Byggahus.se
Du får göra ROT-avdrag för renovering, om- och tillbyggnad av småhus, fritidshus och bostadsrätt.


Du kan läsa artikeln här: Om ROT/HUS-avdraget
 
E
Skrivet av: Henrik

Håller på och bygger hus, kan man utnyttja avdraget för det?
 
E
Skrivet av: Maria

Undrar desamma, kan man utnyttja det vid nybyggnation?
 
E
Skrivet av: Trött kund!

Klart vi ska pumpa in massa miljarder i en bransch som är den mest avskydda branschen av dem alla! NOT! Byggbranschen behöver saneras, ett stålbad! Bort med alla klåpare utan yrkesheder. Det blir ett fåtal kvar men de kommer att sköta sig. Sänk lönerna rejält så vi slipper se byggarbetare med högre lön än högutbildade.
Man blir äcklad av att ens skattepengar går till denna överbetalda grupp som helt har glömt vad det innebär med yrkesheder.
 
E
Skrivet av: FSN

Lönesänkning för seriösa hantverkare kan knappast vara modellen. Det blir dom oseriösa "guldgrävar-entreprenörerna" i en ny Nissan Navarra och en mobiltelefon inopererad i örat som han pratar i 5h/dag på din bekostnad som måste sänka priserna först.

Bästa sättet att sanera byggbranchen är att hålla timpriserna uppe och välja dom hantverkare med bäst referenser. När det blir mindre att göra blir det antagligen inte samma stress och man får antagligen bättre valuta för sina pengar ändå trots samma timpris.

(Jag är INTE hantverkare)
 
E
Skrivet av: Jenny

Ang. om man kan nyttja ROT-avdrag vid nybyggnation; R=renovering O=ombyggnad T=tillbyggnad
Inte nybyggnad alltså.
Fast om man inreder t.ex. vinden på ett nybyggt hus blir det väl en tillbyggnad? Eller om man köper nyckelfärdigt och gör om t.ex. entrén... då måste det väl vara ombyggnad.

Tycker det är konstigt att de inför bidraget permanent? Om det ska boosta byggbranschen just nu i kristider borde det väl vara tidsbegränsat? Nu KAN man ju sitta lugnt och invänta bättre tider innan man fixar om hemma... ingen stress alls.
 
Nej, du kan inte utnyttja det när du bygger nytt. Då har du istället en nedsatt fastighetsskatt de första åren.
 
E
Skrivet av: Anonym

INTE ROT avdrag vid nybygge?

Vid inredning av en övervåning som allså är oinredd när huset levereras (smålandsvillan). Så tolkar jag det som att ROT avdraget visst kan användas.

Det rör sig i dessa fall om en TILLBYGGNAD/OMBYGGNAD eftersom det inte sedan tidigare är inrett på övervåningen.

Eller menar du att det inte går att tillämpa ROT avdraget eftersom huset råkar vara producerat för endast 5/10 år sedan???
 
Ja, det borde ju finnas en gräns för vad som räknas som att bygga huset och vad som räknas som att bygga om- och till huset. Försökte ringa Skatteverket och fråga, men deras växel har rasat ihop. Det är sannolikt att alla sådana här gränsfall inte är färdigdiskuterade än.
 
E
Skrivet av: MG

Det känns inte riktigt som att nedsatt fastighetskatt kompenserar för uteblivet ROT avdrag. En nybyggare sparar max 6000kr i nedsatt fastighetsskatt per år jämfört med ROT avdrag på max 100000kr per år? En viss skillnad
 
E
Skrivet av: Anonym

hej..

Jag undrar om det är möjligt att utnyttja ROT avdraget vid byggnation av garage.? Det är ett gammalt hus som idag inget gararge har. Likaså markarbeten, annläggning av altan, samt stenbeläggning av trädgårdsgång.?

mvh
Betty Hansson
 
E
Skrivet av: Sofie

Ogillar tonen på ditt inlägg, anser att byggarbetarna verkligen får slita för sina pengar och det är faktiskt inte "lätt som en plätt" att bygga ett hus, dra el eller installera alla rörkopplingar för att bygga säkert!
Är det något man bör bli upprörd över så är det dessa överbetalda nissar som missköter sina jobb, blir avskedade och sedan får ett avgångsvederlag på 3millar!! DET vill INTE jag att mina pengar ska gå till!
 
E
Skrivet av: Calle

Jag har just köpt ett 50tals hus där förra ägaren installerat en elpanna för uppvärmning. Den vill ju jag byta ut mot fjärrvärme, som förövrigt ligger precis utanför i gatan. Undrar då om man kan utnyttja ROTavraget till denna installation..?
 
E
Skrivet av: Anonym

Allt är ju relativt, du ogillar min ton men jag ogillar din naivitet. Vi har olika kunskap och erfarenheter helt enkelt! Svårare än så är det inte. I decennier har byggbranschen misskött sig och det var länge sedan man tyckte att yrkesheder var något självklart.
Efter att ha varit med några konjunkturcykler så inser man att byggbranschen inte lär sig av sina misstag. De kommer att fortsätta att bygga fort men fel och med alldeles för höga löner.
Du väljer att jämföra med VD-löner, jag väljer att jämföra med tex sjuksköterskelöner.
Att byggbranschen sen är den mest korrupta och svartjobbsinfekterade branschen gör ju inte saken bättre. Alla blåser alla och skyller på någon annan. Den nya tidens hästhandlare!
Det enda som hjälper är lagstiftning och kunduppror.
 
E
Skrivet av: Petra

Hej Henrik!
Fick du svar på din fråga? Vi ska också bygga nytt och undrar om det går att nyttja ROT-avdraget för ex inreda vind etc?
Mvh Petra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.