Byggahus.se

Om ROT/HUS-avdraget

1. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: bosse

Går det att få ROT-avdrag om tillbyggnaden är i form av en friggebod?

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Holger Wästlund

Mycket bra information om ROT-avdraget. Jag vill göra ett litet tillägg: Många svenskar vill ofta renovera köket, badrummet eller toaletten när man köpt en fritidslägenhet eller ett fritidshus i annat EU-land. Man vill helt enkelt ha svensk standard. Ingemar Hansson som är statssekreterare på finansdepartementet, informerar om att svenskar som äger lägenhet eller hus i andra EU-länder får utnyttja ROT-avdraget även för denna typ av renovering, även om arbetet således sker utanför Sverige. Anledningen är att EU inte tillåter olika regler för fritidshus inom unionen. Lite förvånande kanske om avsikten med att återinföra ROT-avdraget är att ge fler arbetstillfällen i Sverige. Men enligt Ingemar Hansson så är detta inget större problem. Den största effekten kommer ROT-avdraget naturligtvis ha inom Sverige. Holger Wästlund

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Janne

Hej jag har byggt ett nytt badrum i mitt hus, det har varit ett gammalt sovrum tidigare,detta innebar att det blev en omfattande renovering med nytt avlopp och nya golv,mm.
    Jag och min fru är hälftenägare till fastigheten,ommbyggnaden kostade 246000:- varav arbetet kostade 152000:-,får jag dra av 50% för mig och 50% för min fru?

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Anonym

Tro mig, det finns inte seriös hantverkare som inte vill att branschen ska rensas upp.

Men så länge det finns kunder som inte tar referenser eller är villiga att betala för kompetens så kommer det finnas lyckosökare och "nattarbetare".

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

JA...nu är det ju så här,, det är idiotiskt att nyttja rot avdraget och öka värdet på huset när nu socarna vinner och kommer chock höja fastighetsskatten i sverige vid val 2010, då ni villa ägare kommer att få betala dess intjänade 50% av arbets kostnaden VARJE ÅR under social demokraterna.....

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Du kommer få dra av 50% av arbetskostnaden totalt. 50% för dig och resterande belopp på din fru. Totalt 76000:- Låter som en rätt skön bonus i kassan... :)

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Oskar Adamsson

Hejsan!!
    Jag har ett garage / skjul på min tomt.
    Tanken är att de skall rivas och bygga ett nytt med platta mm.

Kan man nyttja Rot avdraget då??????

8. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 384 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Nej, det kan du inte.

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Den 12 mars behandlade regeringen en lagrådsremiss som innebär att det inte går att göra något ROT-avdrag för jobb som görs på HUS SOM ÄR YNGRE ÄN FEM ÅR. Det slutgiltiga beslutet fattas av riksdagen men gissningen är att det blir så. Holger Wästlund

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

ROT-avdraget är ju till för att skapa mer jobb för hantverkare. Men att tingsrätterna också skulle få mer jobb genom skatteavdraget är mer överraskande. Avdraget är individbaserat. Många par ger därför halva fastigheten som gåva till makan eller maken. Då får man dubbelt avdrag. Gåva mellan makar ska gå genom tingsrätterna, vilket i sin tur ökat arbetsbelastningen för dessa. Källa: Skaraborgsposten

11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Arbetet måste vara utfört efter den 8e dec 2008 oxå för att vara avdragsgillt.

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

Gäller det personer i vanlig hyresrätt. om man kan använda rotor avdrag?

13. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Lars-olof

Hej Anonym jaså du tycker att byggnadsarbetare är överbetalda?
    Vad tycker du är en skälig lön för dessa lågutbildade människor?
    ådu jag förstår att du vill vara anonym...

14. pellefant
    Medlem · Norrbotten · 3 017 inlägg

pellefant

Medlem
    Blir det inte 30% x 200000=60000 i rotavdrag?
    "Då kan ni köpa hantverkartimmar för 200 000 kr och få 100 000 kr i skattesubvention."

15. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 539 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Du har alldeles rätt.
    Men det är regler som infördes 2015, efter att de rödgröna tog regeringsmakten :p

Artikeln är ju skriven 2008 (men uppdaterad igår).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.