Har idag en gammal elcentral med porslinssärkingar som jag skall byta ut till förmån för en ny med automatsäkringar och jfb.
Fick en liten fundering om säkringen till spisen som idag består av 3st 10A. Ska spisen i den nya centralen ha kvar 3 separata säkringar eller skall den ha en 3-polig säkring?

/elof

Idag brukar man sätta en trepolig.

Inget krav alls på de. Är ju inte fel att göra men knappast så många som vill betala mer än dubbla priset för den funktionen.

Du bör med fördel dock döpa alla 3 automater till samma gr#

Fast använder du bara två faser till spisen och en till ugn, drar alltså ut ett enfas uttag så måste du ha trepolig brytning. känns iaf MYCKET bättre

har man JFB så krävs inte allpolig brytning så vitt jag vet men man bör fortfarande ha det

Eyeball skrev:
Fast använder du bara två faser till spisen och en till ugn, drar alltså ut ett enfas uttag så måste du ha trepolig brytning. känns iaf MYCKET bättre
Måste man inte alls.

Rrrrr skrev:
Måste man inte alls.
Stämmer. 3-polig brytning behövs bara om man blandar en-/fler-fasbelastningar på samma faser. Om t.ex. hällen på L1 & L2 och ugnen på L3 klarar man sig med 1-polig brytning på resp. fas.

Staffans2000
Vänligen förklara med praktiskt exempel betydelsen av "blandar en-/fler-fasbelastningar på samma faser." för jag fattar ingenting.

Staffan

Om du har en trefasgrupp som du dosat av och fördelat till tex en trefasmotor och vanliga 230V uttag.

Förövrigt så läste jag nyss föreskrifterna angående detta och där står att man BÖR ha 3polig säkring.. ej SKALL..

Fast man ska ju överhuvudtaget ej blanda sådär.

Låt oss säga att din 3-fas spis delar en fas med ett vägguttag.

Du bryter spänningen till vägguttaget genom att slå av dvärgbrytaren och börjar skruva i uttaget. Någon slår på spisen och det kommer backspänning via de andra faserna. Godnatt.

Staffans2000
mycke_nu skrev:

Du bryter spänningen till vägguttaget genom att slå av dvärgbrytaren och börjar skruva i uttaget. Någon slår på spisen och det kommer backspänning via de andra faserna. Godnatt.
Ureka.

Staffan

Rrrrr skrev:
Förövrigt så läste jag nyss föreskrifterna angående detta och där står att man BÖR ha 3polig säkring.. ej SKALL..

Fast man ska ju överhuvudtaget ej blanda sådär.
Står inget direkt om bör eller skall, har man inte 3-polig brytning/JFB vid de speciella förhållanden som diskuterats ovan är fordringen om frånkoppling av beröringsspänning inte uppfyllt. Det tolkar jag som "skall".

mycke_nu skrev:

En bra illustrering på hur man kan bli oavsiktligt grillad, man vet aldrig när liemannen står och lurar bakom hörnet!

snaggletooth skrev:
Står inget direkt om bör eller skall, har man inte 3-polig brytning/JFB vid de speciella förhållanden som diskuterats ovan är fordringen om frånkoppling av beröringsspänning inte uppfyllt. Det tolkar jag som "skall".
Står bör i elinstallationsguiden..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.