Byggahus.se
Dags för grundläggning? Har du otur är marken för mjuk för att du ska kunna anlägga en vanlig platta på mark, då måste man ofta påla. Här förklarar vi vad det innebär, när det krävs, vad det brukar kosta och hur lång tid det tar.

Du kan läsa artikeln här: Pålning - kostnad, tid och så går det till
 
Någon typ av rustbädd borde fungera alldeles utmärkt, dock behövs då grävas för murar, det blir torpargrund.

Sedan måste man försäkra sig om att ingen sedan sänker grundvattennivån - rustbädden måste vara nere i grundvattnet kontinuerligt.
 
Jag fick lära mig av vår konstruktör att man ska hälla ned betong i rören när man gjuter plattan. Fungerar som rostskydd.
 
Bygg inte hus på en sandig strand, bygg inte hus på grus, kanske verkar det okej men en dag du ångrar dig.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Rotavdrag får man inte göra vid nybyggnation. Tog in en offert från Pålab för 12pålar x 17m ner till berg för 100.000kr ex moms.
 
K KPL skrev:
Bygg inte hus på en sandig strand, bygg inte hus på grus, kanske verkar det okej men en dag du ångrar dig.
Varför om jag får fråga?
 
B bottanium skrev:
Varför om jag får fråga?
...Du måste bygga huset en gång till

Du måste bygga huset på ett berg
På en stadig grund som inte rubbar sig
För när stormen piskar på
Har du frid i huset ändå


(Det är en barnvisa, eller en frikyrkopsalm..)
 
V vanpire skrev:
Jag fick lära mig av vår konstruktör att man ska hälla ned betong i rören när man gjuter plattan. Fungerar som rostskydd.
Det funkar ju inte i det skedet, då är ju redan topplåten påsvetsad.

Betongen rostskyddar inuti men behöver bara göras om man räknat med det rostskyddet i dimensioneringen. Betongen kan också ha medräknats i bärförmågan. Ska stå på ritningen om de ska betongfyllas.
 
Pålning känns ju som ett prisvärt alternativ till den uppskattning vi fått gällande grundläggning för våran fjällstuga. Ingen geoteknisk undersökning är gjord utan prisuppskattning från grävfirma baserar sig på förutsättningarna på granntomterna. Deras förslag på grundläggning är gräva ur ca 2m, där finns fastare underlag. Fylla på med bergkross (blir närmare 300m3, så en hel del lass med lastbil) . Jag anser att man borde kunna få till en lösning med någon typ av pålning istället men för det krävs en geoteknisk undersökning som jag tror blir svår att få för under 50.000kr i Härjedalsfjällen. Räknar man med att etablering pålkran antagligen också är lite dyrare så börjar besparingen mot ren urschaktning urholkas... finns det någon förenklad pålningsmetod för fritidshus där man anlitar endast en pålningsfirma som kan göra en egen bedömning av åtgärd?
 
L Liljeros skrev:
Pålning känns ju som ett prisvärt alternativ till den uppskattning vi fått gällande grundläggning för våran fjällstuga. Ingen geoteknisk undersökning är gjord utan prisuppskattning från grävfirma baserar sig på förutsättningarna på granntomterna. Deras förslag på grundläggning är gräva ur ca 2m, där finns fastare underlag. Fylla på med bergkross (blir närmare 300m3, så en hel del lass med lastbil) . Jag anser att man borde kunna få till en lösning med någon typ av pålning istället men för det krävs en geoteknisk undersökning som jag tror blir svår att få för under 50.000kr i Härjedalsfjällen. Räknar man med att etablering pålkran antagligen också är lite dyrare så börjar besparingen mot ren urschaktning urholkas... finns det någon förenklad pålningsmetod för fritidshus där man anlitar endast en pålningsfirma som kan göra en egen bedömning av åtgärd?
Man pålar inte om det bara är 2 m till fast botten, då gräver man ner plintar istället, prefab eller platsgjutna. Jag antar att du ska gjuta en platta? I så fall måste plattan vara anpassad för att ligga på punktlaster (plintar/pålar), det måste en konstruktör fixa åt dig. Det kan vara så att din husleverantör inte orkar räkna på ny platta utan tycker du ska köpa 300 m3 kross istället. Har du timmerstomme eller liknande behöver du inte ha betongplatta, men kataloghus som kommer som stora element brukar kräva det, små toleranser vid montering.
 
Jag vet inte exakt vad som menas med fast botten i detta fall men gissar på att man behöver slå ner en påle djupare än så då jag inte tror att det är berg. jag har tänkt göra en liten undersökning till våren med jordborr. Men gissar på att det blir en hel del plintar om man ska fördela trycket från plattan till dessa. Jag kommer bygga huset själv i lösvirke
 
L Liljeros skrev:
Jag vet inte exakt vad som menas med fast botten i detta fall men gissar på att man behöver slå ner en påle djupare än så då jag inte tror att det är berg. jag har tänkt göra en liten undersökning till våren med jordborr. Men gissar på att det blir en hel del plintar om man ska fördela trycket från plattan till dessa. Jag kommer bygga huset själv i lösvirke
Med fast botten menar jag morän. Du behöver inte berg för att ställa ner en plint. Du kan borra eller gräva provgrop, tänk bara på att en grop förstör packningen där man gräver, så gräv inte precis där huset ska stå.
 
Det var en variant jag inte hört om tidigare men den känns ju intressant i teorin då gjuta plintar är något man kan lösa själv. Man lär ju dock behöva någon typ av platta att ställa plinten på för att få lite större yta...
 
Om huskonstruktören kan ge dig dom laster som ska ner på plintarna är det inte så komplicerat att räkna ut hur stora plintarna ska vara. Jag skulle tro att du sparar en hel del betong på att låta t.ex Andreas Hansson i artikeln här ovan räkna ut hur stora plintar du behöver, då vill han veta laster och grundläggningsdjup. Låter du huskonstruktören räkna blir antagligen plintarna större.
 
Detta avser slagna pålar antar jag? I så fall, hur förhåller sig borrade stålrörspålar kostnadsmässigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.