Byggahus.se
Sittställning
P pnilz1 skrev:
Om arbetsgivaren får merkostnader i samband med att praktikanten är där så kan en kompensation verka rimlig. Kostnaden hamnar ju alltid på slutkund i vilket fall men 325+moms låter väl blodigt för något som känns som ett servicearbete.

Då bör detta tas upp innan snarare än efter.. att praktikant kostat mer i form av timmar, handledning av fullblod elektriker är nog med ersättning.

Annars är det ju trevligt att plocka in praktikanter och få större omsättning och fakturerbara timmar !! Mumma för alla dessa hantverkare
 
  • Gilla
NicklasB85
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Prata med dom
Kanske de bara skulle debiterat 150 kr i timmen för honom
Han har ju ändå utfört jobb
De betalar ju inte hans lön...
Han är praktikant från skolan - inte lärling.
Lärling är väl en anställning...?
 
  • Gilla
NicklasB85 och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Blir också nyfiken , får man verkligen ta betalt för en praktikant som ej lyfter lön från företaget.
Företaget borde vara så ärliga att de inte tar något betalt för en praktikant. Mest troligt har han ingen lön från företaget och då bör man såklart inte ta ut ersättning för hans jobb. Det är ju en del av hans utbildning. Det blir skillnad om han jobbar som lärling efter avslutad utbildning. Men det är inte ovanligt att det blir så här med hantverkare. Alla kostnader ska redovisas innan jobbet påbörjas. Hade de meddelat att praktikanten kommer att debitera en timkostnad och du gått med på det är det okej, inte annars.
 
Dannnnnnne
P pnilz1 skrev:
Om arbetsgivaren får merkostnader i samband med att praktikanten är där så kan en kompensation verka rimlig. Kostnaden hamnar ju alltid på slutkund i vilket fall men 325+moms låter väl blodigt för något som känns som ett servicearbete.
Jobbet tar ju längre tid eftersom att hantverkaren ska guida praktikanten genom alla moment och på så sätt får firman redan mer betalt för att praktikanten är på plats.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Jobbet tar ju längre tid eftersom att hantverkaren ska guida praktikanten genom alla moment och på så sätt får firman redan mer betalt för att praktikanten är på plats.
Samt att firman får betalt från skolan.
 
Vi har praktikanter ibland från skolan. Eleverna får ersättning för matutgifter. Ingen lön.
Däremot får vi betalat för att ha lärlingar där. Som många gånger sinka han oss men kan tänka mig att vissa företag utnyttjar detta.
Han får dessutom inte jobba själv. Givet att det inte är jättelätt eller dylikt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det mest rimliga vore att du debiterades mindre än vanlig taxa för att du upplåter ditt hem som praktikplats. Om jag som helt okunnig om el kan klamra fast elledningar så tolkar jag det som en otrolig hjälp för den ordinarie elektrikern att ha en praktikant med sig på arbete, oavlönad och allt. Skamligt att ta betalt för det!
 
U Uffe A skrev:
Som sagt var, ta upp detta med elfirman
Det är enda sättet att få ett riktigt svar
Hade elektriken gjort allt själv så hade det tagit längre tid
Hur mycket längre tid uppskattar du det till?
hade elektriken gjort allt själv så hade det tagit längre tid... Det kan väl inte du veta ? finns säkert fall med lärling som det tar totalt längre tid.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
L lillatorpet93 skrev:
Nu har jag inte läst alla svar, men det borde möjligtvis inte vara rimligt att betala för en praktikant som inte lyfter lön och som har APL. Arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiet alt. går lärlingsprogram på gymnasiet (dvs inte det de flesta av oss tänker när vi pratar om lärlingar, utan en gymnasieungdom som läser 50% av sin gymnasietid ute på företag går ett s.k. lärlingsprogram).
Jag har läst alla inlägg (något som väldigt få verkar ha gjort) och dessutom läst en hel del dokumentation runt APL. Ingenstans tas det upp huruvida man som handledarföretag kan ta ut ersättning för av eleven utfört arbete men det som trycks på är att företaget ska ha en handledarutbildning och att eleven alltid ska ha tillgång till handledning. Detta tolkar jag som att det arbete som utförs av handledare + elev är att jämställa med en persons arbetsutövande. I de flesta fall så tar arbetet längre tid för en handledare + elev då det ingår utbildning och en APL-elev aldrig ska anses vara självgående men man får acceptera att det faktureras full timpenning för en person trots att det kan ta längre tid än vanligt. Att företaget fakturerar både för den utbildade handledaren samt för APL-eleven blir helt absurt enligt denna modell. I fråga om den lastbilsmekanikerelev som togs upp i vissa inlägg med hänvisning till att man "förlorar" pengar om man inte tar betalt för elevens arbete måste man totalt ha missförstått vad utbildning handlar om. En elev som utför arbeten, speciellt sådana som kan medföra risker om det utförs felaktigt, ska hela tiden ha tillgång till en handledare som övervakar, rådgiver och granskar utfört arbete och det är dennes tid man har rätt att ta betalt för.
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inte alla som har det och ta med sig lunchlåda till wkb har nog aldrig vart poppis
Praktikanter får en monetär dagsersättning de dagar de är ute på praktik och inte äter i skolan.
 
