen inte ska utsätta sig för mer strålning än 0,2 mikrotesla.
200 nT är långt från det aktuella referensvärdet om 100 µT som expertmyndigheten SSM pekar ut i sin aktuella föreskrift inom området. Även Arbetsmiljöverket har referensvärden för arbetstagare i sin föreskrift som också är bra.
Låt oss inte fortsätta sprida myten om 0,4 µT eller 0,2 µT som gränsvärde, utan fatta beslut på objektiva fakta.
Problemet är att man inte vet hur det påverkar oss över tid, därav ”försiktighetsprincipen”. Att 0,4 blivit något av en gräns beror förmodligen på att det går att uppfylla och är lågt i förhållande till fält från andra mer intermittenta laster.M Millox skrev:Det är dumpuckat med 200 nT som gränsvärde av många anledningar, den främsta att det inte är farligt men även för att det kan bidra till att folk upplever större påverkan än vad man kan påvisa vid dubbelblindtest. Energiforsk har bra och framförallt aktuell information på sin hemsida, till skillnad från den skriften från fem myndigheter om magnetfält och försiktighetsprincipen som är mer än 20 år gammal och inte tar hänsyn till det aktuella forskningsläget (den var propagandaskrift redan när den kom).
200 nT är långt från det aktuella referensvärdet om 100 µT som expertmyndigheten SSM pekar ut i sin aktuella föreskrift inom området. Även Arbetsmiljöverket har referensvärden för arbetstagare i sin föreskrift som också är bra.
Låt oss inte fortsätta sprida myten om 0,4 µT eller 0,2 µT som gränsvärde, utan fatta beslut på objektiva fakta.
Sen gäller 0,4 för utrymmen där människor stadigvarande vistas, vilket och behöver vägas in.
Nej, det stämmer inte. Läs den senaste forskningen. Man vet exakt påverkan, det går att beräkna förväntat resultat och det är på inget sätt möjligt för så låga fält att påverka människor. Stadigvarande vistelse antyder den felaktiga hypotesen att det finns dosverkan. Det finns det inte.J Johan456 skrev:Problemet är att man inte vet hur det påverkar oss över tid, därav ”försiktighetsprincipen”. Att 0,4 blivit något av en gräns beror förmodligen på att det går att uppfylla och är lågt i förhållande till fält från andra mer intermittenta laster.
Sen gäller 0,4 för utrymmen där människor stadigvarande vistas, vilket och behöver vägas in.
Bara betänk att barn i gungor utsätts för nivåer omkring 250 gånger högre än det gränsvärdet som försiktighetsprincipen anger.
Magnetfält uppför sig på exakt samma sätt oavsett hur de genereras.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Det är ganska häpnadsväckande hur tvärsäker skribenten Millox är på sina påståenden medan många andra kunniga är mer tveksamma för att inte blanda ihop saker och ting. Men kanske Millox vet något som andra inte vet.M Millox skrev:Nej, det stämmer inte. Läs den senaste forskningen. Man vet exakt påverkan, det går att beräkna förväntat resultat och det är på inget sätt möjligt för så låga fält att påverka människor. Stadigvarande vistelse antyder den felaktiga hypotesen att det finns dosverkan. Det finns det inte.
Bara betänk att barn i gungor utsätts för nivåer omkring 250 gånger högre än det gränsvärdet som försiktighetsprincipen anger.
Hur barn i gungor kan utsättas för 50 Hz magnetfält återstår att förklara.