2 336 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
15 eller 22 mm till varmvatten?
Jag har byggt till och flyttar nu varmvattenberedning till nya delen av huset (som är större än gamla). I gamla delen har jag två förbrukare, badrum med dusch och kök. Varmvattenberedaren hängde synlig i badrummet.
Nu samlas allt med värme och vatten istället under nya delen, och det blir längre väg för varmvattnet "tillbaks" till gamla delen (runt 10 m ledning för kök och 17 m till gamla badrum).
Till saken hör att hydropressen står i gamla delen och får nu först trycka vattnet till nya delen, och sedan kommer varmvatten tillbaks från nya delen.
Med tanke på tryck i kranar och att spola fram varmt vatten har jag funderat såhär:
Ett alternativ är förstås att behålla varmvattenberedare i gamla delen, och strunta i att få "ekonomiskt" varmvatten från nya delen (från värmepump).
// Arne S.
Nu samlas allt med värme och vatten istället under nya delen, och det blir längre väg för varmvattnet "tillbaks" till gamla delen (runt 10 m ledning för kök och 17 m till gamla badrum).
Till saken hör att hydropressen står i gamla delen och får nu först trycka vattnet till nya delen, och sedan kommer varmvatten tillbaks från nya delen.
Med tanke på tryck i kranar och att spola fram varmt vatten har jag funderat såhär:
- 22 mm rör skulle ge mer tryck. Jag tror dock inte att hydropressen står på maxtryck, så jag skulle kunna öka där.
- 15 mm rör skulle ge mindre kallt/ljummet vatten att spola bort.
Ett alternativ är förstås att behålla varmvattenberedare i gamla delen, och strunta i att få "ekonomiskt" varmvatten från nya delen (från värmepump).
// Arne S.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
När jag byggde våra badrum så hittade jag ett dokument hos Uponor (för PEX) som innehöll dimensioneringstabeller.
Spontant så tycker jag det låter för klent med 15mm till ett badrum 17m bort. Risken är att du kan få flödesvariationer (ger temp. skillnad i duschen) när toan slutar fylla tanken, eller när diskmaskinen tar in vatten.
Spontant så tycker jag det låter för klent med 15mm till ett badrum 17m bort. Risken är att du kan få flödesvariationer (ger temp. skillnad i duschen) när toan slutar fylla tanken, eller när diskmaskinen tar in vatten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skatteavdrag, påbörjat 2022, slutbetalas 2023, 15 eller 20%
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Bussning eller övergång från M22 till R15 (alternativt 15 mm klämring)
Värme allmänt -
innerpanel 15 mm eller måste man ha 22mm? vilken färg? inglasat uterum ej uppvärmt
Altan & Uteplats -
Vattenutkastare 15 eller 22 mm?
Vatten & Avlopp -
Välja 15, 18 eller 22mm stammar ?
Vatten & Avlopp