Rrrrr skrev:
Står bör i elinstallationsguiden..
Vi pratar om 413.1.1.1 Frånkoppling av matningen, väl?

Ja, det står att man bör beakta följande..... på ett ställe, men samtidigt står det över den texten att beröringsspänningar över 50V skall automatiskt frånkopplas innan personfara uppstår. Och för lösa det måste ju 3-polig brytning vara enda alternativet. Eller?

snaggletooth skrev:
Vi pratar om 413.1.1.1 Frånkoppling av matningen, väl?

Ja, det står att man bör beakta följande..... på ett ställe, men samtidigt står det över den texten att beröringsspänningar över 50V skall automatiskt frånkopplas innan personfara uppstår. Och för lösa det måste ju 3-polig brytning vara enda alternativet. Eller?
Just det där är nånting som många missar i samband med blandade laster på trefasgrupper, automatisk frånkoppling om beröringsspänningen överstiger 50V. Dessutom skall utlösningsvillkoret uppfyllas i alla lägen.

Elektrikern som kopplade elen i vårt hus hade tydligen bara en 3-polig skring i bilen, för han behagade sätta pannan på en 3-polig, men spishällen på 3 separata. Det är förvisso en grupp som bara går till hällen, så det är ju ingen egentlig fara, men jag störs av det varje gång jag kikar i centralen.

Å andra sidan förvånar mig inget gällande denna elektriker längre, senast idag blev jag tvungen att börja dra trådar och koppla när adventsstjärnorna skulle upp: Ett av lamputtagen ovanför ett fönster bröts nämligen inte av brytaren som den skulle, utan det visade sig istället att den brytaren var trappkopplad med takbelysningen i köket, som ligger i andra änden av huset. Efter detta, uttag som inte är inkopplade, glömd jord till ytterbelysning, felinkopplade brytare etc så blir jag numera nästan förvånad när något funkar som det ska..

Lite OT, men jag är lite sur just nu.

Ack så vanligt. Slarv, slarv... våra fönsteruttag var kopplade så att de växlade. Gick alltså på samma knapp men i ena läget lyste det i ena fönstret och i andra läget det andra fönstret. Så det där med att testa verkar inte vara så viktigt...

pefo skrev:
Ack så vanligt. Slarv, slarv... våra fönsteruttag var kopplade så att de växlade. Gick alltså på samma knapp men i ena läget lyste det i ena fönstret och i andra läget det andra fönstret. Så det där med att testa verkar inte vara så viktigt...
Bussblinkers är det inte alla som har :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.