Allvetare
· Västra götaland
· 10 905 inlägg
Hallå allihopa!
Jag har lite funderingar på att utnyttja modern teknik för att förenkla ett av stegen på mitt bilbyggarprojekt, att göra bakskärmar...
Eftersom de ska göras i glasfiber och måste "modelleras" på själva bilen är det traditionella sättet ganska tidsödande. Göra modellen, göra en identisk spegelvänd kopia till andra sidan, gjuta en form av glasfiber och slutligen gjuta skärmarna..
Tanken var att bara göra en skärm, scanna den, invertera modellen för att göra en form, lägga till lite stödmaterial, dela upp i bitar stora nog att passa 3d-skrivaren, och slutligen kopiera och spegelvända för att göra andra sidan..
Det här blir ju en utskrift som blir ungefär 16000 cm2 per sida, man utgår från ca 50 mm tjock form...
Mailade en nisse som gjorde reklam för tjänsterna som krävdes, och han uppskattade det till ca 10 tusen för scanning och modellering, och sen ca 15 tusen för att skriva ut, per skärm-form....
Fråga A: är det i närheten av rimligt?
Fråga B: kan man tro att jag som glad amatör skulle klara jobbet själv, om man köper tex
https://www.3dprima.com/se/3d-skriv...-k1-max-ferret-se-paketerbjudande_31129_14697 ett sånt här paket?
Och ha typ 30 tusen över? (Minus någon tusenlapp på plast)
Jag har lite funderingar på att utnyttja modern teknik för att förenkla ett av stegen på mitt bilbyggarprojekt, att göra bakskärmar...
Eftersom de ska göras i glasfiber och måste "modelleras" på själva bilen är det traditionella sättet ganska tidsödande. Göra modellen, göra en identisk spegelvänd kopia till andra sidan, gjuta en form av glasfiber och slutligen gjuta skärmarna..
Tanken var att bara göra en skärm, scanna den, invertera modellen för att göra en form, lägga till lite stödmaterial, dela upp i bitar stora nog att passa 3d-skrivaren, och slutligen kopiera och spegelvända för att göra andra sidan..
Det här blir ju en utskrift som blir ungefär 16000 cm2 per sida, man utgår från ca 50 mm tjock form...
Mailade en nisse som gjorde reklam för tjänsterna som krävdes, och han uppskattade det till ca 10 tusen för scanning och modellering, och sen ca 15 tusen för att skriva ut, per skärm-form....
Fråga A: är det i närheten av rimligt?
Fråga B: kan man tro att jag som glad amatör skulle klara jobbet själv, om man köper tex
https://www.3dprima.com/se/3d-skriv...-k1-max-ferret-se-paketerbjudande_31129_14697 ett sånt här paket?
Och ha typ 30 tusen över? (Minus någon tusenlapp på plast)
Det är inte helt lätt att få en print från en scan, det kräver en del postprocessering. Men är du beredd att göra det och har tillgång till 3D-skrivare kan jag hjälpa dig scanna när du är klar med första sidan.
Ett alternativ är att du 3Dmodellerar allt från början och printar eller laserskär "skelett" som du kan testa mot. Då har du ju redan en fin modell när det är dags att spegelvända.
Ett alternativ är att du 3Dmodellerar allt från början och printar eller laserskär "skelett" som du kan testa mot. Då har du ju redan en fin modell när det är dags att spegelvända.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 905 inlägg
Tack för erbjudandet!
Killen som jobbade med det gissade på 5-8 timmar på pilla i datorn, så det låter rimligt...
För att ge lite kontext, köpa färdiga skärmar kostar ungefär 3000 spänn plus moms och frakt från UK..
30-40 tusen går att översätta i två års "arbete" för mig, så det skulle ju säkert gå att modellera båda skärmarna i verkligheten utan att det tar två år...
Men det kanske är bättre att lära sig nått vettigt CAD-program och se om jag kan rita något som liknar det jag tänkt mig... Det är inte en superavancerad form på dem, men jag har egentligen inte levlat upp över fyrkantiga saker i SketchUp..
Skulle det gå utmärkt så går ju vettiga skrivare att köpa
Killen som jobbade med det gissade på 5-8 timmar på pilla i datorn, så det låter rimligt...
För att ge lite kontext, köpa färdiga skärmar kostar ungefär 3000 spänn plus moms och frakt från UK..
30-40 tusen går att översätta i två års "arbete" för mig, så det skulle ju säkert gå att modellera båda skärmarna i verkligheten utan att det tar två år...
Men det kanske är bättre att lära sig nått vettigt CAD-program och se om jag kan rita något som liknar det jag tänkt mig... Det är inte en superavancerad form på dem, men jag har egentligen inte levlat upp över fyrkantiga saker i SketchUp..
Skulle det gå utmärkt så går ju vettiga skrivare att köpa
Jo, det räcker nog med en arbetsdag för att hantera scandata, men du ska ju veta hur man gör också. Själv ritar jag snabbare från grunden än modifierar scandata, trots att jag utsätter mig för det med jämna mellanrum i jobbet. Allt handlar ju om vana och erfarenhet. Har du ingen vana av endera hade jag satsar på nymodellering. Eller bara köpa skärmarna från UK, verkar helt klart smidigast 😊
Allvetare
· Västra götaland
· 10 905 inlägg
Ja, det är ju enkelt att köpa, men lite tråkigt ...S Sebastian med huset skrev:Jo, det räcker nog med en arbetsdag för att hantera scandata, men du ska ju veta hur man gör också. Själv ritar jag snabbare från grunden än modifierar scandata, trots att jag utsätter mig för det med jämna mellanrum i jobbet. Allt handlar ju om vana och erfarenhet. Har du ingen vana av endera hade jag satsar på nymodellering. Eller bara köpa skärmarna från UK, verkar helt klart smidigast 😊
Tror du att en sån där Creality-scanner för 3000 spänn skulle göra jobbet godkänt?
Vet faktiskt inte. Jag jobbar med en 500kkr-scanner, så jag är förmodligen fel person att fråga. Har ingen erfarenhet av hobbyscanners men de kan säkert vara bra också.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 905 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 905 inlägg
Klicka här för att svara