Hej,

Tittar på ett hus på landet , byggt 1947, som vi funderar på att köpa. Uppvärmningen idag är olja så det skulle vi i så fall byta ut mot bergvärme.
Det finns en energideklaration för huset gjord perioden 200911-201010. Enligt den drar huset 122 kWh/år/m2 i uppvärmning. Med tanke på att huset är byggt 1947 och alla fönster är gamla tvåglasfönster tycker jag att det låter väldigt lite? Det finns ingen värmeväxling för frånluften utan det är självdragsventilation.

Huset har stått tomt sen "nån gång före sommaren" men enligt mäklaren så har det varit uppvärmt hela tiden. Det är väl detta som får mig lite fundersam.

Ni som bor i liknande äldre hus, är det möjligt att komma ner i såna nivåer utan att ha det kallt inomhus?

/Anders

Det låter väldigt lite i mina öron. Skulle tro att "uppvärmt" betyder 5 grader på mäklarspråk.

Hur stort är huset?Vilken typ av hus?(sten, trä) antal våningar? Tycker du att 122kwh/år/m2 och år är lite?När vi körde direkt el drog huset ca 180 kwh/år/m2 nu med vedpanna och acktankar ca 30 kwh/år/m2!!
Huset är av sten inne temp ca 21gr samt att jag värmer upp min verkstad (inte så varmt ca 15 gr) samt en del av stallet. Lite svårt att räkna exakt men just nu ligger vi på en totalförbrukning på ca 28-32 kwh/dygn inkl hushållsel och då har det varit som kallast ca -14gr (dygnsförbrukning då 36kvh) sommar förbrukning ca 16-18 kwh (hushållsel,kör med solfångare på sommaren)

Låter lågt, men är det bara underhållsvärme (5-10 grader) kan det nog stämma. Bor själv i ett hus från -43, en våning (trä) plus uppvärmd källare (betonghålsten) på 71+71 kvm och har en förbrukning (uppvärmning + hushållsel) på ca 22 000 kWh/år, och då är det en ganska medioker isolering (kutterspån) i väggar och tak, tvåglasfönster och självdragsventilation.

Borde väl finnas oljeräkningar för något/några år bakåt att kolla på?

silversmeden skrev:
Hur stort är huset?Vilken typ av hus?(sten, trä) antal våningar? Tycker du att 122kwh/år/m2 och år är lite?När vi körde direkt el drog huset ca 180 kwh/år/m2 nu med vedpanna och acktankar ca 30 kwh/år/m2!!
Huset är av sten inne temp ca 21gr samt att jag värmer upp min verkstad (inte så varmt ca 15 gr) samt en del av stallet. Lite svårt att räkna exakt men just nu ligger vi på en totalförbrukning på ca 28-32 kwh/dygn inkl hushållsel och då har det varit som kallast ca -14gr (dygnsförbrukning då 36kvh) sommar förbrukning ca 16-18 kwh (hushållsel,kör med solfångare på sommaren)
Och hur mycket ved går det åt??:blushing:

lat skrev:
Och hur mycket ved går det åt??:blushing:
Räknar på det, förbrukad mängd från i somras ca 9 kubik. Skulle tro att jag bränner ca 25 kubik (stjälpt)per år grejen är den att jag håller just nu på att leta absolut billigaste veden altså långved, men bönderna vill inte riktigt släppa den.q(;^;)p Snackade med Mellanskog och enligt dem skulle det inte va helt omöjligt när de ändå är här i krokarna o röjer med skotare och lastbil. Kunde man få loss långved för ca 500:-M3 fub så blir det affär skulle i såfall bli ca 250 kr/kubiken stjälpt mått. Har två söner som är heltända på att hugga ved och jag själv gillar det skarpt. Skönt att få jobba lite ordentligt, ta en bastu på kvällen och ett par starka på vårkanten efter en dags hårt arbete.d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.