Jag har byggt till och flyttar nu varmvattenberedning till nya delen av huset (som är större än gamla). I gamla delen har jag två förbrukare, badrum med dusch och kök. Varmvattenberedaren hängde synlig i badrummet.

Nu samlas allt med värme och vatten istället under nya delen, och det blir längre väg för varmvattnet "tillbaks" till gamla delen (runt 10 m ledning för kök och 17 m till gamla badrum).

Till saken hör att hydropressen står i gamla delen och får nu först trycka vattnet till nya delen, och sedan kommer varmvatten tillbaks från nya delen.

Med tanke på tryck i kranar och att spola fram varmt vatten har jag funderat såhär:

• 22 mm rör skulle ge mer tryck. Jag tror dock inte att hydropressen står på maxtryck, så jag skulle kunna öka där.
  • 15 mm rör skulle ge mindre kallt/ljummet vatten att spola bort.
Vad säger expertisen?

Ett alternativ är förstås att behålla varmvattenberedare i gamla delen, och strunta i att få "ekonomiskt" varmvatten från nya delen (från värmepump).

// Arne S.

Varför inte använda sig av båda teorierna, 22, för kallvatten tyll varmvattnet om 15 för varmvattnet tillbaka

När jag byggde våra badrum så hittade jag ett dokument hos Uponor (för PEX) som innehöll dimensioneringstabeller.

Spontant så tycker jag det låter för klent med 15mm till ett badrum 17m bort. Risken är att du kan få flödesvariationer (ger temp. skillnad i duschen) när toan slutar fylla tanken, eller när diskmaskinen tar in vatten.

Du menar liten pump och varmvattencirkulation (samt 15 mm i varmvatten retur) ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.