  • Gilla
TobbeWendt och 1 till
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Det här lät däremot underligt. Menar du att elektrikern och lärlingen var hos dig i 10 timmar eller betalade du för 10 timmar 5+5? I det här fallet är lärlingen anställd på firman och du ska debiteras för elektrikerns samt lärlingens Arbetstid.
nu var han ju praktikant
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Om inte firman gjort upp med dig innan skulle jag inte betalat något för praktikanten. Det är alltså inte en lärling det är tal om utan en gymnasieelev som inte får lön.

Ring firman och berätta att du beställt en elektriker och inte är intresserad av att betala någon praktikant. Om firman tycker att dom har kostnader för praktiken, även om dom inte får lön, får du vänligt informera om att det är deras problem och att du inte gått med på att finansiera praktikantens utbildning.

Så gjorde jag i alla fall när jag var i en liknande situation med en snickare för många år sedan.
Ring inte. Skriv till dom att du bestrider kostnaden för praktikanter.vänta på svaret och ta det därifrån.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Bland det värsta jag hört... Det är väl en fair deal att den erfarne elektrikern får på debiterbar tid mot kund coacha praktikanten och att praktikanten jobbar gratis. Då tar det ju lite ut varandra tänker jag. Han jobbar ju faktiskt gratis då han inte får lön, dvs firman har ju inga kostnader värt namnet för honom.

Att du nu hamnat i läget att du fått betala för praktikanten och coachens tid är ju helt galet. Det vore säkert flera tidningar som kunde dra in det på första sidan "Elfirman debiterade praktikant mot kund som inte fick lön". Nu säger jag inte att du ska blanda in media men är firman helt oresonabla förtjänar man inte kundernas pengar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Hej,

Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
Jag har också råkat ut för det fast med en lärling. Jag skulle byta ETT vägguttag. Det kan man ju omöjligt göra två personer samtidigt men fick trots det betala för lärlingen också. Om man tar med en lärling på ett jobb får man ju gärna fråga först om kunden tycker det är ok och berätta att den kostar extra trots att det bara är ett arbete för en person. Det kan ju inte vara meningen att kunder skall straffas för att de behöver lära upp någon. Om man klipper sig hos en lärling betalar man en lägre summa än för en färdigutbildad frisör. Om man låter läkaren ha en elev med sig vid undersökningen så betalar man endast en avgift… Något liknande har hänt mig med rörmokaren också. Numera sköter jag den delen själv och jag är betydligt bättre på det än fuskaren som grävde ner mitt avlopp som tydligen inte ens visste hur vatten beter sig. Jag avskyr folk som luras.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Man tar sig för pannan...skulle det vara OK att fakturera för oavlönade praktikanter så finns det ju ingenting som hindrar Nisses el att ta med sig en hel skolklass med 20 praktikanter till varje jobb och fakturera 375 kr/timme ex moms för alla 20, dvs 7500 kr/h.

Nisse behöver inte lyfta ett finger, utan bara gå runt och kolla praktikanternas jobb och sedan fakturera 575 kr/h för sig själv. Totalkostnad för kunden: 8075 kr/h...före moms. Sköna slantar för Nisses el eftersom praktikanterna kostar firman 0 kr.

Som många skrivit: själva definitionen av praktikant är att de inte ska ta något arbete från ordinarie anställd, och därför utgår heller ingen lön. Eftersom firman inte har någon lönekostnad ska heller inte kunden debiteras för detta.

Hantverkares fantasi att mjölka kunderna slutar aldrig att förvåna. Elektriker och rörmokare är värst, till stor del eftersom de har lagstöd i att många av deras arbetsuppgifter är förbjudna för privatpersoner att utföra.
 
  • Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.