3 793 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
22 mm PEX - vattenmätare -> fördelarskåp -> VVB och tillbaka
Blir ett infällt fördelarskåp i tvättstugan, med anslutningar till tvättstugan och köket, som matas från vattenmätaren. Från detta skåp går det vidare till andra sidan huset till ett till fördelarskåp men även till och tillbaka från VVB. Problemet är att få ut 22 mm PEX via väggen då det inte finns möjlighet att böja den tillräckligt skarpt (kräver R 150 vill jag minnas) och jag har inte hittat bockfixturer för 22 mm. Väggen har dessutom begränsad tjocklek med 70 mm reglar. Även om jag skulle köra utanpåliggande i tvättstugan och genom väggen till köket kvarstår problemet för 22
rna som skall vidare till andra skåpet.
Enda lösningen jag kommit på så här långt vore att göra en liten nisch i väggen vid respektive anslutning, bocka 22 mm rören inuti "längs" väggen och sätta 22 mm väggbrickor i sidan på nischen. Då blir det PEX hela vägen i väggen och utanför kan man välja vad som, PEX till och från VVB och 22 mm kopparrör från vattenmätaren till väggen.
Ni som kan och vet - hur gör man?
Enda lösningen jag kommit på så här långt vore att göra en liten nisch i väggen vid respektive anslutning, bocka 22 mm rören inuti "längs" väggen och sätta 22 mm väggbrickor i sidan på nischen. Då blir det PEX hela vägen i väggen och utanför kan man välja vad som, PEX till och från VVB och 22 mm kopparrör från vattenmätaren till väggen.
Ni som kan och vet - hur gör man?
Funkar såna här? http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-bockfixtur-22-25/?select=true
Annars kanske man kan använda vinkelkopplingar. När rördimensionen blir för stor så kan det bli problem att bocka. Kopplingar skall helst vara synliga och utbytbara.
Annars kanske man kan använda vinkelkopplingar. När rördimensionen blir för stor så kan det bli problem att bocka. Kopplingar skall helst vara synliga och utbytbara.
In i lådan (om du menar fördelarskåpet) är inte problemet, inne i väggen finns det plats. Problemet är hur komma in till lådan från vattenmätaren och från lådan ut till VVB och tillbaka in till lådan då man passerar genom väggen.corre skrev:
Ah! 
Du kan inte köra med 18mm och väggdosan den korta biten?
22mm gör ju främst nytta på långa ledningslängder i hushåll, flödet hanterar 18mm lika bra på en kort sträcka.
http://www.lksystems.se/sv/produkte...-vaggdosa1/montage-med-vaggdosa/77746958.aspx
Du kan inte köra med 18mm och väggdosan den korta biten?
22mm gör ju främst nytta på långa ledningslängder i hushåll, flödet hanterar 18mm lika bra på en kort sträcka.
http://www.lksystems.se/sv/produkte...-vaggdosa1/montage-med-vaggdosa/77746958.aspx
Skulle kunna funka men enligt LK instruktionen (och jag kör Uponor men dom har motsvarande) krävs i så fall inspektionslucka på andra sidan väggen då den inte är utbytbar - inte så vackert i matrummet ... Sen är ju frågan hur mycket flödet skulle strypas i kopplingen, det är inget stort hål i dessa kopplingar och andra speciallösningar då jag har 22 från vattenmätaren och 22 till VVB.
Kanske skulle ställa frågan till Uponor ...?
Kanske skulle ställa frågan till Uponor ...?
Har mejlat med Uponor och nej, det finns inget färdigt system för att få 22 mm PEX genom en vägg om den inte är tjock nog för R150 bock. Deras förslag var mer åt hållet att använda 20 mm PEX och deras M7 dosor med det är lite och ta i ... Tror inte att jag har Q&E verktyg för 20 heller, verkar vara en byggsten i deras senare Q&E PEX system helt i plast tillsammans med 16 mm rör.
Planen blir att titta på 18 mm lösningen och även räkna på om 18 mm räcker mellan fördelningsskåpen.
Planen blir att titta på 18 mm lösningen och även räkna på om 18 mm räcker mellan fördelningsskåpen.
Sitter med precis samma funderingar och undrar vad du kom fram till? Jag har plats för bock 120 mm men det ska ju komma stabilt rakt ur väggen också.TeroM skrev:
Har mejlat med Uponor och nej, det finns inget färdigt system för att få 22 mm PEX genom en vägg om den inte är tjock nog för R150 bock. Deras förslag var mer åt hållet att använda 20 mm PEX och deras M7 dosor med det är lite och ta i ... Tror inte att jag har Q&E verktyg för 20 heller, verkar vara en byggsten i deras senare Q&E PEX system helt i plast tillsammans med 16 mm rör.
Fungerade 18 eller löste du det på ett bra sätt med 22?
Borde kanske skapa en ny tråd men jag vill köra på 22 mm och skulle kunna få plats med bockfixturen på 134 mm.
Men hur ska jag fästa den? skulle man kunna sätta den i en plåt och på något sätt skruva/nita fast den? Eller är en svetspunkt den enda bra lösningen?
Men hur ska jag fästa den? skulle man kunna sätta den i en plåt och på något sätt skruva/nita fast den? Eller är en svetspunkt den enda bra lösningen?