Hepp! Jag skickade prisförfrågan på classic 140 till 4 olika säljare hos LB hus och fick väldigt varierande priser.
Från ca 2.042.000 kr upp till 2.201.000 kr. (med samma lev.dekl.)

Min säljare började prata om att de gjort prisjusteringar på 50 tusen och att det är "högre omkostnader" i Storstadsområdena. Till saken hör då att jag bor i en kommun som ligger på gränsen mellan storstad och icke storstad. Över 100 000kr skiljer det mellan kommungränsen. Rent skamligt tycker jag!

Frågan är nu: Kan jag kräva det billigaste priset av min säljare? Jag har ju fått det skriftligt i offert från en annan säljare i samma organisation. Dock ett annat län.

Hur motiverar LB-hus dessa prisskillnader? Frakt kan ju inte kosta över 150 K i från ett län till ett annat... Högre omkostnader är ju oxå bara bullshit...

När jag frågade säljaren i Stockholm så fick jag priset 2,25 miljoner. Min bror byggde ett Myresjöhus för 10 år sedan i Stockholm men genom Uppsalakontoret (vilket han fick tillåtelse till eftersom att han bodde i Uppsala). Han sparade då mellan 100 000 och 200 000.

Skulle tro att de tar högre priser bara för att de kan. Eftersom att alla husföretag gör samma sak så funkar det.

[QUOTE=byggankan;1116959]När jag frågade säljaren i Stockholm så fick jag priset 2,25 miljoner. Min bror byggde ett Myresjöhus för 10 år sedan i Stockholm men genom Uppsalakontoret (vilket han fick tillåtelse till eftersom att han bodde i Uppsala). Han sparade då mellan 100 000 och 200 000.

Skulle tro att de tar högre priser bara för att de kan. Eftersom att alla husföretag gör samma sak så funkar det.[/QUOTE]

Eller för att hantverkare är dyrare i storstadsregionerna.....

highlander skrev:
Frågan är nu: Kan jag kräva det billigaste priset av min säljare? Jag har ju fått det skriftligt i offert från en annan säljare i samma organisation. Dock ett annat län.
Om du begärt in en offert på samma villkor från fyra olika säljare, med samma tomt i samma område som byggplats, då är det väl bara att välja den billigaste. Offerten har väl ett bäst före datum?

Har du däremot bara ställt frågan om pris av fyra olika regioner tror jag nog inte du kommer långt i att kräva nåt. Som tidigare nämnts i tråden, väldigt olika förutsättningar på olika platser i landet. Prisbilden helt annorlunda i storstadsregion, tillgång/efterfrågan...

Malmöbyggaren skrev:
Jo det är de ju såklart. Men jag tror inte att de är så mycket dyrare att det för 10 år sedan var ca 150 000 dyrare att bygga ett av Myresjöhus billigaste hus med oinredd övervåning i Stockholm jämfört med Uppsala.

@eran:
Visst, prisbilden ser annorlunda ut i storstadsregion... men i mitt fall bor jag i en kommun på gränsen mellan Uppsala och Stockholm. Tyvärr då i Stockholmslän... Säljaren gav mig ett muntligt pris per telefon, därefter ett skriftligt pris på ca 150 K över det muntliga. Hävdade då att han inte hade koll på att kommunen tillhörde Stockholms län. I detta fall måste ju det ses som orimligt att jag ska betala 150 K mer än om jag hade byggt mitt hus några km bort över kommungränsen... Ska ha möte med säljaren så vi får se hur det går. Men det känns sisådär just nu. Man undrar ju vilka priser man får på tillvalslistan... nasare suck....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.